Китай е наредил на своите авиокомпании да спрат приемането на нови доставки на самолети от Boeing — остър ход, който идва на фона на ескалиращата търговска война със САЩ. Според информация, разпространена от Bloomberg, Пекин е инструктирал авиопревозвачите също така да прекратят покупките на авиационно оборудване и резервни части от американски компании. Мярката е взета малко след обявяването на ответни китайски мита от 125% върху стоки от САЩ, което засилва напрежението между двете най-големи икономики в света.

Китай държи повече козове в търговската война, отколкото Тръмп предполага

Китай държи повече козове в търговската война, отколкото Тръмп предполага

Китай използва многопластова стратегия в търговската война, демонстрирайки икономическа независимост и геополитическа дълбочина, които поставят САЩ в уязвима позиция.

Според източници, запознати със случая, китайските власти обмислят механизми за подкрепа на авиокомпаниите, които оперират самолети от Boeing на лизинг и се изправят пред повишени разходи. В момента около 10 самолета Boeing 737 MAX са в процес на подготовка за доставка към китайски авиопревозвачи. Ако документите и плащанията по някои от тях са финализирани преди въвеждането на новите ограничения, те може все пак да бъдат приети в страната. Но за всички останали има сериозна вероятност доставките да бъдат анулирани или отложени.

Това решение е силен удар за Boeing, който вече е изправен пред критики от акционери заради недофинансиране на инженерния си капацитет. Акциите на компанията са загубили 7% от началото на годината, а главният финансов директор Брайън Уест предупреди още през март, че митата могат да предизвикат недостиг на части. Главният изпълнителен директор на Ryanair, Майкъл О'Лиъри, също изрази готовност да забави приемането на нови самолети от Boeing, ако цените се повишат. Компанията му очаква да получи още 25 самолета, но според него те няма да са нужни преди март или април 2026 г.

анкета

Кой ще спечели търговската война?

Виж резултати

САЩ 10.5%

Китай 31.5%

ЕС 5.6%

Русия 5.4%

Индия 1.1%

Всички ще загубят 45.9%

Финансовата нестабилност, породена от търговската политика на администрацията на Доналд Тръмп, допълнително усложнява ситуацията. Въпреки краткото възстановяване на фондовите пазари след коментарите на Тръмп, че може да отложи мита върху смартфони и лаптопи, индексът S&P 500 остава с приблизително 8% спад от началото на годината.

Особено тревожен е мащабът на поръчките, които може да бъдат отказани. Само China Southern Airlines има активна поръчка за 80 самолета Boeing 737, включително 30 от серията Next-Generation и 50 от по-новия модел 737 MAX. Допълнително, дъщерната компания Xiamen Airlines е поръчала още 30 самолета от същия модел, с което общият брой поръчани машини достига 110. China Southern е направила и допълнителна поръчка за още 52 броя 737 MAX, което я прави един от най-големите клиенти на този модел в световен мащаб.

China Eastern Airlines също очаква 16 нови самолета 737 MAX, а Hainan Airlines е поръчала още 33, към вече експлоатираните 17. Сред лизинговите компании изпъква China Development Bank Financial Leasing с рекордна поръчка от 50 самолета Boeing 737 MAX 8, направена през септември 2024 г., с доставки, планирани за периода 2028-2031 г.

F-47: Суперизтребителят, който ще спаси Boeing от катастрофа

F-47: Суперизтребителят, който ще спаси Boeing от катастрофа

Lockheed Martin бяха сразени в битката за милиарди

Общият брой самолети от Boeing 737 MAX, които са в процес на поръчка или очакване от китайски клиенти, надвишава 250 машини. Това означава, че десетки, а вероятно и стотици самолети, могат да останат без купувач, ако Пекин не отстъпи от новите си рестрикции — потенциален удар за милиарди долари в портфейла на Boeing и сериозно предизвикателство за цялата авиационна индустрия.