Италия се е заела сериозно да върне обратно към живота своите южни региони. Страната планира да стимулира икономическото развитие там чрез значителна инвестиция - във високоскоростна железопътна инфраструктура, съобщава Ройтерс.
Крайъгълният камък на тази инициатива е предстоящата високоскоростна железопътна линия, свързваща Неапол и Бари, която има за цел да намали времето за пътуване наполовина - от 4 на 2 часа.
145-километровият участък, инвестицията за който възлиза на над €6 милиарда, е частично финансиран от Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС и се управлява от държавната Ferrovie dello Stato (FS).
Според първоначалните планове линията трябва да бъде завършена до 2028 година.
Икономически ползи
Проектът за високоскоростна железопътна линия вероятно ще създаде над 62 000 работни места и ще генерира приблизително €4 милиарда чрез нови бизнес възможности по време на фазата на изграждане.

Източник: iStock
Наред с непосредствените икономически ползи, инициативата се стреми да се справи с дългогодишния проблем с обезлюдяването в Южна Италия. Между 2012-а и 2022 година повече от 330 000 млади хора са напуснали региона в търсене на по-добри възможности.
Очаква се подобрената свързаност, осигурена от високоскоростната железница, да позволи на жителите да останат в родните си градове, като същевременно имат достъп до повече възможности за работа и паралелно с това допринасят за регионалната стабилност и растеж.
Прилагане на наученото и какво предстои
Опитът на Италия с високоскоростната железница датира от повече от десетилетие, с въвеждането на услуги като Frecciarossa, пише RailwayPro. За 10 години тези услуги са превозили 350 милиона пътници, свързвайки 80 града с почти 150 влака. Резултатите показват, че високоскоростната мрежа не само е подобрила мобилността, но е стимулирала икономическата активност, създавайки 500 000 нови работни места. Нещо повече, цифрите показват, че е допринесла за 2,6% увеличение на БВП на глава от населението за периода.
FS инвестира 190 милиарда евро в устойчива мобилност от 2022-ра насам. Този амбициозен план включва намаляване на времето за пътуване между големите градове, като например съкращаване на пътуването между Генуа и Милано до 1 час.
Очаква се инвестицията да увеличи железопътния капацитет на Италия с 20% до 2031 г., подобрявайки както пътническите, така и товарните услуги. Освен това, в ход е закупуването на 46 високоскоростни, 34 intercity и 495 регионални влака за модернизиране на парка и подобряване на качеството на услугата, разкрива We Build Value.
Дългосрочни ползи
Високоскоростната железопътна мрежа, оказва се, има сериозно въздействие върху регионите на Италия. Докато тези, обслужвани от мрежата, са отбелязали 32% увеличение на транспортната достъпност, необслужваните региони са имали само 6% увеличение.
Освен това въвеждането на услугата е довело до 40% намаление на цените на билетите, превръщайки пътуването с влак в по-привлекателна опция за мнозина.