"Убиецът на Facebook", "Новата хитова социална мрежа", "Много по-добро от FB" - вече повече от 15 години не минава месец без някоя от тези гръмки фрази. Facebook дефинира за по-голямата част от света какво означава терминът "социална мрежа" и все още е сред най-използваните платформи от този тип в света - докато само списъкът с имената на провалилите се претенденти за неговата корона може да напълни телефонен указател.
Оказва се, че флагманският продукт на Meta продължава да расте и през 2023 г. - когато пълнолетие достигат хора, които не помнят света без FB. За първи път социалната мрежа е надминала бройката от 3 млрд. месечно активни потребители, става ясно от отчета на компанията майка, цитиран от Quartz.
Контекст: Facebook започна като платформа за поддържане на връзка с познати хора от реалния свят, но през годините надгради това с тематични групи, чат, страници на брандове, поточно видео, игри и още много други.
Заради непрестанните си "преоткривания" социалната мрежа запази своята релевантност в рамките на скока от доминиран от персоналния компютър интернет към Глобална мрежа, която достъпваме през екрана на смартфона.
След 2016 г. обаче Facebook понесе големи репутационни щети заради начина, по който алгоритмите му бяха използвани за манипулиране на общественото мнение в САЩ и Великобритания. Марк Зукърбърг обяви нов курс - към повече съдържание от близки, приятели... и брандове, които не се занимават с политически каузи.
Междувременно, младите потребители насочиха вниманието си към по-модерни и изпълнени с по-малко гневни хора на средна възраст места като предвидливо купения от Зукърбърг Instagram. От няколко години обаче и двете социални мрежи са под заплахата на китайския конкурент TikTok.
Неговият експлозивен ръст и по-малката потребителска ангажираност след пандемията доведоха до трудни времена за Facebook и големи съкращения.
Цифром и словом: Като цяло, Q2 за Meta е успешно - 11% ръст на приходите до 32 млрд. долара и 16% подобрение в печалбата, която вече е 7,8 млрд. долара.
Всичко това вдигна цената на акциите с близо 5% след обявяването на резултатите.
От друга страна: В случая голямата добра новина за Facebook е, че продължава да трупа нови потребители. Прави го с темп от едва около 3% на годишна база - наполовина по-слабо от средното за портфолиото на Meta, което включва Instagram, WhatsApp и все по-независимия Messenger.
Очакванията на анализаторите са, че пазарният дял на Meta в дигиталната реклама ще се свие през годината под натиска на TikTok и Amazon. А именно от рекламата идват повечето приходи.
Освен това, в момента компанията инвестира милиарди в метавселената и в AI проекти. И двете начинания тепърва ще се доказват на пазара.
Какво следва: Q3 на 2023 г. ще е първото, в което ще можем да премерим и представянето на най-новия продукт на Meta - Instagram Threads. Конкурентът на Twitter залага на текстовото общуване, като така надгражда мултимедийната социална мрежа.
Threads към момента държи рекорда за най-бързо достигнати 100 млн. потребители, но даже Марк Зукърбърг признава, че половината са спрели да я ползват след първоначалната еуфория, а и Twitter, междувременно прекръстен от Илон Мъск на X, се опитва да задържи аудиторията си с нови функционалности.
gaf-laskaris-A9S6YsqJ
на 28.07.2023 в 15:54:42 #1Самият факт че си поръчва статии за лъскане на имиджа ясно говори че нещата никак не са розови.