Доставката на храна по домовете в големите градове у нас през последните години има два синонима - Glovo и Takeaway.com. След поредица от сделки двата международни гиганта се оказаха с голяма преднина пред останалите на пазара, но изглежда, че през следващите месеци предстои нова битка - и то с цели два нови участника.
Става дума за финландската Wolt и естонската Bolt. Двете платформи събират екипи за софийските си офиси и търсят партньори.
Апетитен бизнес
Доставката на храни и други стоки по домовете отдавна не е нишова услуга само за най-богатите клиенти. Пандемията показа ясно, че всякакъв вид пазаруване може да се случва онлайн.
Това се вижда лесно от отчетите на водещите играчи на нашия пазар. Glovo, които придобиха бизнеса на Foodpanda у нас, са с 31,6 млн. лева приходи за 2023 г., а Just Eat Takeaway.com, които купиха BGmenu, са с 28,1 млн. лева.
Даже без да гледаме отчетите е факт, че особено след 19:00 часа един огромен процент от автомобилите по улиците на големите градове у нас са именно на доставчици, работещи за двете платформи. В мрежите им влизат както ресторанти, така и всевъзможни магазини - от нишови до супермаркети.
Тенденцията през последните години е за устойчив ръст на приходите.
Допълнителен страничен сюжет е, че двете гигантски компании е много вероятно да станат свързани лица. Prosus - най-големият акционер в компанията зад Glovo, обяви през февруари, че иска да купи Just Eat Takeaway.com за 4,3 млрд. долара.
Нови и не толкова нови имена
Bolt е основана в Талин през 2013 г. от 19-годишния тогава Маркус Вилиг и в основата си е платформа за споделен превоз, подобна на Uber. Днес има присъствие в над 600 града в около 50 страни в Европа, Азия, Африка и Южна Америка. През 2023 г. приходите са 1,7 млрд. евро при загуба от 92 млн. евро.
Доставката на храна е по-нов бизнес за Bolt, като той тръгва през 2019 г. от балтийските страни и днес присъства в над 20 държави. През 2021 г. започва да се предлага и доставка на други стоки.
Bolt стъпи у нас през миналата година с бизнеса си като оператор на електрически тротинетки, в който е лидер в Европа. В София услугата е достъпна и в момента, докато в Пловдив се наложи тя да бъде спряна скоро след старта си заради липса на разрешително от общината.
На сайта си Bolt вече посочват, че в столицата работи услугата Bolt Food, но в приложението няма възможност за поръчка. На сайта има страница за желаещите да станат куриери, но тя видимо все още не е локализирана за българския пазар.
В същото време, в социалните мрежи Bolt вече активно търси собственици на ресторанти за партньорства, а освен това от специална страница става ясно, че платформата е готова да работи още с цветарски магазини, такива за хранителни стоки и ред други обекти.
Базираната в Хелзинки Wolt е основана през 2014 г. и основният ѝ бизнес е доставката на храна. През 2022 г. тя беше придобита от американския гигант DoorDash за над 8 млрд. долара, но продължава да се развива под своя бранд - в 25 държави и над 300 града. През миналата година Wolt купи от eMag румънската платформа за доставка Tazz.
У нас от няколко месеца Wolt събира екип за офиса си в София. Вече ясно кой го оглавява - Ивайло Нецов, който у нас разви Foodpanda и остана за известно време след сделката с Glovo, а също така отговаряше за международната експанзия на Tazz.
От сайта на Wolt става ясно, че куриерската мрежа у нас ще се управлява от техни партньори. Все още обаче не е налична страницата за търговци, на която ще има повече яснота за условията за тях.
Ще срещнат трудности
Да свързваш ресторанти и магазини и техните клиенти носи приходи, но е обвързано и с големи разходи. Големите платформи така структурират бизнеса си, че пълната картина може да не е напълно ясна - в случая на Takeaway например приносът на базираните у нас IT специалисти на платформата е почти толкова голям, колкото и приходите от доставки на храна.
И двете водещи платформи през последните години са или на загуба, или на неголяма печалба. Според запознати голям фактор е, че вече няма голям пазар за платформи, които просто свързват клиентите с обекти, които осигуряват собствена доставка. Очакването е за цялостна услуга.
За да работи добре тя се изискват сериозно количество доставчици и ефективен контрол върху работата им. Източници на Money.bg от пазара коментират, че именно това може да се окаже сериозно предизвикателство пред Bolt и Wolt - хората, които могат да извършват такава работа, не са неизчерпаеми като брой, повечето от тях вече са ангажирани, а у нас не е толкова масова практиката да се работи за няколко различни платформи.
Не е случайно, че в други държави дейността, за която Bolt и Wolt търсят хора у нас, се изпълнява в голяма степен от граждани от трети страни. У нас този тип "внос" на работна ръка обаче все още не работи максимално ефективно.
Така новите играчи в сферата на доставката на храна по домовете очевидно ще имат пред себе си немалко работа, ако искат успешно да пробият у нас и да има повече избор - както за клиентите, така и за търговците.