Технологиите навлизат със сериозно темпове във финансовата система у нас. Но подобна скоростна дигитализация, освен позитиви, крие и поредица предизвикателства. Ефектите от промените вероятно ще станат ясни към края на 2021 г. Независимо от рисковете, бързи, високотехнологични, лесни за употреба решения ще бъдат основата за преодоляване на COVID-19 кризата. Тези изводи бяха направени от експерти по финанси и технологии по време на онлайн дискусията "Как технологиите подпомагат управлението на вземания по време на COVID-19 кризата?".

Една от промените в сферата, която дойде с COVID е, че самите банки станаха много по-гъвкави. Откри се нова пазарна ниша. Преди всеки трябваше да полага писмени подписи, докато сега има апликации за подписване на документи. По думите на експертите използването на технологиите вече е неразделна част от самите бизнес процеси, защото вече всеки търси удобство.

Според всички участници процесът е необратим, а мониторингът му и готовността на потребителите да използват предложените им технологии е важен елемент от внедряването на иновациите.

Променя се начина на кандидатстване за вземане кредит, който би могъл да се случи по дигитален канал от телефона или компютъра. Това е промяна на един процес, който с течение на годините е бил един и същ, но трябваше бързо да се случи промяна. Ефектите все още не могат да се видят. Дали въведената машинна оценка е била грешка, ще стане ясно към края на 2021 г., смятат експерти.

"От началото на кризата онлайн договорите за кредит нараснаха многократно, което е необходимото и очаквано в момента улеснение за всички страни. Все пак това е процес, по който голяма част от финансовия сектор работи от много години, а пандемичните условия допълнително го катализираха", каза Лилия Димитрова, изпълнителен директор на компанията за управление на вземания Frontex International.

"Въвеждането на Machine Learning, статистически анализи и модели, автоматизация на процеси и проследяване на поведението на потребителите са решения с доказан в бизнеса положителен ефект. Но дали съдебната система и държавната администрация са готови за дигитален и иновативен бизнес предстои да видим. Въпреки усилията в посока "Дигитално правителство" на практика процесите все още се случват на хартия и аналогово. И към момента съществуват много трудности да защитиш финансовия си интерес по съдебен ред, ако цялата договорна документация не е разпечатана и ръчно подписана", допълва Димитрова.

Най-голям ръст след COVID-19 кризата отчитат финтех компаниите в сегмента на дигиталните разплащания според Георги Пенев, оперативен директор на Българската финтех асоциация. Той изтъкна важността на дигитализацията и на блокчейн технологията:

"Блокчейн технологията е най-сигурният възможен начин да управляваш даден процес. В една финансова система запазването на следите, записването на действията и стъпките на потребителите ще позволят минимизиране на рисковете за всички страни. Европейската комисия вече работи по директиви за регулиране на дигиталните споразумения и плащания", казва Пенев.

Според Николай Спасов, главен оперативен директор на TBI Bank, съвременните процеси са симбиоза между физическото и дигиталното, или "фиджитъл".

"Основата е гъвкавостта и смелостта. Като всяка криза и COVID-19 е предпоставка за много промени и нововъведения. В началото на извънредното положение, ние успяхме за близо две седмици да преструктурираме организацията по начин, който да може да отговори на настъпващите промени и очакванията на клиентите ни. Не е въпрос на статукво, на това доколко добре разбираш и управляваш бизнеса си", казва още Спасов.

Според Станимир Николов от 45 Info GmbH, COVID-19, като всяка криза отваря редица възможности и нови ниши на пазара. Процесът е необратим и неговото изчистване предстои. "Ако 2020 г. ни научи, че дигитализацията не е страшна, то 2021 г. ще бъде шанс за сериозното развитие", обясни той.

По думите на експертите, дигитализацията е начин да се повиши и финансовата грамотност на населението, като се започне от младите. "Ако използваме стари методи за достигане до младите хора, за да повишим финансовата им култура, изпускаме тази толкова важна целева група. Нека се обърнем към технологиите, да използваме онлайн игри, мобилни апликации и други съвременни подходи, за да постигнем желаните резултати", коментира Станимир Николов.

"Процесът по онлайн продажба на вземания на този етап е възможно да се случва предимно между юридически лица", казва Ивелина Димитрова от VendoFin, платформа за продажба на активи и вземания чрез онлайн аукцион.