Неделя сутрин не е най-често използваното време за обявяване на нови дигитални продукти - даже и да си собственик на две от топ социалните мрежи в глобален план. Точно този необичаен момент обаче беше избран от Марк Зукърбърг, за да обяви, че неговата компания Meta ще започне да предлага платена версия на Facebook и Instagram.

Анонсът е колкото изненадващ, толкова и закономерен заради ситуацията, в която попаднаха големите онлайн платформи през последните месеци. В същото време, обаче, ходът на Зукърбърг носи доста риск и през следващите седмици ще станем свидетели на най-големия експеримент, с който той и компаниите му са се захващали.

За какво става дума

Новата услуга се казва Meta Verified. Тя прави платена досега безплатната възможност за потвърждаване на профила чрез изпращане на личен документ за верификация. Зукърбърг посочва в своята публикация, че ще има и допълнителни защити срещу кражба на самоличността, като поне към момента не е ясно какви точно ще бъдат те.

За платените потребители ще има и "директен достъп до отдела за поддръжка" - за разлика от сегашните предимно работещи на самообслужване системи, чрез които потребителите трябва да решават своите проблеми.

Meta Verified ще струва 11,99 долара на месец през уеб сайта или 14,99 долара през iOS (заради допълнителните такси на Apple), като през тази седмица ще заработи първо в Австралия и Нова Зеландия, а след това - и в други държави.

Зукърбърг и ко имат нужда от пари

Платената версия на социалните мрежи идва в момент, в който цялата дигитална икономика е в недобро здраве. По време на пандемията хората прекарваха рекордно много време онлайн и затова бизнесите инвестираха милиарди в реклама, за да стигат до тях. Meta (заедно с Google) получиха лъвския пай от тази приходи, но всичко това вече е в миналото.

Малко след масовото отпадане на строгите противоепидемични мерки по света избухна войната в Украйна, която предизвика сериозни икономически сътресения по целия свят. На растящата инфлация централните банки отговориха с рязко вдигане на лихвите, което носи риск от рецесия. Именно заради това и компаниите започнаха да ограничават разходите си. Както традиционните медии усетиха особено болезнено през 2008 г., в такава ситуация първа "жертва" са рекламните бюджети.

Зукърбърг обяви "година на ефективността", акциите скочиха с 20%

Зукърбърг обяви "година на ефективността", акциите скочиха с 20%

Meta надмина очакванията на анализаторите, но предизвикателствата тепърва предстоят

Ако трябва да обърнем всичко това в цифри - за Meta 2022 г. донесе загуба на пазарна стойност в размер на 600 млрд. долара. Въпреки говоренето на Зукърбърг за "година на ефективността", даже и в първите месеци на 2023 г. има опасност да продължи периодът на спадащи приходи. Освободени бяха хиляди служители.

През годините успехът на Meta на рекламния фронт се дължеше на възможността много прецизно да таргетират потребителите на база на данни от собствените си социални мрежи и от активността им извън тях. Това обаче става все по-трудно, след като Apple ограничи възможността за събиране на потребителска информация и по всичко изглежда, че в бъдеще единствено ще затяга примката около компаниите, използващи и препродаващи потребителски данни.

Метавселената няма да спаси Зукърбърг и компаниите му - поне не и сега

Метавселената няма да спаси Зукърбърг и компаниите му - поне не и сега

Meta трябва да преосмисли стратегията си на рекламния пазар и то спешно

Метавселената с виртуална и добавена реалност е посока, в която Зукърбърг насочи много усилия и милиарди долари през последните години с цел да получи платформа, която е под негов контрол на равнище софтуер и хардуер, но все още няма задоволителни резултати, а някои анализатори са скептични, че някога въобще метавселената ще бъде успешна.

Така имаме класическа ситуация, в която основните досегашни източници на приходи са слаби, а инвестициите в бъдещето - големи. Логично звучи да се търси още някакъв начин Facebook и Instagram да печелят пари.

Не е като Twitter

Поне от анонса на Марк Зукърбърг изглежда, че единственото общо между платените услуги на Facebook/Instagram и Twitter ще е синьото тикче до профилите на платените потребители.

