Може да сме едва в средата на февруари, но "годината на ефективността" за Meta и Марк Зукърбърг е в разгара си. След като съкрати хиляди служители и се сблъска с няколко поредни тримесечия на незадоволителни финансови резултати, той и висшият мениджмънт на Facebook, Instagram и WhatsApp трябва сериозно да обмислят следващите си стъпки в един бизнес, в който онлайн гигантът зависи от милостта на други играчи като Apple, пише в свой материал Business Insider.
Ябълката на раздора
Facebook и компания печелят милиарди от реклама. Бизнесът инвестира в платформите заради изключително прецизните възможности за таргетиране на аудиторията - интегрираната екосистема на Meta позволява всяка интеракция на потребителите да се записва, измерва и вкарва в профил - даже и да е извън социалната мрежа. Или поне до неотдавна беше така.
От 2021 г. Apple промени значително заложените в операционната система iOS политики по отношение на следенето на потребителското поведение. Въпреки протестите на Meta, за компанията стана много по-трудно да насочва правилните реклами към ключовата си аудитория - използващите iPhone и iPad са милиони, а освен това са и хора с висок доход.
Към днешна дата промените са стрували само на Meta милиарди долари - още преди внедряването им прогнозата на компанията беше за 10 млрд. щета.
Не само това, но изпълнителният директор на Apple Тим Кук многократно е критикувал Facebook за бизнес модела му и е определял поверителността на личните данни като човешко право.
Както отбелязват анализатори, докато Meta зависи от iOS, във всеки един момент Apple може да направят още някоя промяна и така да вкарат компанията в още по-сложна ситуация.
Какво няма да помогне скоро
Докато рекламният бизнес на Meta изглежда най-малкото изправен пред предизвикателства, Марк Зукърбърг продължава да гледа към виртуалните светове на метавселената.
Това не е лишено от логика - една изцяло нова платформа би отворила своеобразен "път за бягство" на Meta от сегашната ситуация на онлайн пазара. "В контекста на търсенето на следващата голяма изчислителна платформа, те искат да са по-нагоре по веригата: искат да участват на равнище "Софтуер", искат операционната система, но и освен това хардуерът да е техен по начина, по който е всичко това при Apple", коментира пред BI анализаторът Марк Шмулик.
Проблемът тук е дали амбициите на Meta и Зукърбърг ще се превърнат в реалност. До момента метавселената все още не се е оформила като потребителски продукт, като и софтуерът, и устройствата оставят още много да се желае. Не може и да се каже категорично, че именно визията на компанията за бъдещето на потребителските изживявания е тази, която ще се наложи през следващите години - а в нея са вложени милиарди.
Какво ще помогне сега
На Meta ѝ трябва нова стратегия за дигитална реклама, ако иска да оцелее, категорично е онлайн изданието.
През последната година без много шум компанията работи по нови и по-добри инструменти за рекламодатели, които не зависят от следенето на потребителите. Прилага се и изкуствен интелект, който да помага при планирането на кампании. Важно е обаче да се види цялостен подход в новата ситуация, а не просто опит да се заобиклят конкретни проблеми.
"Тази стратегия трябва да продължи. Тази година ще е важна за Meta именно по линия на създаването на по-добри инструменти, които намаляват рисковете, свързани с Apple. Това е голяма година за тях, защото работят здраво, но все още не са постигнали резултата", подчерта анализаторът Джин Мюнстър от Loup Ventures.