Корабът Pyxis Ocean, който е дълъг 229 метра и широк 32 метра, изглежда като всеки друг товарен кораб, има всъщност се различава значително от останалите. Той е оборудван с две големи твърди платна, известни като WindWings. Корабът трябва да акостира в полското пристанище Гдиня в началото на следващата седмица.

Т.нар. "крила" с височина 37,5 метра използват вятърна енергия, за да помогнат за задвижването на плавателния съд и по този начин да намалят горивото, което използва. По този начин пътуването става по-"чисто". Известно е, че корабоплаването представлява близо 3% от световните емисии на парникови газове.

Корабът отплава от Китай, на 1 август с около 20 души екипаж на борда и преминава през Бразилия през септември, а след това и през испанския остров Тенерифе. Следващата спирка е в Полша.

WindWings бяха "инсталирани" на шестгодишния кораб с цел намаляване на потреблението на гориво с около 20% по време на пътуването.

Глобалната криза, обхванала товарното корабоплаване, може да продължи още 18 месеца

Глобалната криза, обхванала товарното корабоплаване, може да продължи още 18 месеца

Според ръководителя на Braemar Shipping Services ситуацията ще се подобри през 2023 г.

Според организацията за търговия с товари Cargill Ocean Transportation, която наеме Pyxis Ocean, WindWings може да допринесе за около 30% намаление на потреблението на изкопаеми горива, когато три крила се монтират на новопостроен кораб - но ако този кораб се задвижва с биогориво, тази цифра може да достигне до 50%. Това заявява президентът на Cargill Ян Дилеман.

През юли стана ясно, че морската индустрия ще намали емисиите до "нула" до 2050 г., но предвид размера на сектора и проблеми като липсата на зелени горива, това едва ли ще се случи толкова рано.

Биогорива като зелен метанол и зелен амоняк са по-скъпи от изкопаемите горива. Освен това ако се използва метанолът, ще има нужда от по-големи резервоари.

Cargill вече има поръчка за пет кораба за насипни товари, задвижвани с метанол, първият от които беше поръчан през 2022 г., преди WindWings да бъдат тествани по вода.

WindWings обаче не са подходящи за всички плавателни съдове: не би било възможно да се монтират на товарен кораб, който превозва големи контейнери, които са натрупани на много пластове, например. Корабите за насипни товари като Pyxis Ocean съхраняват стоките си - като зърно във вътрешността на кораба, под палубата и това прави възможен монтажа на така наречените крила.

WindWings са разработени от Cargill и архитектурната фирма Bar Technologies и произведени от Yara Marine Technologies, а Pyxis Ocean е собственост на Mitsubishi Corporation.