Polar Manufacturing е компания, която произвежда метални панти, брави и скоби в Чикаго от над 100 години. Част от пресите на компанията датират от 50-те години насам. Миналата година, за да се справи с по-високото търсене на продуктите ѝ и с недостига на служители, Polar наема първия си робот служител, разказва Wired.

Роботът изпълнява проста задача: вдига парче метал и го поставя в пресата. Както и хората, той получава заплащането си на база часовете, които е изработил.

Хосе Фигероа, който управлява произовдствената линия, казва, че роботът е нает от Formic и струва по $8 на час. Минималната заплата за човек е $15 в щата. Използването на робота, освен че пести средства, позволява на наличните служители да извършват друга дейност и така компанията увеличава и производителността си, посочва той.

"За по-малките компании понякога е трудно, защото не могат да си позволят инвестицията в нови технологии. Затрудняваме се дори с увеличението на минималната заплата", разказва още Фигероа.

Затова фактът, че Polar не трябва да плати $100 хил. предварително, за да купи робота, а след това да инвестира още в програмирането му, е критично важен. В следващите пет години компанията се надява да наеме още 25 робота. Те няма да заемат работното място на нито един от настоящите 70 служителя, но Polar може би няма да се нуждае от нови кадри.

Formic купува стандарти пневматични роботи и ги отдава под наем, след като ги препрограмира.Пандемията доведе до недостиг на служители в редица индустрии, но по-малките компании се колебаят дали инвестицията в роботи си заслужава. Но "всичко, което може да помогне за намаляване на броя служители, очевидно е в плюс в настоящия момент", смята Стив Чмура, главен оперативен директор на Georgia Nut — компания, която произвежда сладки. Тя също не може да намери нови служители и вече е наела роботи от Formic вместо тях.

Подходът роботът-като-служител може да помогне за разпространение на автоматизация и сред по-малките дружества. Шахан Фарчи, инвеститор във Formic, сравнява ситуацията с роботите днес с тази на компютъризацията преди появата на достъпните персонални компютри. Тогава само богатите компании можеха да си позволят да инвестират в компютърните системи, които изискваха значителни разходи за програмиране и поддръжка. След това компании като Intel и Microsoft направиха технологията евтина и лесна за ползване. "Навлизаме в същия период сега с роботите", казва Фарчи.

През последните години роботите заемат все повече работни места, тъй като технологията се подобрява, а употребата им става по-достъпна. Джеф Бърнщайн, президент на Association for Advancing Automation, казва, че повишеният интерес към автоматизацията сред по-малките компании движи интереса като роботите като услуга.

В крайна сметка ситуацията, в която компаниите наемат роботи на работа, може да стане съвсем обичайна. Бърнщайн посочва стартъпа RoboTire, който разработва робот, който може да сменя гумите на автомобил.

International Federation of Robotics прогнозира през октомври, че броят на продадени роботи през 2021 г. ще нарасне с 13 процента. Анализ от 2018 г. пък чертае достигането до 1,3 млн. роботи под наем през 2026 г.

Засега е неясно какъв ще бъде крайният ефект от употребата на все повече роботи — едно скорошно изследване твърди, че възприемането на по-високи нива на автоматизация между 1990 и 2020 г. носи по-малко работни места и по-ниски заплати. друго пък сочи, че технологията създава повече работни места.