Авиоиндустрията премина през дълго и трудно пътуване, но след много десетилетия в играта за някои и само няколко години за други, компаниите за производство на самолети са по-близо от всякога до целите си да намерят идеалния баланс на размер, скорост и дизайн, което ще отведе човечеството в следващата фаза на въздушното пътуване.

Независимо дали става въпрос за футуристичен суборбитален самолет, който може да пътува с повече от 15 000 мили в час, или напълно задвижван с електричество летящ хотел, това са някои от самолетите, които може да видим в небето донякъде в близкото бъдеще.

1. Хибридно-електрическият самолет на Zunum

Производител: Zunum Aero

Характеристика: Хибрид

Приблизителни производствени разходи: >$4 милиона

В Съединените щати способността да се лети между малки градове с лекота е нещо, което досега е убягвало на пътуващите. Основана през 2013 г. и подкрепена от Boeing, както и от JetBlue Technology, Zunum Aero разработи самолет, който е проектиран да помогне в борбата с по-дългите от необходимото пътувания, на които пътниците са принудени да се впуснат.

Zunum имаше за цел своите хибридни самолети да превозват пътници на разстояние до 700 мили до всяко едно от 15 000+ летища в Америка и беше проектиран да остави малък екологичен отпечатък чрез пълно преминаване към електрическо превозно средство, след като бъде разработена подходящата технология за батерии. За съжаление, Zunum Aero не успя да види визията си да се реализира, тъй като производителят на самолети прекрати дейността си през 2019 г.

2. AW609

Производител: Leonardo S.p.A (преди AgustaWestland)

Характеристика: Технология Tiltrotor

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

AW609 на Leonardo S.p.A е проектиран да обедини скоростта на турбовитлов самолет и възможностите за излитане/кацане на хеликоптер, за да създаде самолет с наклонен двигател, подходящ за гражданския сектор. Още през далечната 2002 г. започнаха тестовете на първия прототип, но ще мине още много време, преди този самолет да получи своя сертификат.

12 години по-късно, през 2014 г., започнаха сертификационни полети, когато AW609 взе първия си клиент на демонстрационен полет. Захранван с бензин, а не с електричество, самолетът с тилтротор на Леонардо може да достигне скорост от 337 мили в час и височина от 30 000 фута. След 2 десетилетия чакане AW609 да бъде завършен, се очаква той най-накрая да бъде представен някъде през следващите няколко години.

3. Boeing Blended Wing Body Airlifter

Производител: Boeing

Характеристика: Смесено крило

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

Когато проектират превозно средство за земя, море или въздух, производителите от доста време се обръщат към природата за вдъхновение. Години наред самолетите са проектирани да имитират небесните птици, но може би дизайнерите са гледали на грешния терен. Може би трябваше да гледат към морската птица - скатът.

Boeing временно спира доставките на Dreamliner

Boeing временно спира доставките на Dreamliner

Причината - съмнения в качествата на един от компонентите на самолета

И все пак, в своята концептуална фаза, самолетът със смесено крило (BWB) на Boeing изглежда като нещо от научнофантастичен филм. Очевидното предимство на дизайна на самолета е увеличената аеродинамика, но неговата уникална форма също така осигурява на самолета допълнителен повдигащ ефект, който другите дизайни пропускат - оттук и името "Airlifter".

4. Самолет 787-9 Dreamliner

Производител: Boeing

Характеристика: По-дълги полети без прекачване

Прогнозирани производствени разходи: $145 милиона* (2018)

Boeing 787 не е просто широкофюзелажен двумоторен реактивен самолет, той е "Dreamliner" и с всеки нов модел мечтата става все по-добра. Един от по-скорошните модели на Boeing в серията, 787-9, има обхват от 8 786 мили и скорост от 560 мили в час.

През годините Boeing продължава да се стреми да предоставя на своите клиенти възможно най-доброто обслужване и сега тази услуга включва превоз на 280 пътници на 17-часов полет без прекъсване от Пърт, Австралия, до Лондон, Англия. Свят без продължителни летищни транзити вече не е просто мечта, той е реалност.

