Решението на Кристиано Роналдо да премахне две бутилки Coca-Cola от полезрението на хората по време на пресконференция влоши стойността на производителя на газирани напитки за Европейското първенство. И още нещо - подчерта рисковете, пред които са изправени търговските марки в мощната ера на социалните медии.
Португалският капитан, известен със здравословния си начин на живот, който преди години се отказа от газирани напитки и алкохол, подчерта своето мнение, като предпочете да държи бутилка вода в ръце. Парадоксът е, че въпросната марка вода също се оказа собственост на Coca-Cola, но така или иначе щетите от голяма спортна звезда с 550 милиона последователи в социалните медии вече бяха нанесени.
"Очевидно за всяка една марка е голям проблем, когато най-следваният футболист в света в социалните медии прави нещо подобно", казва Тим Кроу, който е консултант по спортен маркетинг, който в продължение на две десетилетия съветва Coca-Cola за футболното спонсорство.
"Coca-Cola плаща десетки милиони, за да бъде спонсор на UEFA и като част от това има договорни задължения за федерации и отбори, включително участие в пресконференции с лога и продукти. Но винаги има рискове", допълва специалистът.
Големите марки никога не са били в състояние да контролират действията на техните звезди. Nike например реши стоически да застане на страната на Тайгър Уудс, когато голф звездата загуби спонсори, включително Gillette и Gatorade след секс скандал през 2009-а година.
Публичната демонстрация на Роналдо обаче означава различен вид заплаха за някогашния уютен търговски баланс на силите между звезди и марки, роден от ерата на социалните медии.
"Роналдо е фактор, защото точно той днес е на върха на печелившите социални медии", казва PR експертът Марк Борковски.
На 36 години, Роналдо е най-известният футболист в света и е изградил империя, която печели над 1 милиард долара от заплати, бонуси и търговски дейности. От решаващо значение е глобалната платформа, която социалните медии му дадоха - половин милиард последователи в Instagram, Twitter и Facebook, което го освободи от спазването на търговските правила на клубовете, турнирите и техните спонсори.
Роналдо е най-печелившият в Instagram, като държи първото място в света с 1 милион долара за платена публикация. Той печели над 40 милиона долара приходи само от платформата за социални медии годишн, което прави повече от заплатата му в Ювентус.