Тази седмица ще се запомни с две новини за Boeing. Американският самолетостроител обяви нов изпълнителен директор - ветерана Робърт "Кели" Ортбърг, като вероятно това трябваше да отвлече медийното внимание от катастрофалните финансови резултати на компанията - 1,4 млрд. долара загуба, повече от три пъти повече в сравнение с миналата година.
За Boeing турбуленцията не е спирала от близо 6 години. Всичко започна с катастрофите на чисто новите 737 Max през 2018-2019 г., при които загинаха стотици хора и стана ясно, че са причинени от опитите на висшия мениджмънт да спести пари от обучения на пилотите за работа с новата система за стабилизиране на машината.
Последваха месеци спиране от експлоатация на всички произведени самолети, коронавирус и ужасяващото откъртване на част от фюзелажа на пълен с пътници Boeing по време на полет. Последното доведе до нови разследвания и нови разкрития за огромните проблеми с качествения контрол.
Докато гражданският бизнес на компанията произвеждаше скандал след скандал, военният тихо губеше пари - заради практиката да се сключват договори на фиксирана цена, която заради инфлацията се оказва неадекватна.
Според данни на FactSet от 2019 г. до момента Boeing са натрупали нетна загуба в размер на 33,3 млрд. долара. Казано най-просто, единствено мащабите на самолетостроителя са причина той все още да съществува.
Двете трагедии със 737 Max провалиха кариерата на Денис Мълънбърг, а проблемите с качеството станаха причина наследилият го Дейвид Калхун да се оттегли. Сега Кели Ортбърг трябва да спасява компанията.
Той е в авиационния сектор от 1983 г., когато започва да работи като инженер в Texas Instruments. В 1987 г. става програмен ръководител в Rockwell Collins, за да се издигне до изпълнителен директор през 2013 г. и да се "пенсионира" през 2021 г. - 3 години след придобиването на компанията от United Technologies.
Даже и най-големите критици на Boeing смятат, че назначаването на доказано име от индустрията е добър ход. Но един човек не може сам да "излекува" компанията.