5. Конкорд

Компания-производител: British Aircraft Corporation & Sud Aviation

Характеристика: Свръхзвукова скорост

Прогнозирана производствена цена: $25 милиона (1971)

След като извърши първия си тестов полет през 1969 г. и официално влезе в експлоатация през 1976 г., Concorde се отличава с това, че е първият свръхзвуков пътнически самолет. Между 92 и 128 пътници успяха да летят на Concorde наведнъж, а тези, които го направиха, бяха удовлетворени да пътуват с 1354 мили в час.

За тези, които смятат у дома, тези пътници са пътували с повече от два пъти скоростта на звука, но пътуването със свръхзвукова скорост си има цена. Двупосочен билет от Лондон до Ню Йорк би ви струвал 8 000$ през 1997 г. (приблизително 13 000 долара през 2021 г.). След 27 години служба, Concorde беше пенсиониран през 2003 г.

6. Spaceliner

Производител: German Aerospace Center

Характеристика: Суб-орбитално пътуване

Прогнозирани производствени разходи: $33 милиарда

За тези, които са имали други неща в ума си през 2021 г. и са го пропуснали, гражданската космическа надпревара достигна нови висоти през юли, но вместо да се изстреля в суборбита за разглеждане на обекти, като "Blue Origin" на Джеф Безос или "Unity" на Ричард Брансън 22", Германският аерокосмически център иска да използва суборбитално пътуване, за да отведе хората по-бързо до техните дестинации за пътуване.

Наследникът на Concorde - свръхзвуковият Overture, прави първи полет през 2025 година

Наследникът на Concorde - свръхзвуковият Overture, прави първи полет през 2025 година

Полетът между Лондон и Ню Йорк с него ще отнема по-малко от три часа и половина

Захранван от 11 течни ракетни двигателя за многократна употреба, Spaceliner, проектиран от Германия, ще се изстреля вертикално в суборбитата на Земята. Веднъж там, самолетът ще започне високоскоростно плъзгане, достигайки скорости от Mach 20 (15 000 мили в час), докато се спуска към своята дестинация. Пътуването на пътник от Лос Анджелис до Лондон ще бъде съкратено до не повече от час.

7. Aerion AS2

Производител: Aerion

Характеристика: Свръхзвукова способност

Прогнозирани производствени разходи: $120 милиона*

Пътуването с частен самолет е привилегия, на която се радва малък процент от човечеството. През 2023 г. обаче, когато започне производството на Aerion AS2, частните самолети, както ги познаваме, ще бъдат променени завинаги. Говори се, че Aerion AS2, или "Синът на Конкорд", ще може да измине разстояние от 4200 морски мили, като поддържа скорост от Mach 1,4.

Отделянето на CO2 на AS2 има потенциала да бъде намалено чрез GE двигателите на свръхзвуковия самолет с до 85% в резултат на 100% устойчиво авиационно гориво, което използва. Aerion цели да пусне своя AS2 в експлоатация до 2026 г. и ще може да пътува от Ню Йорк до Лондон за по-малко от 4,5 часа с 8-12 пътници на борда.

8. Boom Supersonic

Производител: Boom

Характеристика: Достига Mach 2,2

Прогнозирани производствени разходи: 200 милиона долара

През 2003 г. Concorde, британско-френският свръхзвуков самолет, извърши последния си полет - което означава, че са изминали почти 2 десетилетия, откакто е имало граждански самолет, който може да се движи със свръхзвукова скорост. Базираният в Денвър стартъп, Boom, има за цел да сложи край на този сух период до 2026 г. с "Overture".

Със своите двигатели, които се разработват от Rolls Royce, свръхзвуковият самолет на Boom е предназначен да може да пътува с Mach 2,2 (или малко повече от два пъти скоростта на звука). Пътувайки с тези скорости, 55-те пътници на Overture могат да достигнат дестинации по света за половината от времето, което им отнема сега.

