Намиращи се някъде в края на жилищен квартал в западната част на Хонгконг, баскетболните игрища на Kennedy Town Playground не са особено забележителни. Повечето местни жители минават покрай тях на път за някъде другаде. За много туристи, посещаващи града от континентален Китай обаче, игрищата са задължителна дестинация, разказва CNN.
Те не се интересуват от играта на баскетбол. Просто кортовете, намиращи се на хълмист склон, предлагат страхотна гледка към Хонконг. Междувременно, на около 1500 километра в Сеул, тълпи от хора, говорещи мандарин, се събират в Seongsu-dong - район, известен с модерните си кафенета. Но вместо да пият капучино, те снимат стена, изрисувана с червен правоъгълник.
Тези китайски пътешественици не намират случайно отдалечени места. Много от тях са последователи на Xiaohongshu - отговорът на Китай на Instagram, който се превърна в тяхната библия за пътуване.
"Платформата наистина предлага много материал, коъто други конкуренти не успяват", казва Джао Ли, турист от Пекин, пред CNN Travel по време на скорошно посещение на баскетболните игрища в Хонконг.
С 1,4 милиарда граждани Китай е основна сила, с която трябва да се съобразяват всички на туристическият пазар. Много от съществуващите приложения за пътуване и инструменти за препоръки обаче не са достатъчно добри на китайски. И така Xiaohongshu успява да завладее пазара и да промени начина, по който хората пътуват в Азия и извън нея.
Източник: iStock
Потребителите на приложението са превърнали привидно скритите места, които не се посещават често от западни туристи, в горещи точки за китайските пътници. Както се вижда в Хонконг и Сеул, снимките са огромна част от привлекателността им. Изображенията изглеждат страхотно в социалните мрежи, като истински насърчават хората да ги посетят.
Дори в Копенхаген, вместо да се насочат направо към статуята на Малката русалка или увеселителния парк Тиволи китайските посетители се тълпят към Черния площад, обществено пространство в градския парк Суперкилен в тихия жилищен квартал Норебро, където в ярко бяло по земята са изрисувани удивителни линии.
Понякога местата наистина имат по-дълбоко значение. Ако случайно минете покрай привидно невзрачна пейка в югоизточната част на Сентръл парк в Ню Йорк и се чудите защо хората позират за снимки, това е защото звездата на Mandopop Джей Чоу е седял на същата пейка по време на своя ваканция през 2019 г.
В Япония китайските туристи се стичат на жп пресечка в Камакура, южно от Токио, защото тя се появява в "Slam Dunk" - аниме на баскетболна тема, обожавано от много китайски фенове.
Китайската икономика в застой може да вреди на апетита на хората за пътуване в наши дни. Но все пак цифрите се увеличиха този месец, тъй като китайските туристи се отправиха в чужбина за своя дълъг Национален празник (известен като Златна седмица), който започна на 1 октомври.
Китайските пътници са осъществили 7,6 милиона пътувания в страната и извън нея по време на ваканцията, което е с 33,2% повече на годишна база, според държавната телевизия CCTV. И е много вероятно много от тях да са използвали именно Xiaohongshu като инструмент за планиране на своето пътешествие.
Впрочем, името на приложението е препратка като на шега към книгата с червени корици, съставена от цитати от "бащата-основател" на комунистически Китай Мао Цзедун, въпреки че до голяма степен приликите свършват дотук. Със седалище в Шанхай, Xiaohongshu е основана от приятелите Чарлвин Мао и Миранда Ку през 2013 г. като начин за китайските нетизени (хора, които живеят основно в интернет пространството) да споделят откъси от живота си.
Източник: iStock
Оттогава платформата се превръща в една от най-популярните в Китай с 300 милиона потребители, според китайската изследователска фирма за социални медии Qian Gua. Съобщава се, че половината от потребителите на "китайския Instagram" идват от градски райони и са на възраст под 35 години.
Жанровете на съдържанието също се разнообразиха, като вече включват всичко - от ежедневни моменти до съвети за грим, мода и разбира се препоръки за пътуване.
"Това е по-автентично, защото се препоръчва от много реални потребители, които дават своите отзиви", коментира Хиа Джиале.
26-годишният мъж разчита единствено на Xiaohongshu, за да се ориентира в Хонконг със съпругата си по време на тяхното пътуване до града.
Някои бизнеси в Европа изглежда вече се възползват от китайската платформа, като компанията Lobos, която управлява два тапас ресторанта в Лондон. Джоел Плайсер, един от собствениците на ресторантите, коментира пред CNN, че приложението им позволява да "изградят директни връзки с китайската общност", да разширят обхвата си и да повишат видимостта на ресторанта сред набор от различни предизвикателства след пандемията.
Xiaohongshu вече е пълен с отзиви на потребителите за ресторанта, като някои публикуват и снимки с готвачите. Ястията, които привличат най-много харесвания в Xiaohongshu, често са най--търсени в ресторанта.
По време на Летните олимпийски игри през 2024 г. няколко ресторанта в Париж също поставиха табели на входната врата, рекламиращи колко са харесвани и споделяни в Xiaohongshu и го направиха на китайски, като същевременно призовавах и новите клиентите да оставят добър отзив за тях в платформата.
Но не всички са развълнувани от повишеното внимание, което Xiaohongshu носи. Обратно в Хонконг, тълпа се е събрала близо до кафене точно от другата страна на пътя от вече известните ни баскетболни игрища. Винтидж декорът на кафенето го прави още един магнит за туристите на лов за фотогенични места. Само че тротоарът е толкова тесен, че тълпите се превръщат в пречка за преминаването на възрастните местни жители.
"Много домакини се оплакаха от това и това поражда конфликти", споделя 55-годишният местен жител Хунг, който минава на мястото три пъти на ден. (Той отказа да назове фамилното си име от страх от отмъщение за това, че говори срещу стремежа на правителството на Хонконг да привлече туристи от континента).
"Опасно е, защото може да се стигне и до инциденти с преминаващи автомобили", добавя мъжът.
Жител на квартала с повече от 40 години живот, Хунг казва, че властите трябва да правят повече, за да смекчат въздействието върху местните общности, когато напливът от туристи се превърне в неудобство. Той има една препоръка, която не е предназначена за Xiaohongshu, а по-скоро за местната власт в неговия квартал.
"Поне сложете един знак, едно предупреждение за това, че има голям трафик."