Ключова роля на Комисията за финансов надзор предвижда проектът на Закон за пазарите на криптоактиви, който беше качен на Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Текстовете са изготвени от Министерството на финансите и с тях трябва в нашето законодателство да влязат разпоредбите, които Европейският съюз прие през миналата година чрез Регламента за пазарите на криптоактиви (РПКА или MiCA).
Решението да не се прави отделен държавен крипторегулатор произтича от това, че създаването на ново звено в рамките на КФН ще е съпроводено с по-малки разходи и освен това ще може да се разчита на съдействие от съществуващата обща администрация на комисията.
Авторите на законопроекта отбелязват и че "поради наличието на известно сходство между производствата по РПКА и съществуващите такива по Закона за публичното предлагане на ценни книжа (ЗППЦК) и Закона за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ), използването на внедрените най-добри практики и експертиза ще осигури и необходимата приемственост при осъществяването на надзорните правомощия на органа".
БНБ и Европейската централна банка са органите, които отговарят за разширяване или отнемане на лиценза на кредитни институции за извършване на дейности с крипто.
КФН отговаря за лицензирането, следенето за спазване на правилата и налагането на наказания и отнемането на лицензи на останалите издатели на токени, обезпечени с активи (т.нар stablecoins) и токени за електронни пари, на платформите за търговия с други типове криптоактиви и на доставчиците на услуги за криптоактиви.
На регулатора трябва да се представи т.нар Бяла книга на дадения криптоактив - с обща информация за издателя, предложителя или лицето, кандидатстващо за допускане до търговия, за проекта, който ще се реализира чрез набрания капитал, за публичното предлагане на криптоактиви или допускането им до търговия, за правата и задълженията, свързани с криптоактивите, за технологията, използвана за тези криптоактиви, както и за свързаните с тях рискове.
По отношение на лицензирането се дава възможност за мълчалив отказ от страна на комисията - ако 6 месеца не вземе решение по подадено заявление.
По смисъла на закона и на еврорегламента, издателите на токени, обезпечени с активи, трябва да разполагат във всеки един момент със собствен капитал, чиято равностойност е най-малко по-високата от 350 000 евро; 2 % от средния размер на резерва от активи или една четвърт от постоянните общи разходи за предходната година.
Лицата в ръководните органи на доставчици на услуги за криптоактиви трябва да не са осъждани за умишлени престъпления, в рамките на различни срокове назад във времето да не са били санкционирани за определен кръг от нарушения, да нямат забрана за извършване на материалноотговорни дейности и да не са били част от управлението на фалирали или загубили лиценза си от БНБ или КФН фирми и т.н.
Държатели на криптоактиви, ползватели на услуги за криптоактиви и други заинтересовани лица, включително сдружения на потребители, могат да подават жалби и сигнали до КФН за нарушения на новия закон. В зависимост от провинението санкциите започват от 1000 лв. и стигат до 60 млн. лв. или процент от оборота при установени пазарни манипулации.
Общественото обсъждане ще продължи до 20 септември.