Нова железопътна линия между Вендлинген и Улм, част от мегапроекта "Щутгарт 21", бе открита през декември 2022 година. Целта - значително да намали времето за пътуване между Щутгарт и Мюнхен, както и да облекчи товарния трафик по традиционния маршрут през Геислингер Щайге.

Въпреки това, след повече от 2 години експлоатация, проектът далеч не оправдава очакванията, пише немското издание Bild.

Проект за милиарди - без реален ефект

Проектът, чиято първоначална стойност възлиза на около €4 милиарда, включва изграждането на 59,6 км нова линия. Това, което я прави толкова скъпа обаче са 30,4 км тунели, както и 40 моста, включително виадуктът Филстал, чиято височина е 85 м. Идеята е да се намали времето за пътуване между Щутгарт и Улм от 54 на 28 минути и да се облекчи товарният трафик по съществуващия вече маршрут.

Снимка 714455

Източник: Porr-Group

Въпреки това, след като линията беше открита, едва един товарен влак е преминал по нея - и то през януари 2024-та. Според Deutsche Bahn, просто няма подадени допълнителни заявки за товарни превози по новата линия, съобщава railjournal.com.

Къде се корени проблемът?

Експерти твърдят, че проектът е претърпял неуспех поради нереалистични прогнози за товарния трафик. Те считат, че не е взета предвид и ключова особеност на терена, а именно - твърде големият наклон, което прави редовното придвижване на товарни вагони твърде рисково.

В изчисленията на Deutsche Bahn били включени т. нар. "леки товарни влакове", които на практика не съществуват. Тези прогнози били използвани, за да се постигне необходимото съотношение разходи-ползи и да се получи разрешение за строителство, твърдят запознати.

Текущите работи по новата гара в Щутгарт

Източник: Deutsche Bahn

Текущите работи по новата гара в Щутгарт

Нещо повече, критиците на проекта подчертават, че съществуващата линия през Геислингер Щайге все още предлага достатъчен капацитет за товарни превози.

Какво предстои?

Мегапроектът "Щутгарт 21" бе стартиран през февруари 2010 г., като първоначалната оценка за разходите възлизаше на €4,5 милиарда. До края на 2023 г. разходите нараснаха до €10,95 милиарда с допълнителни €500 милиона резерви за покриване на бъдещи рискове.

Пускането в експлоатация на новата подземна гара и свързаната инфраструктура е отложено за декември 2026 г., след като първоначално се предвиждаше за 2019 г.

€6-милиардна инвестиция във високоскоростна жп линия ще върне Южна Италия към живота

€6-милиардна инвестиция във високоскоростна жп линия ще върне Южна Италия към живота

Според първоначалните планове линията трябва да бъде завършена до 2028 година

​Проектът вече има силно икономическо влияние за региона. Той предоставя работни места за хиляди специалисти, включително тунелни миньори, геолози, проектанти, инженери, финансисти и биолози.​ 

Освен това, след окончателната си реализация Stuttgart 21 ще освободи около 100 хектара земя в централната част на града за нови проекти като жилищни сгради, паркове и търговски обекти.