Унгарската нискотарифна авиокомпания Wizz Air обяви началото на тестови полети с устойчиво авиационно гориво (SAF) в партньорство с Airbus. По този начин авиопревозвачът дава заявка да отговори на новите изисквания на ЕС за устойчиво гориво в рамките на инициативата RefuelEU за авиацията. Те ще влязат в сила през 2025 година.
Намаляването на въглеродните емисии в индустрията се предвижда съгласно плана на ЕС "Дестинация 2050", който цели пълна декарбонизация на сектора до 2050 година. Като част от пакета на ЕС "Подготвени за цел 55", регламентът RefuelEU за авиацията изисква от доставчиците на авиационно гориво да гарантират, че горивото, предлагано на избрани летища в ЕС, съдържа минимален дял устойчиво авиационно гориво (SAF), като този процент ще се увеличава с времето.
Освен това авиокомпаниите, опериращи в ЕС, ще трябва да зареждат 90% от необходимото им гориво на тези летища. С този проект Wizz Air предприема важни стъпки за интегрирането на SAF в своите операции, използвайки икономичния Airbus A321neo, тества съответствието с новите регулаторни изисквания предсрочно и се стреми да изследва нивото на осведоменост на пътниците относно SAF и свързаните с него политики.
Източник: iStock Images
Маршрутът на тестовите полети
Тестовете ще се проведат по два ключови маршрута: Барселона - Будапеща и Брюксел Шарлероа - Будапеща, а устойчивото авиационно гориво ще бъде произведено от испанската петролна компания Cepsa. Доставката му до съответните летища ще се осъществи от World Fuel Services, част от глобалната енергийна група World Kinect.
Проектът трябва да бъде завършен до края на годината и ще използва метода на масовия баланс, който позволява смесване на SAF с обикновено гориво. Wizz Air ще закупи до 16 метрични тона чисто SAF, което ще бъде смесено до 5% с обикновено гориво на летище Ел Прат в Барселона, и до 18 метрични тона чисто SAF, смесено до 10%, на летище Шарлероа в Брюксел.
"Сътрудничеството с Airbus е ясен пример за ангажимента на авиационния сектор да намали въглеродните емисии. За да постигнем целта за нулеви нетни емисии до 2050 г., е от решаващо значение всички в авиационния сектор да работим заедно. Устойчивото авиационно гориво (SAF) е ключов фактор в този процес", заяви Ивон Мойнихан, мениджър "Корпоративно управление и ESG" в Wizz Air.
"В Airbus сме ангажирани с насърчаването на използването на устойчиво авиационно гориво (SAF) като ключов елемент от нашата стратегия за декарбонизация. Енергоефективните самолети и SAF ще бъдат основните двигатели за намаляване на емисиите в нашата индустрия до 2050 година", коментира Джули Китчър, директор по устойчиво развитие и комуникации на Airbus
Устойчивото авиационно гориво (SAF) предлага незабавно решение за намаляване на вредните емисии на полетите, като най-голям плюс е липсата на необходимост от промени в двигателите на самолетите.
nikox2
на 24.10.2024 в 20:04:52 #1Когато пишете по темата защо не уточните какво е Устойчиво гориво и как то действа на атмосферата и как ще рефлектира на цените на билетите.Кажете на хората или те нямат мнение по въпроса.Преди години в САЩ въведоха същата идиотщина за бензина като започнаха да го смесват с алкохол в съотношение 10:90 алкохол към бензин като казваха,че е по добре за атмосферата,което е пълна глупост.Казаха,че цената ще бъде по ниска,защото имало програма за производство на алкохол от биомаса /царевица/например.Цената на бензина скочи естествено,като се намали качеството на горивото, което създаде повече проблеми в двигателите,наложиха се леки промени,което оскъпи автомобилите.Затова казвам,че е редноо хората да знаят какво става.Да кажат поне на каква основа е това гориво и ако намалява емисиите,то какви са газовете получени от изгарянето.Започна Новия световен ред,Решават си кога да въведат,какво да въведат,на каква цена и няма нужда даже да дадт подробности на хората,Всичко е пред свършен факт,независими дали ни харесва.