Сърбия и Черна гора помолиха ЕС да подпомогне финансово реконструкцията на жп линия, свързваща двете държави, съобщава eKapija. Министърът на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Горан Весич и министърът на транспорта на Черна гора Мая Вукичевич подписаха Съвместно писмо до Европейската комисия (ЕК), свързано с железопътната линия Белград-Бар.
В писмото се казва, че проектът за железопътната линия Белград-Бар, по-конкретно участъка Валево-Връбница (Република Сърбия), е от национално и икономическо значение за Сърбия и Черна гора. Този проект е от стратегическо значение и за двете държави, тъй като включва част от Маршрут 4, по който югозападната част на Сърбия се свързва с Коридор X от една страна и пристанището на Бар в Черна гора от друга.
Маршрут 4 наскоро също стана част от коридора Западни Балкани-Източно Средиземноморие, което допълнително подчертава неговото значение.
Източник: RZD International
Железопътният участък Валево-Връбница е еднорелсова електрифицирана железопътна линия от 120 км, със средна скорост 50 км/ч, която обхваща голям брой инженерни съоръжения, включително над 250 моста и тунели. Този маршрут е построен през 1976 г. и оттогава се използва непрекъснато.
Германската DB Engineering & Consulting GmbH вече е изготвила идеен проект за реконструкцията на ключовия железопътен участък, с планирана максимална скорост на влаковете от 110 км/ч, в съответствие със стандартите TCI и други законови разпоредби.
На територията на Черна гора също има интензивни усилия за реконструкция на целия железопътен маршрут 4, като до момента голяма част от него вече е реновирана, с цел да се даде възможност за съживяване на някогашния ключов икономически коридор в региона.
Наскоро одобрените безвъзмездни средства от реконструкцията на участъка Голубовци-Бар и създаването на предпоставки за започване на реконструкцията на този участък говорят за ясната решимост да се увеличи степента на използване на пристанище Бар и да се стимулира развитието на интермодалност в съответствие с политиките и препоръките на ЕС, подчертават местните власти.
"В този смисъл се очаква подкрепа от Европейската комисия за реконструкцията на останалата част от железопътния маршрут 4 в Черна гора, като синхронизираните инвестиционни дейности в двете страни са ключовата предпоставка за успешно изпълнение", пише в писмото до Брюксел.