Бунтът срещу машините назрява в повечето индустрии на фона на апокалиптични прогнози как изкуственият интелект ще замени човека на работното място. Първо по рода си проучване обаче доказва, че AI не застрашава, а помага на служителите да бъдат по продуктивни и освен това дава шанс на тези с по-малко опит да се научат по-бързо, пише Quartz в свой материал.
Детайли: Проучването е проведено от Националното бюро за икономически изследвания NBER, като включва данни от над 5000 служители, които се занимават с обслужване на клиенти. Изборът на индустрия не е случаен - анкета на McKinsey & Co. е установила, че именно в този сектор над една четвърт от бизнесите внедряват различни автоматизации.
Използването на базирани на генеративни AI инструменти във всекидневната работа повишава продуктивността, подобрява качеството на комуникацията с клиентите, а и удовлетвореността на служителите от работата.
Цифром и словом: В рамките на час тези, които си помагат с изкуствен интелект, се оказват в състояние да решат с 14% повече случаи в сравнение с по-"аналоговите" си колеги.
Още нещо: Препоръките на AI поставят приоритет върху по-емпатичното отношение към клиентите и това подобрява общуването с тях, което е традиционно белязано от напрежение и вербална агресия, става ясно от изследването.
Изкуственият интелект позволява и на по-неопитните агенти да комуникират с достатъчно авторитет, а освен това и им помагат по-бързо да навлизат в работата и да изучават нейните аспекти, пишат от NBER.
От друга страна: Авторите на изследването са категорични, че AI не върши работата сам и изследваните системи са в състояние единствено да повишават ефективността на човека - не да го заменят.
Контекст: Проучването е важно на фона на растящото притеснение, че изкуственият интелект ще остави милиони професионалисти без работа. Чат ботове като ChatGPT са в състояние убедително да "пишат" рекламни текстове, техническа документация, отговори на потребителски запитвания, програмен код и ред други, но техните езикови модели все пак имат редица недостатъци - използват неактуална или некоректна информация и даже си "измислят" факти там, където не откриват реални такива.
Пълното решаване на тези проблеми все още не е факт, но някои се питат дали AI няма да стане "достатъчно добър" буквално в близките месеци. За момента ролята му остава преди всичко тази на помощник.
И все пак: Проучването на NBER отразява актуалната ситуация в сфера с наистина сериозна динамика. Развитието на езиковите модели е наистина бързо, а вече се правят и експерименти с изцяло автономни AI "агенти". За момента използването им е скъпо, а резултатите - лоши, но не се знае какво ще е положението буквално след седмици.
Иначе казано, притесненията по темата "Изкуствен интелект" не са напълно лишени от основание.
xxxxxxxxxxxxx
на 25.04.2023 в 18:56:48 #2Като цялоq със сигурност. "Когато една празна глава застане пред AI Той ще се окаже много по-умен"!
xxxxxxxxxxxxx
на 25.04.2023 в 18:03:34 #1Той никога не може да стане нещо по-добро от помощник! Нито теоретично! Нито практически! Но може да замени много специалисти назубрили материала! Което не едостатъчно за да си специалист! Това е стартово положение от което индивида сам трябва да се оправя по нататък! И да прави нови открития! Което заспалата наука не иска да види! Въпреки че те са вече открити! Просто трябва да се направи връзката между тях!