Рязка промяна в споразумението на Twitter за външни разработчици спря функционирането на всички независими приложения за използване на социалната мрежа. Превръщането на компанията на Илон Мъск в монополист над показването и създаването на съдържание в платформата слага точка на една цяла епоха - не само за микроблогинга, но и за целия интернет.
Интернет от друго време
Ако се върнем малко повече от десетилетие назад, именно използването на независим клиент беше почти единственият начин да бъдете ефективен потребител на Twitter. Уеб интерфейсът на социалната мрежа беше изключително нефункционален, а все още много команди трябваше да се въвеждат ръчно - все пак публикуването на ъпдейти през SMS все още беше актуален вариант.
На този фон, управлението на множество акаунти, създаването на списъци по теми, нотификациите за различни видове споменавания и т.н. оръжия от арсенала на всеки Social Media Manager в наши дни се "ковяха" във външните Twitter клиенти. Даже и самата компания спечели много от активната сцена - нейните собствени официални приложения всъщност бяха продукти, започнали своя живот в независими компании. Не само това, но даже самото название на публикациите - туитове, идва от блог пост на разработчик на такава неофициална програма за използване на Twitter, напомня The Verge.
Арабската пролет и цялостното ѝ отразяване през призмата на бързите и кратки съобщения даде огромен тласък на микроблогинг мрежата, която иначе трудно можеше да се сравнява с мултимедийните възможности на конкурентите си. Не е пресилено да се каже, че имиджът на Twitter като "световна новинарска редакция" го запази актуален за медии, известни личности, брандове (и милионната им аудитория) в момент, когато славата му можеше просто да отшуми. А нищо от това нямаше да е възможно с "дървения" официален интерфейс.
Това беше друго време - все още даже най-големите социални платформи използваха относително стандартни технологии и за почти всички от тях съществуваха алтернативни приложения (да, даже и за Facebook). Чрез тях потребителите можеха да заобикалят и някои неудачни решения на платформите по отношение на дизайн и функционалност.
След 2013-2014 г. приходите от реклама и... преупотреба на потребителски лични данни обаче скочиха и онлайн гигантите решиха, че не искат да ги делят с никого. Така постепенно Twitter се оказа последната голяма социална мрежа с относително отворен достъп за разработчици.
Монополист
През миналата седмица много потребители забелязаха, че независимите им приложения имат проблеми или не работят изцяло. След няколко дни неяснота, от Twitter излязоха с официално обяснение - прилагат своите "отдавна въведени" правила за API достъп, според които не може да се създава заместител на официалните приложения.
Twitter is enforcing its long-standing API rules. That may result in some apps not working.
— Twitter Dev (@TwitterDev) January 17, 2023
Ars Technica обаче отбелязва, че промяната в документацията е направена тихомълком някъде между 10 октомври и 19 януари. Преди това подобна забрана не е имало.
Освен това промяната в курса е рязка - през 2021-2022 г. Twitter отвори възможността външните разработчици да изпращат лични съобщения и да правят анкети през приложенията си.
Едно от обясненията е, че социалната мрежа не може да слага реклами в съдържанието на тези програми, а в момента се бори с огромен отлив на рекламодатели и съответните силно намалени приходи.
Ars Technica отбелязва, че Мъск и хората му освен всичко друго може би просто вече и не искат да се занимават с алтернативни приложения - целият екип, който е поддържал API достъпа до Twitter, е бил съкратен от милиардера още през ноември.
Така или иначе, Twitterific, Fenix, Tweetbot и повечето от останалите клиенти за социалната мрежа вече официално са част от историята. Подобно на "отворения" Twitter.