Сърбия и Черна гора помолиха ЕС да подпомогне финансово реконструкцията на жп линия, свързваща двете държави, съобщава eKapija. Министърът на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Горан Весич и министърът на транспорта на Черна гора Мая Вукичевич подписаха Съвместно писмо до Европейската комисия (ЕК), свързано с железопътната линия Белград-Бар. 

В писмото се казва, че проектът за железопътната линия Белград-Бар, по-конкретно участъка Валево-Връбница (Република Сърбия), е от национално и икономическо значение за Сърбия и Черна гора. Този проект е от стратегическо значение и за двете държави, тъй като включва част от Маршрут 4, по който югозападната част на Сърбия се свързва с Коридор X от една страна и пристанището на Бар в Черна гора от друга.

Сърбия изгражда нова жп линия с връзка до България в инвестиция за €154 милиона

Сърбия изгражда нова жп линия с връзка до България в инвестиция за €154 милиона

Скоро сръбските влакове ще развиват до 200 км/ч

Маршрут 4 наскоро също стана част от коридора Западни Балкани-Източно Средиземноморие, което допълнително подчертава неговото значение.

Снимка 371193

Източник: RZD International

Железопътният участък Валево-Връбница е еднорелсова електрифицирана железопътна линия от 120 км, със средна скорост 50 км/ч, която обхваща голям брой инженерни съоръжения, включително над 250 моста и тунели. Този маршрут е построен през 1976 г. и оттогава се използва непрекъснато.

Германската DB Engineering & Consulting GmbH вече е изготвила идеен проект за реконструкцията на ключовия железопътен участък, с планирана максимална скорост на влаковете от 110 км/ч, в съответствие със стандартите TCI и други законови разпоредби.

На територията на Черна гора също има интензивни усилия за реконструкция на целия железопътен маршрут 4, като до момента голяма част от него вече е реновирана, с цел да се даде възможност за съживяване на някогашния ключов икономически коридор в региона.

Черна гора почти фалира заради недостроена магистрала, финансирана от Китай. Страната обяви нов подобен проект

Черна гора почти фалира заради недостроена магистрала, финансирана от Китай. Страната обяви нов подобен проект

Да имаш зад гърба си финансиране от Китай има предимства, но и подводни камъни

Наскоро одобрените безвъзмездни средства от реконструкцията на участъка Голубовци-Бар и създаването на предпоставки за започване на реконструкцията на този участък говорят за ясната решимост да се увеличи степента на използване на пристанище Бар и да се стимулира развитието на интермодалност в съответствие с политиките и препоръките на ЕС, подчертават местните власти.

"В този смисъл се очаква подкрепа от Европейската комисия за реконструкцията на останалата част от железопътния маршрут 4 в Черна гора, като синхронизираните инвестиционни дейности в двете страни са ключовата предпоставка за успешно изпълнение", пише в писмото до Брюксел.