В средата на миналия месец бяха отворени нови 23,6 километра от общо 150-километровата автомагистрала "Струма" - отсечката между Кресна и Сандански. Тя е част от лот 3,1, лот 3,3 и тунела "Железница". Последният, чието изграждане още е далеч, би трябвало да се превърне в най-дългия тунер в България.
Засега обаче работата по него е в застой, като след 3 проведени процедури при последния търг през лятото на миналата година за изпълнител беше избрана "Джи Пи груп" със стойност на поръчката от 250 милиона лева без ДДС. Реално работата обаче е още далеч, като в момента процедурата се обжалва.
Според плановете трасето трябва да е с дължина от около 2 километра, което ще го направи най-дългият досега изграждан у нас тунел. Дори и след построяването си обаче той би останал далеч зад най-дългият тунел на Балканите, който се намира в Гърция.
Това е Темпи Т2 Тунел, който е част от автомагистрала А1 в южната ни съседка, свързваща Евзони на границата с Македония и Атина. Чрез 6-километровия пътен тунел А1 заобикаля Темпийската долина в Северна Тесалия. Отсечката, от която тунелът е част, свързва Солун и Атина.
Общо тя включва три тунела, популярни като "Тунелите Темпи", разположени на отсечка с дължина 25 километра. Общата дължина на тунелите е 11 километра. Работата по проекта започна през 2008 година, а строежът беше официално завършен през април 2017 година след забавяния покрай кризата в страната.
Източник: aegeanmotorway.gr
Благодарение на тунелите пътуването между двата града е с около 45-75 минути по-кратко, отколкото преди. Така то отнема малко повече от четири часа. Изграждането на тази отсечка е струвало общо около 1,5 милиарда евро, като 699 милиона евро от тях са били осигурени от европейските фондове.
Проектът "Темпи" беше обявен още преди години, като той беше представен за първи път през 2001 година. Реално строител на отсечката обаче беше избран едва 5 години по-късно, а договорът с него беше подписан в средата на 2007 година.