"Хайде да изберем какво да си поръчаме за вечеря" - не си даваме сметка, но зад тази все по-популярна фраза стои гигантска промяна не само в потребителските ни навици, но и в технологиите и в бизнес процесите на магазини и заведения. Пандемията беше ускорител и днес на българския пазар виждаме мощна надпревара между големи международни платформи за доставка като Glovo, Takeaway, Bolt и Wolt.

Това обаче е ситуацията само в големите градове. Извън тях все още този бизнес остава разпокъсан и, където го има, е предимно в ръцете на отделни заведения, които предлагат само собствения си асортимент.

Една компания от Силистра иска да промени това. След като се наложи в родния си град, FOODMARK Delivery се готви да предложи услугата си и на други места, които големите играчи по една или друга причина подминават.

Bolt и Wolt: Не един, а два конкурента на Glovo и Takeaway стъпват в България

Bolt и Wolt: Не един, а два конкурента на Glovo и Takeaway стъпват в България

Ще има ли нов лидер в доставката на храна по домовете?

Когато 99 от 100 очакват да фалираш

FOODMARK Delivery се появява през есента на 2020 г., но подготовката започва още през 2019 г. - преди COVID-19 и локдауните. "Като млад човек, който е живял и учил във Варна и София, видях, че това го няма в нашия град и реших да стрелям", разказва пред Money.bg управителят Георги Марков.

Началото не е лесно. "Предизвикателство беше това, че е нов вид услуга в район, в който може би един ресторант доставяше до вкъщи. Трябваше да обясним на всички собственици на ресторанти, че това е бъдещето. Те са от по 20-30 години в този бизнес и много трудно възприемат нови неща. След това - трябваше да покажем на клиентите, че това нещо може реално да работи. Направихме си проучване и може би от 100 човека, на които споделихме идеята, 99 казаха, че това нещо ще фалира още през първите няколко месеца", откровен е Марков.

5 години по-късно ситуацията е много различна. FOODMARK Delivery има зад гърба си над 100 000 изпълнени поръчки, като всеки ден добавя към тях стотици към 8000 регистрирани потребители в Силистра, Айдемир и Калипетрово. През платформата може да се поръчва от близо 30 обекта - заведения, магазини, аптека.

Снимка 724550

Източник: FOODMARK Delivery

Избрали са да работят с местен супермаркет, като в последно време се увеличават поръчките, които живеещи в София или чужбина хора правят за своите възрастни родители в Силистра. Освен това FOODMARK си партнира с българският стартъп в сферата на рециклирането "Вавакада РЕ" - клиентите получават cashback, ако върнат опаковката от предната си поръчка.

Снимка 724553

Източник: FOODMARK Delivery

До края на годината компанията за доставки ще се е оборудвала с 4 китайски електромобила, като е изградила и собствена зарядна станция.

Отвъд Силистра

По думите на Марков големите платформи поддържат мрежи от доставчици само в големите градове, докато на всички останалите места потребителят може да поръча през техните сайтове и приложения, но реално доставката се изпълнява от доставчиците на съответните ресторанти.

Бизнес моделът на компанията му е обратният: "Ние се опитваме да станем подизпълнители - обектите да ни възлагат поръчки, които получават. Успели сме в Силистра да поемем поръчките на 99% от обектите с които работим".

Компанията вече гледа смело към нови пазари.

Снимка 724552

Източник: FOODMARK Delivery

"Ще се опитаме и в други градове под 100 000 души да наложим нашия модел. Те не са толкова атрактивни за големите, а и те имат доста други проблеми в големите градове - войната за клиенти е доста ожесточена", обяснява Георги Марков.

И подчертава: "Няма смисъл да се бием с големите в големите градове. Ние сме 100% произведени в Силистра - софтуерът сме си го писали от една бяла страница". Платформата вече е адаптирана за работа на различни пазари.

Снимка 724551

Източник: FOODMARK Delivery

Екипът на FOODMARK Delivery в момента е малък - 10-ина души със средна възраст 25-26 години, и е стабилен. Компанията няма "ангелски" инвеститор, но за Марков това не е недостатък - даже напротив.

"Аз не харесвам тази стратегия - дават ти едни пари за една идея, харчиш като луд или "гориш пари" и нещата може да се случат или да не се случат. Аз лично предпочитам по-бавен, но по-устойчив растеж. Затова и няма как да влезем в по-голям град, в който трябва да се харчат много пари за реклама. Не виждам смисъл, при положение че има градове като Шумен, който е доста по-голям от Силистра, също Разград, Добрич...", посочва той и така дава ясно да се разбере, че експанзията ще е в Североизточна България.

Снимка 724555

Източник: FOODMARK Delivery

Не минава ден без местни и национални политици да изразят своята загриженост за региона, но е факт, че той е сериозно пострадал от неравномерното развитие на страната през последните десетилетия. В резултат го "прескачат" не само платформите за доставка на храна, но и много от потенциалните чуждестранни инвеститори.

Така вариантите са два. Да се вайкаш и да търсиш как да избягаш или да видиш в тежката ситуация възможност да предложиш продуктите и услугите, които пазарните лидери не са сметнали за нужно да предоставят на типичния български среден град. Ясно е какво решение са взели Марков и колегите му.