Не са много компаниите, чиито акции поскъпват с около 20%, след като са обявили трето поредно тримесечие с намаляващи приходи и печалба, но и Meta - компанията на основателя на Марк Зукърбърг, не е като повечето други компании. Данните за края на 2022 г. се оказаха по-добри от очакваното на Уолстрийт.
Освен това компанията обеща да се съсредоточи върху "ефективността", понижи прогнозата си за капиталовите разходи през следващата година и обяви плановете си да увеличи плана си за обратно изкупуване на акции с 40 млрд. долара. След загубата на 600 млрд. долара пазарна стойност само в рамките на година, Марк Зукърбърг се научи да говори на езика на Уолстрийт и това се отплаща, коментира CNN.
"Наша основна тема в мениджмънта през 2023 г. е "Годината на ефективността" и ние се концентрираме върху това да станем по-силна, но и по-пъргава компания", заяви той. Припомняме, че през ноември започна съкращаването на 11 000 служители на Meta, като назначаването на нови е силно ограничено.
За Q4 на 2022 г. приходите на Meta намаляват с 4% до 32,2 млрд. долара, но това е значително по-добър резултат в сравнение с прогнозите на анализаторите за 31,5 млрд. долара. Нетната печалба обаче се свива с 55 на сто до под 4,7 млрд. долара - по-лошо представяне от очакваното. За първата четвърт на 2023 г. Meta залага приходи между 26 млрд. и 28,5 млрд. долара - което в най-добрия случай ще означава прекъсване на серията от тримесечие със спадове на годишна база.
Рекламният бизнес също показва по-добри резултати от очакваното, но все още се свива на годишна база - макар и с по-бавни темпове.
През тази година ще се ограничат разходите за изграждане на центрове за данни, но от компанията бяха категорични, че запазват подкрепата си за "цялото семейство от приложения" - Facebook, Instagram, WhatsApp. Подобно уверение вероятно е нужно заради по-ранните действия и изказвания на Зукърбърг, който не крие, че смята метавселената за бъдещето на своите платформи. За момента тази част от бизнеса е на голяма загуба.
На този фон, наличните в момента приложения са увеличили активните си потребители с 5% до 2,96 млрд., като 2 млрд. са във Facebook. Това все пак не е категоричен отговор на въпроса дали социалните платформи на Meta излизат от мода, или просто отливът от тях е бил функция на като цяло кошмарната за компанията 2022 г.
"Не мисля, че това (отрицателният растеж - б.р.) ще продължи, но и не смятам, че обезателно нещата ще се върнат там, където бяха. Това е много бърза смяна на фазата, в която се намираме и смятам, че тя просто ни накара да отстъпим назад и да си кажем "Ей, не можем да се отнасяме с всичко все едно сме в етап на хиперрастеж", коментира Зукърбърг, като подчерта, че тази промяна в светогледа вече има позитивни резултати.