Движейки се по средновековен търговски път през швейцарските Алпи и долини, GoldenPass Express не е само едно от най-живописните пътувания с влак в света, а инженерно чудо.
Това пътуване с влак може да се нарече съвсем спокойно тричасов спектакъл, в който природата заема централно място. Така се чувства пътешественик на борда на GoldenPass Express: ултрамодерен панорамен влак, в който има френски прозорци, които разкриват зашеметяващи гледки към швейцарската провинция и които съперничат на най-големите кинематографични изживявания, разказва пътешественикът през BBC.
Открит през декември 2022 г. и напълно възстановен през юни 2023 г. след справяне с проблемите с износването на коловозите, GoldenPass Express (GPX) е един от най-новите (и най-луксозните) високотехнологични влакове в Европа. Неговото 115-километрово пътуване следва средновековен търговски маршрут, свързващ ледниците на Интерлакен с терасовидите лозя на Монтрьо, и благодарение на технологична иновация, GoldenPass позволява на пътниците да поемат по един от най-живописните влакови маршрути в света, без да прекачват, както се налага преди.
GoldenPass е един от петте първокласни панорамни влака в рамките на Swiss Travel System. Индивидуалните билети варират от 56-145 швейцарски франка (приблизително 59-138 евро). Включен е и в Swiss Travel Pass (започващ от 244 швейцарски франка - приблизително 260 евро - и деца под 16 години се возят безплатно), който предлага неограничен достъп до целия обществен транспорт (влакове, трамваи, автобуси и пътнически фериботи), 50% отстъпка планински железници, както и безплатен вход в повече от 500 музея.
Екстериорът и класическият дизайн на влака напомнят за ерата на Ориент Експрес, който все още свързва Париж с Истанбул. Вътре интериорът е свеж и модерен, специално проектираните столове са от дизайнерската фирма Pininfarina на Ferrari и са единствените такива седалки в Европа.
Но това, което наистина отличава Golden Express от другите луксозни влакове, е нещо, което не можете да видите: той може безпроблемно да прескача между релси с различни габарити и напрежения.
Построен е от Montreux-Oberland-Bernois Railway (MOB) в сътрудничество с BLS AG (BLS) в Берн. През 1905 г., когато MOB се зае да изгради линията GoldenPass, целта беше да свърже франкофонския Монтрьо с немскоезичния Интерлакен - два големи туристически и икономически центъра, с една влакова линия. Но по пътя MOB забеляза, че релсата не е със същата ширина, а габаритите варираха. Отнема около 120 години, за да се намери система, която да преодолее разликата.
В развитието на железопътния транспорт липсват индустриални стандарти през 19-ти век, което води до различни габарити, които да отговарят на терена, транспортната цел и политическите влияния. Това е една от основните причини, поради които често трябва да сменяме влака, когато пътуваме.
Сега, вместо да изисква от пътниците да сменят влака по средата на пътуването, GPX може да направи пътуването от три часа и 15 минути директно, благодарение на революционното "променливо междурелсие". Технологията, разработена през 2022 г. след 15 години изследвания и струваща 89 милиона швейцарски франка или 94 млн. евро, беше публично финансирана от кантоните Во, Берн, Фрайбург и Конфедерация Швейцария. Тази иновация улеснява безпроблемните преходи между тесни и стандартни междурелсия и промени в напрежението в рамките на секунди, като ефективно позволява на влака да прескача релси, докато се движи. Това е революционен нов стандарт в железопътните пътувания не само в Швейцария, но и в световен мащаб.
Може би не е чак такава изненада, че швейцарците успяват да извършат този инженерен подвиг. Живеейки Без излаз на море, планинска местност и пълна с около 1500 езера, хората тук отдавна трябваше да преодоляват препятствията, поставени от предизвикателния им терен.