Чешкото правителство одобри проекта за споразумение между Чехия и Германия, касаещ планирането, строителството и експлоатацията на Крушнохорския тунел. Стойността му възлиза на над €1,8 милиарда, а съоръжението се очаква да промени кардинално транспортните връзки в Централна Европа, пишат медиите.
Тунелът с дължина над 30 км, от които почти 12 на чешка територия, а останалите - на немска, ще бъде ключов елемент от новата високоскоростна железопътна връзка между Прага и Дрезден. Проектът е част от трансевропейската транспортна мрежа TEN-T и ще създаде нова централноевропейска ос, свързваща Берлин и Прага с Виена.

Източник: Dresden-Prague
"Крушнохорският тунел ще бъде проектиран за скорост от 200 км/час за пътнически влакове и 120 км/ч за товарен транспорт. Благодарение на това времето за пътуване между Прага и Дрезден ще се съкрати от приблизително 2,5 часа на едва 1 час", обяви министърът на транспорта Мартин Купка.
Стратегическа роля
Проектът носи изключително стратегическо значение за двете страни. За Чехия тунелът представлява шанс за по-добра интеграция в европейските транспортни мрежи и укрепване на икономическите връзки със Западна Европа. Страната ще получи директен достъп до германската високоскоростна жп мрежа, което ще подобри конкурентоспособността на чешката икономика и ще насърчи туризма.
От своя страна, Германия вижда в проекта възможност за разширяване на влиянието си в Централна Европа и укрепване на търговските отношения с Чехия и други страни от региона. Тунелът ще осигури по-ефективни транспортни коридори за германските стоки към Централна и Източна Европа, което е от ключово значение за германската индустрия и логистика.
Споразумението установява единни технически и безопасни стандарти за целия тунел, който ще бъде построен в съответствие с европейските спецификации и немските и чешките технически изисквания. Тунелът ще се състои от 2 еднорелсови тубуса с електрификация и ще бъде оборудван с европейската система за управление на железопътния транспорт.
Финансирането на тунела ще бъде осигурено чрез комбинация от национални ресурси и европейски фондове. Чешката република ще понесе приблизително 39% от разходите, като инвестицията ще бъде разпределена за период от около 15 години.
Строителството се планира да започне не по-рано от 2030 година, като очакванията са то да продължи около 10 години. Проектът вече получава подкрепа на европейско ниво, тъй като има основополагащо значение за по-добрата свързаност на цяла Европа.