"Хайде да изберем какво да си поръчаме за вечеря" - не си даваме сметка, но зад тази все по-популярна фраза стои гигантска промяна не само в потребителските ни навици, но и в технологиите и в бизнес процесите на магазини и заведения. Пандемията беше ускорител и днес на българския пазар виждаме мощна надпревара между големи международни платформи за доставка като Glovo, Takeaway, Bolt и Wolt.
Това обаче е ситуацията само в големите градове. Извън тях все още този бизнес остава разпокъсан и, където го има, е предимно в ръцете на отделни заведения, които предлагат само собствения си асортимент.
Една компания от Силистра иска да промени това. След като се наложи в родния си град, FOODMARK Delivery се готви да предложи услугата си и на други места, които големите играчи по една или друга причина подминават.
Когато 99 от 100 очакват да фалираш
FOODMARK Delivery се появява през есента на 2020 г., но подготовката започва още през 2019 г. - преди COVID-19 и локдауните. "Като млад човек, който е живял и учил във Варна и София, видях, че това го няма в нашия град и реших да стрелям", разказва пред Money.bg управителят Георги Марков.
Началото не е лесно. "Предизвикателство беше това, че е нов вид услуга в район, в който може би един ресторант доставяше до вкъщи. Трябваше да обясним на всички собственици на ресторанти, че това е бъдещето. Те са от по 20-30 години в този бизнес и много трудно възприемат нови неща. След това - трябваше да покажем на клиентите, че това нещо може реално да работи. Направихме си проучване и може би от 100 човека, на които споделихме идеята, 99 казаха, че това нещо ще фалира още през първите няколко месеца", откровен е Марков.
5 години по-късно ситуацията е много различна. FOODMARK Delivery има зад гърба си над 100 000 изпълнени поръчки, като всеки ден добавя към тях стотици към 8000 регистрирани потребители в Силистра, Айдемир и Калипетрово. През платформата може да се поръчва от близо 30 обекта - заведения, магазини, аптека.

Източник: FOODMARK Delivery
Избрали са да работят с местен супермаркет, като в последно време се увеличават поръчките, които живеещи в София или чужбина хора правят за своите възрастни родители в Силистра. Освен това FOODMARK си партнира с българският стартъп в сферата на рециклирането "Вавакада РЕ" - клиентите получават cashback, ако върнат опаковката от предната си поръчка.

Източник: FOODMARK Delivery
До края на годината компанията за доставки ще се е оборудвала с 4 китайски електромобила, като е изградила и собствена зарядна станция.
Отвъд Силистра
По думите на Марков големите платформи поддържат мрежи от доставчици само в големите градове, докато на всички останалите места потребителят може да поръча през техните сайтове и приложения, но реално доставката се изпълнява от доставчиците на съответните ресторанти.
Бизнес моделът на компанията му е обратният: "Ние се опитваме да станем подизпълнители - обектите да ни възлагат поръчки, които получават. Успели сме в Силистра да поемем поръчките на 99% от обектите с които работим".
Компанията вече гледа смело към нови пазари.

Източник: FOODMARK Delivery
"Ще се опитаме и в други градове под 100 000 души да наложим нашия модел. Те не са толкова атрактивни за големите, а и те имат доста други проблеми в големите градове - войната за клиенти е доста ожесточена", обяснява Георги Марков.
И подчертава: "Няма смисъл да се бием с големите в големите градове. Ние сме 100% произведени в Силистра - софтуерът сме си го писали от една бяла страница". Платформата вече е адаптирана за работа на различни пазари.

Източник: FOODMARK Delivery
Екипът на FOODMARK Delivery в момента е малък - 10-ина души със средна възраст 25-26 години, и е стабилен. Компанията няма "ангелски" инвеститор, но за Марков това не е недостатък - даже напротив.
"Аз не харесвам тази стратегия - дават ти едни пари за една идея, харчиш като луд или "гориш пари" и нещата може да се случат или да не се случат. Аз лично предпочитам по-бавен, но по-устойчив растеж. Затова и няма как да влезем в по-голям град, в който трябва да се харчат много пари за реклама. Не виждам смисъл, при положение че има градове като Шумен, който е доста по-голям от Силистра, също Разград, Добрич...", посочва той и така дава ясно да се разбере, че експанзията ще е в Североизточна България.

Източник: FOODMARK Delivery
Не минава ден без местни и национални политици да изразят своята загриженост за региона, но е факт, че той е сериозно пострадал от неравномерното развитие на страната през последните десетилетия. В резултат го "прескачат" не само платформите за доставка на храна, но и много от потенциалните чуждестранни инвеститори.
Така вариантите са два. Да се вайкаш и да търсиш как да избягаш или да видиш в тежката ситуация възможност да предложиш продуктите и услугите, които пазарните лидери не са сметнали за нужно да предоставят на типичния български среден град. Ясно е какво решение са взели Марков и колегите му.
fanty
на 18.07.2025 в 07:05:20 #1браво на момчето, късмет и успех, желая