9. A220-500

Производител: Airbus

Характеристика: Повече пространство

Прогнозирани производствени разходи: <$91,5 милиона

Airbus A220 е флотилия от теснофюзелажни самолети, които побират 5 в един ред седалки, които са широки най-малко един фут и половина, осигурявайки достатъчно лично пространство за пътниците. За разлика от по-старите модели във флота, които достигаха максимум от около 130 пътници, новият модел A220-500 ще има минимален капацитет от 150.

Както се вижда в случая с Airbus A220-500, повече пътници не винаги означават по-малко пространство. Освен просторните седалки, този самолет ще има по-големи отделения над главите, както и по 2 прозореца на ред, вместо обичайния.

10. Vahana

Производител: Airbus

Характеристика: Самопилотиран

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

Vahana е едноместен самолет за градски транспорт, който може да се движи нагоре и надолу вертикално, като предоставя на пътуващите да изграждат топ маршрути за пътуване отгоре до сградата в повечето големи градове. Вместо да се захранват с гориво, както повечето самолети, 8-те електрически мотора на Vahana работят чрез 38kWh батерия. Ако това не е достатъчно впечатляващо, то е и напълно автономно.

Воден от интелигентните сензори в носа си, Vahana е способен да маневрира без пилот през градското небе с лекота. Самопилотираният градски транспорт на Airbus има обхват от малко над 30 мили и с крейсерска скорост от близо 120 mph може да отведе пътниците до техните дестинации за една четвърт от времето, което би им отнело, ако вместо това пътуват с кола.

11. CityAirbus

Производител: Airbus

Характеристика: Самопилотиран

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

С цел един ден да разработи напълно електрически самолет, Airbus работи усилено през последните няколко години в проучване и разработване на по-малки междуградски "демонстратори", които имат за цел да преместят пътуването от пътя до небето. Носейки се над града със скорост 75 мили в час, CityAirbus просто може да бъде бъдещето на споделеното пътуване.

CityAirbus е напълно електрическо устройство за вертикално излитане и кацане (eVTOL) и със своите 8 електрически мотора е по същество просто по-голяма версия на Vahana, но с капацитет за четирима пътници, вместо за един. CityAirbus ще може да лети на по-големи разстояния от Vahana, достигайки разстояния до 50 мили с едно зареждане, като същевременно предава нулеви емисии по пътя.

12. Alice Commuter от Eviation

Производител: Eviation

Характеристика: Напълно електрически

Прогнозирана производствена цена: $4 милиона*

Подобно на това, което хората от Zunum Aero са имали предвид с техния електрически хибриден самолет, израелският стартъп Eviation също има планове да използва по-малки летища в полза на местните пътници. Alice е проектиран да настани удобно 9 души и да ги превози до местни дестинации, без неудобството на по-големите летища, като същевременно прави това на една четвърт от цената.

Alice е електрически пътнически самолет, който ще има способността да пътува над 500 мили с лекота при крейсерска скорост от над 250 mph. Омер Бар-Йохай, основателят и главен изпълнителен директор на Eviation, искаше да създаде "първия в света изцяло електрически самолет за "пътуване до работното място" и през 2023 г., ако Alice получи сертификат, както беше планирано, той би успял.

13. NASA X-57 Maxwell

Производител: НАСА

Характеристика: Напълно електрически

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

Преди няколко години НАСА разработи инициатива на стойност 790 милиона долара, която, ако всичко върви по план, ще замени съвременните търговски самолети с екологични електрически. Името на програмата е "Нови авиационни хоризонти", а единичният пътнически, напълно електрически, X-57 (или Maxwell) е един от нейните прототипи.

Boeing със сделка за близо $8 млрд. във... Виетнам

Boeing със сделка за близо $8 млрд. във... Виетнам

Авиолиниите на комунистическата страна ще се оборудват с 50 нови самолета

X-57 има 14 електрически мотора, които ще използва за излитане и кацане, но само двата му най-външни мотора ще бъдат използвани, докато се движи в небето със скорости до 275 mph. Maxwell работи с минимален шум и нулеви емисии по време на полет, да не говорим, че работи с около 30% по-малко от настоящите алтернативи.

