През май 2016 година финландската компания FinEst Bay Area обяви един нетипичен за дейноста ѝ и доста амбициозен проект - изграждането на жп тунел между две европейски столици. Неговата цел е да стимулира растежа в Северна Европа, чрез свързването на Талин и Хелзинки.

Тогава дружеството, зад което стои бившият изпълнителен директор на Rovio, създала Angry Birds - Петер Вестербайка, посочи, че осъществяването на тази идея ще струва между 15 и 20 милиарда евро и строежът ще приключи до 2024 година.

Въпреки сигурните позитиви проектът е изправен пред сериозни критики, включително и смятания за прекалено нереалистичен срок за завършване. И все пак кои са предимствата и недостатъците на тунела, който трябва да свързва Талин и Хелзинки?

Подводен тунел за €20 милиарда свързва две европейски столици

Подводен тунел за €20 милиарда свързва две европейски столици

Ще съкрати времето за пътуване с поне една трета

Плюсовете

От сайта Emeging Europe в свой анализ по темата посочват, че всеки ден 10 000 естонци пътуват до Хелзинки, за да стигнат своето работно място. В момента единствената възможност за тях е да вземат ферибот, който изминава разстоянието между двете столици за 2 часа. От друга страна жп линията, която може да бъде изградена, ще бъде дълга 100 километра, а пътуването ще отнема 20 минути.

Проектът включва идеята за изграждането на изкуствени острови на разстояние от двата града. По-големият от тях ще се намира на 15 километра от Хелзинки, като там ще бъдат изградени търговски комплекси и ще бъдат позиционирани компании. Влаковете ще пътуват по два тунела в двете посоки с диаметър от 17 метра.

"Изкуствените острови ще бъдат необходими основно от технически и съображения за сигурност. Там ще се намират аварийните изходи и съоръженията за вентилация", обяснява Кустаа Валтонен от FinEst Bay.

Снимка 454547

Източник: finestbayarea.online

Освен практичната гледна точка проектът ще има значителен положителен икономически ефект не само върху двете държави, но и върху целия регион. Според изчисленията той ще допринесе за създаването на 24 000 работни места във Финландия и на още 6000 такива в Естония.

Най-чаканата премиера - билетите за тунела, свързващ Талин и Хелзинки, са вече в продажба

Най-чаканата премиера - билетите за тунела, свързващ Талин и Хелзинки, са вече в продажба

50 евро струва пътуването, а откриването е на 24-ти декември 2024 г.

През септември тази година беше публикувано изследване, според което след пускането в експлоатация на тунела положителният икономически ефект за двете европейски държави ще бъде в размер на около 300 милиона евро, като от тях около 50 милиона евро е приносът за Естония.

Естонският експерт Талоустуткимус Паси Холм посочва, че по време на изграждането на линията между 2021 и 2025 година към брутния вътрешен продукт (БВП) на икономиката ще бъдат добавени 600 милиона евро или допълнителен ръст от 2,5%. За Финландия числата са съответно 2,4 милиарда евро или 1,1% към БВП.

В допълнение през 2040 година при достигане на пълен капацитет по линията ще бъдат извършвани 52 милиона пътувания годишно. Друг очакван ефект е около 20 000 финландци да се преместят в съседката си, която има значително по-малко население. Те ще могат да останат да живеят там, но да продължат да работят в родината си.

Снимка 454548

Източник: finestbayarea.online

Минусите

На първо място може да се посочат критиките срещу заложения кратък период за изграждането на тунела. През лятото на тази година естонският министър на публичната администрация Яаак Ааб заяви, че строежът едва ли ще отнеме толкова малко време. "Възможно е планирането и самите етапи на изграждането да отнемат повече време от очакванията на FinEst Bay Area", коментира той.

Освен това той изрази съмнения относно рентабилността на проекта. "При стартирането на такъв голям проект като този въздействията върху околната среда и други рискове трябва да бъдат предварително оценени. Включително трябва да се има предвид какво би се случило, ако той остане незавършен или пък ако няма осигурено достатъчно финансиране", смята Ааб.

През септември журналистът и автор Ян-Ерик Уиик, който е експерт в ресора на жп транспорта, коментира от своя страна, че проектът няма да бъде икономически изгоден. "Разгледах проекта и обърнах внимание на изчисленията. Доколкото мога да разбера изобщо няма да има икономическа полза от него и е невъзможно проектът да бъде печеливш", коментира той. Уиик прави паралел с тунела под Ла Манш между Великобритания и Франция и посочва, че през първите 25 години от неговата експлоатация той не е бил печеливш.

Три китайски компании ще помагат в изграждането на тунел между Хелзинки и Талин

Три китайски компании ще помагат в изграждането на тунел между Хелзинки и Талин

Финландия и Естония са затруднени да свържат столиците си заради Финския залив

Друг важен въпрос, който стои пред проекта, е това дали той ще бъде достъпен за естонците и финландците. По думите на естонският комисар Хенрик Хололей тунелът няма да направи пътуването за тях по-евтино, а напротив. Преди време стана ясно, че билетите за единично пътуване по линията ще струват 50 евро, а годишната карта - близо 2500 евро.

Не на последно място критиците на проекта посочват рисковете, свързани с финансирането му и по-конкретно участието на китайски капитал. Значителна част от средствата ще бъдат осигурени от държавни дружества от азиатската страна.