Китай направи важна крачка към независимостта на своя авиотранспорт от Запада, след като за първи път с пътници летя разработеният в страната реактивен пътнически самолет COMAC C919, съобщават световните агенции.
Контекст: От десетилетия Пекин се опитва да развива собствена гражданска самолетостроителна промишленост. При военните самолети страната вече има значителни успехи, но в цивилния сектор все още доминират западните производители. На фона на влошаващите се отношения със Запада, това не е приемливо за управляващите в КНР.
Държавно подкрепената Commercial Aviation Corp of China (COMAC) започна разработката на C919 преди 15 години. Той е в класа на Boeing 737 MAX и Airbus A320 - може да превозва до 156 пътници в икономична класа и 8 - в бизнес класа. Първият прототип излетя през 2017 г. след множество забавяния.
Той стъпва върху наученото от по-малкия регионален пътнически самолет ARJ21, който е в експлоатация в Китай и Индонезия.
Детайли: Първият сериен C919 на China Eastern Airlines излетя със 128 пътници на борда от Шанхай в неделя и се приземи в Пекин с 40 минути по-рано от очакваното, като беше посрещнат тържествено с воден салют, съобщи държавната телевизия.
От началото на седмицата машината ще лети на по-дълго разстояние - от Шанхай до Чънду, като плановете са самолетите от този модел да се използват именно в това направление. China Eastern Airlines поръчаха общо 5 C919 през 2021 г., като първата машина дойде през декември 2022 г., а останалите се очакват до края на годината.
От друга страна: Макар в китайските държавни медии да се подчертава важността на собствената разработка, в C919 са вложени огромно количество западни компоненти - включително двигатели и авионика от General Electric, Honeywell и други. Ще мине време, преди Китай да започне да произвежда "от - до" пътнически самолети.
Новата машина поне на този етап ще търси пазари предимно в Азия - регулаторите в САЩ и ЕС не са я сертифицирали. С оглед големия китайски вътрешен пазар, не е ясно и дали ще се търси подобно развитие.
Търсенето е толкова голямо, че един от основните конкуренти на COMAC - Airbus, ще удвои капацитета на китайския си завод и така още до края на годината се очаква от него да излизат по 6 чисто нови A320 месечно.
Какво следва: От COMAC посочват, че имат заявки за 1061 машини, като повечето са за местния пазар.
Междувременно напредва разработката на по-големия пътнически самолет за далечни разстояния CR929, като в програмата участва и Русия.
beyonder-realm
на 29.05.2023 в 21:32:29 #1Смърт за Китай