Въпреки продължаващите санкции срещу Русия и политическата обстановка, руският дискаунтър Mere (известна и като Světofor) успява да разшири присъствието си в Чехия, пише novinky.cz. Наскоро веригата откри пети магазин в страната и не крие плановете си за нови клонове.
Mere се отличава от останалите на пазара по минимализма, на който залага - разходите за реклама и оборудване са сведени до абсолютно базово ниво. Предлага обаче стоки на ниски цени без конкуренция, включително замразено месо, дрогерийни продукти и консерви. Продуктите идват основно от Украйна, Литва, Латвия, Полша, Сърбия, България и Чехия.
Приличат на складовете от 90-те
Интериорът на магазините напомня на складове от 90-те години, като компанията не използва традиционни маркетингови стратегии като брошури и реклами. Асортиментът е ограничен, без прясно месо или сладкиши, но пък включва чешки колбаси и пастети, както и евтини сушени плодове и зехтин.
Популярността на веригата расте, като през 2023 г. продажбите й се увеличават повече от два пъти, от €3,7 милиона до почти €7,9 милиона. Въпреки това и заявените амбиции експанзията на Mere се случва с бавни темпове и не всички клиенти са убедени в качеството на продуктите, като често срещан коментар е, че много от марките са непознати.
Според маркетингови експерти именно руските корени на компанията и нейните специфични, дори донякъде странни предложения, могат да отблъснат част от чешките потребители, което да се окаже пречка за по-нататъшно развитие. Въпреки това, компанията не се отказва от амбицията си да открие до 50 магазина в страната. Нещо повече, дори има намерение да се разшири в други страни като Унгария и Босна и Херцеговина.
Мистериозни собственици
Собствениците на веригата Mere, руснаците Сергей и Андрей Шнайдер, са обвити в мистерия. Те основават компанията през 2009 г. в Красноярск, Русия, и я разширяват значително през последното десетилетие.
Въпреки че не се изявяват публично според списание Forbes, състоянието на Сергей Шнайдер през 2024 г. е около 34 милиарда крони. Въпреки това, след пълномащабната инвазия на Русия в Украйна през 2022 година, семейството беше включено в списъка на санкционираните, а веригата започна да среща трудности в някои западни пазари.
През миналата година Mere се опита да се завърне в Белгия и Полша под ново име - MyPrice. Въпреки това, клиентите проявиха съмнения и в момента веригата оперира само с няколко магазина там, но пък има присъствие в Беларус, Сърбия, Румъния и Литва.