Илон Мъск в края на миналата година направи верификацията платена заради негодуванието си, че дълги години тя е била достъпна само за "елита" (включително и може би решаващо - и за журналисти, които пишат критично срещу него). Така в един момент стана възможно всеки с излишни няколко долара на месец да добави знак за проверен профил към акаунта си (без значение как се казва той) и, тъй като цялата промяна не беше добре измислена, тролове веднага започнаха да злоупотребяват с това.

Twitter изхвърли от бизнеса приложенията, които някога го спасиха

Twitter изхвърли от бизнеса приложенията, които някога го спасиха

Социалната мрежа на Илон Мъск промени със задна дата правилата си, за да ги "убие"

Facebook и Instagram ще изискват личен документ и обявените от Зукърбърг защити на самоличността би трябвало да означават, че няма опасност, например, Иван Иванов от град Попово да може срещу 12 долара месечно да притежава профил, който изглежда като официалния такъв на Доналд Тръмп.

Зукърбърг със сигурност се надява да постигне по-добър резултат от Мъск - за момента за Twitter Blue си плащат само 290 000 души, което трудно компенсира факта, че около половината от най-големите 1000 рекламодатели в микроблогинг мрежата са спрели да инвестират в нея от септември насам.

В същото време, има социални платформи, които успешно реализират на пазара платен продукт. През миналата година Snapchat пусна своята Plus версия с допълнителни и експериментални функционалности срещу 3,99 долара на месец. В момента тя има над 2 млн. абонати.

Тъмната страна

Въвеждането на платена функционалност във Facebook и Instagram не идва в най-подходящия момент от живота на двете социални мрежи.

Още от края на 2021 г. броят на потребителите на FB не расте - младежите се насочват към алтернативни платформи и най-вече - към TikTok. Meta опитват до контрират това с цялостно префасониране на социалните си мрежи именно в посока на пасивна консумация на кратки вертикални видеа.

За разлика от Story формата (който преди години Meta открадна от Snapchat), превръщането на FB и IG в TikTok променя из основи продуктите. Затова и много от вече наличните потребители са против - все пак те са се регистрирали в платформа за контакт с близки хора и брандове (Facebook) или в такава за снимки (Instagram).

Facebook засилва съперничеството си с TikTok

Facebook засилва съперничеството си с TikTok

Компанията иска да е силен конкурент на китайската социална мрежа

Тези хора могат в един момент просто да напуснат социалните мрежи, в които не намират това, което търсят. Когато един потребител е "на ръба" е много важно какви ще са посланията към него. Тук появата на платена версия може да има много негативен ефект - някои може да са забравили, но дълги години на страницата за регистрация във Facebook имаше надпис "Безплатно е и винаги ще бъде". Сега въпросът е дали "безплатното" няма да стане такова, че човек да се види принуден да използва платената версия.

Връзката с екипа по поддръжката е основната причина за този вид притеснения. Много потребители - редови или по-влиятелни, през последните години имат сериозни проблеми с модерацията на съдържанието във Facebook.

"Безплатно е и винаги ще бъде" - вече няма да видите този текст на основната страница на Facebook

"Безплатно е и винаги ще бъде" - вече няма да видите този текст на основната страница на Facebook

Публикации с език на омразата стоят и трупат многохилядна аудитория, докато други с напълно нормално съдържание по дадена тема се трият и авторите им (нерядко - експерти, журналисти или граждански активисти) се оказват с дълги наказания. Обжалването им е тромав процес, който поне в България създаде сериозни подозрения в интегритета на компанията, наета от Meta като подизпълнител на модераторската дейност.

Освен това, ботовете и онлайн измамниците определено не са спирани с темпото, с което би било добре това да се случва.

Когато бързото и адекватно решаване на проблеми се превърне в платена услуга, това създава определени опасения за обслужването, което ще получават тези, които не дават пари всеки месец. Освен това отново се връщаме към най-младата аудитория - не са много нейните представители в глобален мащаб, които могат да отделят по 12-15 долара на месец.

С въвеждането на Meta Verified Марк Зукърбърг и социалните му мрежи поемат голям риск. Той може да донесе на компанията нов източник на приходи и действително да подобри сигурността на платформите - ако достатъчно хора му гласуват доверие. Може и да ускори напускането на сцената на Facebook като най-голяма глобална социална мрежа и да удари може би непоправимо Instagram като алтернатива за младата аудитория.