14. Pipistrel Alpha Electro

Компания-производител: Pipistrel

Характеристика: Електрически

Прогнозирани производствени разходи: $93 600

В надпреварата за електричество Pipistrel, словенският производител на самолети, беше първият със своя двуместен Alpha Electro, който вече е в производство. Захранван от своя електрически двигател с водно охлаждане, електрическите разходи на Alpha Electro са само около 10% от това, което биха били, ако вместо това се захранва с бензин.

277-те паунда LiPo батерийни клетки на Alpha Electro имат достатъчно енергия за малко повече от 60 минути полет, но след като е на земята, са необходими само около 45 минути, за да се презареди батерията напълно. Ако това не е достатъчно бързо за вас, батерията на самолета може да бъде сменена само за 5 минути. В момента Alpha Electro е единственият в света "достъпен в търговската мрежа електрически самолет".

15. Райт Електрик

Продуцентска компания: Wright Electric

Характеристика: Електрически

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

Основана през 2016 г. и кръстена на братята, които революционизираха въздушния транспорт, американската стартираща компания Wright Electric си партнира с EasyJet, за да разработи изцяло електрически самолет, който е предназначен да има капацитет да превозва приблизително 186 пътници на полети които покриват обхват до около 300 мили.

2021 г. беше голяма година за Wright 1, тъй като през есента на 2021 г. Wright Electric започна да тества своя нов електрически двигател с 2700 к.с., който е предназначен да увеличи обхвата му три пъти до 900 мили. С цел самолетът му да бъде пуснат в експлоатация до 2030 г., първият реален тест на Wright Electric ще дойде през 2023 г., когато компанията планира да изпрати своя самолет с нулеви въглеродни емисии и ниски разходи за гориво на встъпителния му тестов полет.

16. Боинг 777Х

Производител: Boeing

Характеристика: Сгъваемо крило

Прогнозирани производствени разходи: $442,2 милиона

Boeing наскоро разработва нов Dreamliner за флота си - такъв, който ще бъде по-голям и по-луксозен от всеки от предишните му модели. Този многокласен, широкофюзелажен самолет с две пътеки е в състояние да лети по-далеч от двата, 747 и A380, като същевременно превозва между 384 и 426 пътници, но само защото има по-голям капацитет за пътници, това не означава, че има по-малко място.

Пътниците ще имат достатъчно място за съхранение на вещите си в "супер-големите" отделения над седалките, както и повече място за краката в по-широката зона на кабината. Creme-de-la-creme е сгъваемото крило на 777X, което се огъва под ъгъл от 90°, за да се побере по-лесно в по-малки товарни докове.

17. Celera 500L

Производител: Otto Aviation

Характеристика: Аеродинамика

Прогнозирани производствени разходи: $5 милиона

Celera 500L или "Bullet" е самолет с един дизелов двигател V12 с елегантна форма и заоблени извивки, които оптимизират неговата аеродинамика, като по този начин му позволяват да изгаря по-малко гориво и го прави по-енергийно ефективен от своите конкуренти. "Bullet" има място за 6 пътника и е почти 6,5 пъти по-евтин за опериране на час от други бизнес самолети със същия размер.

Проектиран да се движи със скорости до 460 mph, "Bullet" досега е успял да достигне максимум от около 251 mph. Въпреки това, след като остават малко повече от 3 години до пускането на Celera 500L в продажба, все още има достатъчно време да се отстранят пречупванията и да се ускори "Bullet".

18. Boeing Transonic Truss Braced Wing (TTBW)

Производител: Boeing

Характеристика: крило с опорни скоби

Прогнозирана производствена цена: Неизвестна

НАСА и Боинг работят заедно по програмата SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research) през по-голямата част от последното десетилетие. Наскоро сътрудничеството между двата гиганта в индустрията завърши с откриването на концепцията Transonic Truss-Braced Wing, която позволява по-голям размах на крилата.

Първоначалните планове за TTBW на Boeing предвиждаха той да се движи между 0,70 и 0,75 Маха, но чрез използване на дългите 170 фута сгъваеми крила на самолета и скобите, които ги поддържат, се смята, че достигането на Мах 0,80 е реалистична възможност - което го прави не само най-високолетящият концептуален самолет TTBW, но и най-бързият.