Карлос Гон е подготвял смяната главния изпълнителен директор на Nissan Хирото Саикава, но арестът е предотвратил този ход, разказва The Wall Street Journal, цитирайки свои източници. Планът на Гон добавя нова любопитна сюжетна линия в драмата.
Самият Хирото Саикава заяви, че компанията е разследвала злоупотребата с корпоративни активи и помага на прокуратурата в Токио. Докато вътрешното разследване се е провеждало, Гон е недоволствал от Саикава и невъзможността му да се справи с бизнес проблеми, като например забавянето на продажбите в САЩ и проблемите с качеството в Япония.
Междувременно в понеделник японски прокурори повдигнаха обвинение срещу Гон, че е крил доходи в продължение на пет години. Според запознати, цитирани от изданието, неотчетените според прокуратурата средства, не са били получени от Гон и са били пазени за неговото пенсиониране.
Nissan, като компания, също получава обвинение.
Задържан е и доскорошният представителен директор Грег Кели, който е бил дясна ръка на Гон. Адвокат на Кели заявява, че клиентът му не е смятал, че средствата е трябвало да бъдат записвани в отчетите, тъй като не е ясно колко точно ще бъдат те.
Самият Гон е имал желание от месеци да направи пълна промяна сред старшия мениджмънт в Nissan и е разказал за плана си на някои от мениджърите. Идеята е била Саикава да уволнен по време на заседание на борда, планирано за края на ноември.
Вместо това на същото заседание бордът гласува единодушно да уволни самия Гон като председател.
Самият Саикава отказва коментар и към момента не е ясно дали той е знаел за кроежите на Гон и дали вътрешната драма в Nissan има общо с ареста и с момента, в който той се е случил.
Когато Гон напусна позицията главен изпълнителен директор на Nissan през 2017 г. и остана председател на борда, той лично избра Саикава и до последно го подкрепяше публично. Зад затворени врати обаче двамата са имали доста обтегнати отношения.
Гон и Саикава са имали и различна идея за бъдещето на компанията - според Гон в ерата на електромобилите и автономната мобилност само най-големите компании ще оцелеят, докато Саикава твърдеше, че рязкото увеличаване на продадените обеми вреди на печалбата.
Гон бе директор в Renault през 1999 г., когато френският производител взе голям дял в Nissan. Тогава той бе пратен в Япония, за да се справи с проблемите в компанията и заедно със Саикава работеха рамо до рамо в продължение на години.