След две фатални катастрофи на 737 Max и купища последващи проблеми, ръководителите на самолетната компания Boeing прекараха години, опитвайки се да убедят Уолстрийт, регулаторите, авиокомпаниите и всички летящи хора, че вече следят зорко над качеството, надеждността и безопасността. След това, на 5 януари тази година, на около 16 000 фута височина в пълен самолет, литящ от Портланд, Орегон, тапа на врата избухна от почти нов Boeing 737 Max 9, припомня CNBC.
На панела липсваха ключови болтове, които да държат вратата на място. Като по чудо никой на този самолет не пострада сериозно, но мъчителният полет върна лидерите на Boeing обратно в кризисен режим. Освен това възобнови вниманието и скептицизма на същите тези хора, заради които емблематичният производител на самолети прекара години в опити да си върне доверието.
Сега лидерите на Boeing казват, че са начертали нов път напред, за да "оправят компанията". По-добър надзор, подобрена безопасност и производствени процедури, както и по-стабилно обучение за работниците, много от които новоназначени след изкупувания в ерата на пандемията и съкращения на хиляди служители.
Този месец Boeing разкри дългоочакваната сделка за обратно изкупуване на проблемния си доставчик на фюзелажи - Spirit AeroSystems, в опит да помогне за премахване на производствените недостатъци. Седмица по-късно от компанията заявиха, че са постигнали сделка с Министерството на правосъдието, с която се признават за виновни по федерално обвинение за заговор за измама на правителството на САЩ, свързано с фаталните катастрофи на 737 Max.
Източник: EPA/БГНЕС
Адвокатите, представляващи семействата на жертвите на катастрофи, разкритикуваха споразумението като "сладка" сделка. Ако бъде одобрена от федерален съдия, сделката де факто ще позволи на Boeing да избегне потенциално продължителен и скъп наказателен процес, но също така ще маркира компанията като престъпна.
Наблюдатели от индустрията и вътрешни лица споделят, че поредица от решения, простиращи се десетилетия назад във времето - от сливане през 1997 година до аутсорсинг - са довели до проблемите в дългогодишния стожер на американското производствено качество и иновации.
В Boeing работят около 170 000 души, а продуктите му са кацнали навсякъде - от Малдивите до Луната. Дори и с успешно отстраняване на проблемите, едно истинско възстановяване на репутацията на Boeing ще отнеме години. И няма да е никак евтино.
От Boeing не са публикували годишна печалба от 2018 година насам, а акциите на производителя на самолети се сринаха с около 30% тази година. Финансовият директор на авиокомпанията Брайън Уест каза на инвеститорите през май, че "очаква компанията да изгори, вместо да генерира пари през тази година". Става дума за около $8 милиарда през първата половина на 2024-а.
Днес повече от всякога Boeing се фокусират върху отстраняването на проблемите у дома, вместо да демонстрират новите си самолети по престижните авио изложения, както правеха в миналото.
Забавени доставки
Boeing започна 2024 година от скок в годишните продажби на самолети и скок на доставките, които изглежда показват, че компанията се променя след фаталните падания на два 737 Max през 2018-а и 2019 година, които убиха всичките 346 души на борда.
Но избухването на вратата на 5 януари, на полет 1282, управляван от междуградския клиент на Boeing Alaska Airlines, даведе до бърз отговор от регулаторите. Федералната авиационна администрация забрани на Boeing да увеличи производството на своите самолети Max и засили практическите инспекции в производствените заводи.
Източник: iStock
През март FAA обяви, че техният одит е открил "проблеми с несъответствие в контрола на производствения процес на Boeing, обработката и съхранението на части, както и върху контрола на продуктите". Това задълбочи кризата със забавянето на доставките за клиентите на Boeing - забавяне, което се отразява на бизнеса с търговски самолети.
През първата половина на 2024 година Boeing достави 175 самолета, в сравнение с 323 самолета, които Airbus предаде през същия период. Двете компании доминират пазара на търговски самолети.
Мениджърите на големите авиокомпании - от Emirates до Southwest, изразиха разочарованието си от производителя на самолети, тъй като доставките изостават от графика. А когато самолетите пристигат със закъснение, това често не може да компенсира недостига на самолети.
Ограниченото предлагане, както на Boeing, така и на Airbus, прави прехвърлянето на поръчки към европейската компания почти невъзможно.
На този фон представителите на цялата авиоиндустрия публично казват, че предпочитат Boeing да отделят време за отстраняване на проблемите на техните самолети, отколкото да мислят за това кога ще бъдат доставени новите им самолети.
Дълга история
108-годишният Boeing заема важно място в американската история. Бомбардировачите на компанията са изиграли значителна роля във Втората световна война. Именно Boeing са построили и президентския самолет.
Американските президенти Барак Обама и Доналд Тръмп са провеждали събития във фабриките на Boeing 787 Dreamliner. А в космоса, построена от Boeing ракета задвижи Аполо 11 до Луната през 1969 година.
Повечето от хората познават Boeing като компанията, която въведе ерата на реактивните самолети. Именно Boeing проектира и пусна четири самолета за малко повече от десетилетие, включително първия 737.
"Без Boeing светът би бил едно по-лошо място", смятаха много хора от авиоиндустрията. Към днешна дата мнението не е толкова широко разпространено. А в ръцете на авиокомпанията е да промени това и то колкото се може по-скоро. В противен случай с нея може и да е свършено.
Съветът на Ричард Абулафия, дългогодишен аерокосмически анализатор и управляващ директор в AeroDynamic Advisory, е тематичен - "Започнете на чисто и кажете - "Ние сме компания с бъдеще. После го докажете."
torbalan
на 19.07.2024 в 20:25:34 #1Със тия гьотферени които живеят в Сиатъл и работят в Боинг, това е практически невъзможно. Било, каквото било.