"На пазар в Одрин" има своето централноевропейско звучене. Граничните райони на Полша преживяват сериозен ръст в трансграничната търговия на дребно, пише изданието Polsatnews. Все повече граждани на Чехия и Германия пазаруват в полски магазини. Евтините стоки и услуги се превръщат в магнит за потребителите от съседни страни, особено в условията на висока инфлация и разлики в ценовите нива.

В градове като Богатиня и Осинов Долни се наблюдава значително увеличение на чуждестранни клиенти, признават местните. Чешките купувачи пълнят колички с основни хранителни стоки като месо, млечни продукти, брашно, олио. Оказва се, че цените им в Богатиня, Полша са с до 30-40% по-евтини.

Нещо повече, онлайн форуми в Чехия активно споделят списъци с магазини, маршрути и отстъпки в района.

Осинов Долни, от своя страна, е предпочитана дестинация за германски потребители, които търсят изгодни цени на стоки от първа необходимост, козметика, домакински продукти и услуги като фризьорски салони. За нарастващия трафик допринася улесненият транспорт, включително ежедневен автобусен маршрут от Берлин.

Въпреки санкциите: Руската търговска верига Mere отвори пети магазин в Чехия, планира и още

Въпреки санкциите: Руски дискаунтър отвори пети магазин в Чехия, планира и още. Продава и български стоки

Интериорът на магазините напомня на складове от 90-те години

Този пазарен феномен има ясно изразени икономически измерения. По-ниските оперативни разходи, данъчните предимства и валутният курс на злотата правят Полша все по-конкурентна за потребители от съседни страни, коментират анализатори. Много от тях включват трансграничното пазаруване като устойчив елемент от управлението на личния или семеен бюджет.

Тази наглед позитивна тенденция за местните търговци оказва негативно влияние върху качеството на живот на местните жители. Те все по-често се оплакват от по-натоварен трафик, както и недостиг на основни стоки в моменти на пиково потребление.