Френският автомобилен производител Renault обяви, че отчита огромна загуба от €9,5 милиарда, тъй като променя начина, по който третира дела си в затруднения японски партньор Nissan в своите отчети, съобщават световни медии.
Renault спаси Nissan през 1999 г. и оттогава двата автомобилни производителя държат дялове един в друг, в рамките на нестабилно партньорство, което така и не доведе до сливане. Силно задлъжнелият Nissan преживя пореден труден период, като отчете нетна загуба от 4,5 милиарда долара за финансовата година до март 2025 г. и обяви планове за съкращаване на 15% от работната си сила.

Източник: iStock
Цената на акциите му също се срина с близо 40% през последната година и сега акциите струват по-малко от една четвърт от стойността си по време на разцвета на партньорството с Renault през 2000-те. Компаниите имат известна възможност да не отразяват колебанията в стойността на своите дялове в други фирми в своите отчети, но международните счетоводни правила настояват те да отразяват пазарната стойност.
Във вторник Renault обяви, че ще промени третирането на дела си в Nissan, за да го отчита като финансова инвестиция от 30 юни 2025 г., което "ще доведе до признаване на загуба, оценена на 9,5 милиарда евро", се казва в изявление.
Добавено е, че промяната няма да има парично въздействие, нито ще повлияе на изплащането на дивиденти на акционерите. Но оттук нататък това ще означава, че колебанията в цената на акциите на Nissan ще се отразяват в стойността на собствения капитал на Renault, а не в оперативните резултати.
Преди това всички дивиденти, които Nissan е изплащал на акционерите, са били осчетоводявани като доход, което е увеличило печалбите на Renault през някои години. Renault заяви, че е получила осем милиарда евро дивиденти от Nissan от основаването на техния алианс.
Френският автомобилен производител е натрупал дял в Nissan от близо 36%, което се превърна в източник на напрежение между Франция и Япония, а неотдавнашно споразумение ще доведе до намаляване на официалното им 15% кръстосано акционерно участие до 10%.
От Renault твърдят, че промяната в счетоводството няма да повлияе на текущите им проекти с Nissan, включително разработването на нов субкомпактен Nissan Micra, базиран на новия електрически Renault 5.