Милена Караилиева е директор "Човешки ресурси" в Kaufland България. Част е от екипа на търговската верига от 2014 г. Има над 13 години опит в HR сферата.

Как Kaufland се справя като работодател в условия на COVID-19? Какви са успехите на компанията през 2020-а и прогнозите на Милена Караилиева за развитието на пазара на труда през следващата година? Вижте в следващите редове.

Как COVID-19 се отрази на работодателските практики на компанията през 2020 година?

Грижата за екипа е един от основните приоритети в работодателската политика на Kaufland още преди разпространението на COVID-19. Всяка година се стремим да надграждаме пакета от социални придобивки, чрез който изразяваме тази грижа. Разпространението на коронавирус тази година ни припомни, че най-голямата ценност е здравето - нашето и на целия ни екип. Затова през 2020-а съсредоточихме всичките си работодателски практики изцяло в посока на физическото и емоционалното здраве на колегите.

За нас e важно е да осигурим безопасна среда за екипа и клиентите в епидемиологичната обстановка и смятам, че се справяме много добре с тази задача. Доказателство е международният сертификат TÜV AUSTRIA COVID Shield, който наскоро защитихме успешно и който гарантира, че противоепидемичните ни мерки са на най-високо ниво. Но емоционалното и психологическото здраве са не по-малко важни във времена на световна пандемия, когато страхът може да вземе превес. Затова през 2020 година инвестирахме много усилия, време и средства в семинари и обучения за колегите, които да им помогнат по-лесно да се справят със стреса и страха, породени от вируса.

2020 година беше тежка за пазара на труда в България заради последствията, които разпространението на коронавирус има върху икономиката. Как се справихте до момента в тази ситуация със задържането на настоящите кадри и намирането на нови кадри?

Секторът за модерна търговия винаги е бил един от най-конкурентните, но и най-сигурни сектори и смело мога да кажа, че през 2020 година Kaufland затвърди позицията си на стабилен и надежден работодател. Въпреки големите сътресения на пазара на труда ние не съкратихме персонал, дори напротив - инвестирахме 5 млн. евро в увеличение на възнагражденията за екипа ни в магазинната мрежа. Kaufland ще продължи да подкрепя своите служители и уверявам колегите ни, че и занапред могат да разчитат на нас.

Как отговаряте на COVID-19 по отношение на сигурността на служителите си?

От началото на кризата до момента компанията е инвестирала над 1 млн. евро в противоепидемични мерки, с които да подсигури безопасна среда за работа и пазаруване на екипа и клиентите ни. Служителите ни разполагат с всички необходими лични средства за превенция - предпазни маски и шлемове, ръкавици и дезинфектанти. Поддържаме безупречна хигиена и осъществяваме ежедневна неколкократна дезинфекция на всички наши обекти. Във времена на пандемия много важна е комуникацията, затова се стремим екипът ни непрекъснато да е навреме информиран за всички новости, промени и начини за превенция.

Кризата наложи да трансформираме част от вътрешните си процеси, за да осигурим безопасност на екипа. Изградихме стройна организация в работните графици, за да намалим максимално риска от пренасяне на болестта между колегите. Още в началото на есента се подготвихме за евентуалната втора вълна на коронавирус и осигурихме безплатни противогрипни ваксини по желание за всички колеги. Както вече споменах, обогатихме вътрешните си обучителни програми с нови обучения, насочени преди всичко към надграждане на личностните качества и укрепване на емоционалното и психологическото здраве на екипа.

Кои са най-големите ви постижения през 2020 година?

Много се радваме, че в несигурни времена на световна пандемия успяхме да запазим здравето на екипа ни чрез навременни и правилни мерки за превенция от COVID-19. Останахме стабилни като водеща ритейл компания и като работодател, който осигурява на екипа си сигурност и отлични условия за работа и развитие.

2020 година ни изправи пред много предизвикателства и ни коства допълнителни непланирани усилия в борбата с COVID-19, но това не ни попречи да станем още по-ефективни и да осъществим редица важни за компанията проекти. Един от тях е свързан с развитието на работодателската ни марка. Като един от най-големите работодатели в страната, който има ключова роля за пазара на труда, за нас беше важно да представим предимствата си като работодател и възможностите за професионална реализация, които предоставяме. Направихме го по най-добрия начин - чрез лицата на нашите колеги. Започнахме мащабна имиджова кампания под мотото "Разчитайте на нас", която показва служители на различни позиции в нашата магазинна мрежа. Те разказват за своя професионален път в компанията и за естеството на работа. Кампанията ще продължи и през 2021 година, когато предстои да запознаем аудиторията с колеги от нашия Логистичен център и от административния ни офис.

Снимка 508194

Друг голям проект, с който се гордеем, е мащабната ни вътрешна обучителна програма за клиентска удовлетвореност. Най-голямата ценност на Kaufland винаги е била перфектното обслужване. Живеем в динамични времена, в които потребителските очаквания също се променят с бързи темпове. Днес клиентите не търсят само изгодна цена, но и разнообразие от качествени продукти, бързо и вежливо обслужване. Цел на Kaufland е не само да отговаря на тези изисквания, но и да ги надскача като лидер в своя сектор. С този проект целим да надградим нашето обслужване, така че клиентите ни да се връщат да пазаруват при нас с желание и усмивка.

Какъв е профилът на кандидатите, които търсите в Kaufland?

Ценностите на Kaufland са резултати, динамика и коректност. Затова търсим хора, които са динамични, проактивни, отворени към позитивна промяна и не на последно място - търсим кандидати, които искат да бъдат част от един сплотен колектив, който ние наричаме семейство.

Какви са прогнозите ви за развитието на пазара на труда през 2021 година?

Оптимист съм и смятам, че пазарът на труда ще започне да се възстановява след кризата около средата на следващата година, макар и с бавни темпове. Въпреки COVID-19 има определени позиции, към които работодателският интерес ще остане висок и през следващата година. Мисля, че въпреки трудностите, голяма част от работодателите успяха да се адаптират така, че да запазят екипите си.

Какви са основните ви цели за 2021 година?

На първо място целта ни е да направим условията на труд в компанията още по-атрактивни чрез допълнителни придобивки и обучения. В днешно време добрият микроклимат в една компания е от ключово значение за мотивацията на служителите, затова ще инвестираме средства и усилия в обучителни програми, с които да надградим лидерските умения на нашите ръководители. Вече споменах за мащабния ни вътрешен проект за клиентска удовлетвореност, който ще бъде един от най-големите ни фокуси през 2021 година. Паралелно с това ще стартираме нови програми за ръководители от всички нива, тъй като ръководната роля е един от значимите фактори за успеха и сплотеността на един екип. Приоритет за нас ще бъде и дигитализирането на множество процеси в "Човешки ресурси".

Каква е вашата лична равносметка за изминалата година?

За мен 2020-а беше динамична година. Успях да реализирам много проекти, които ми донесоха удовлетворение. Искам сърдечно да благодаря на страхотния си екип за професионализма и отдадеността. Без тях успехите ни нямаше да бъдат възможни.