„Атомна централа по погрешка", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Изграждането на атомната централа "Белене" беше спряно още през март, но изглежда дейностите по проекта продължават. В началото на октомври управителят на фирма "Трафоелектроинвест", която е част от Националната електрическа компания (НЕК), е изпратил писмо до кмета на Свищов Станислав Благоев, с което иска да бъде утвърдено трасето за изграждането на нов високолентов далекопровод - 400 киловата от АЕЦ "Белене" до подстанция "Царевец".
В писмото, което вчера беше разпространено първо в социалните мрежи от "Зелените", a след това и от "Синята коалиция", се посочва, че "горецитираният обект е необходим за осигуряване връзката на бъдещите мощности, които ще бъдат изградени на площадката на АЕЦ "Белене" с енергийната система на страната".
Далекопровод по план
Далекопроводът за АЕЦ "Белене", който според писмото се предвижда да бъде изграден, реално е част от Плана за развитие на преносната електрическа мрежа на България в периода 2010 - 2020 г. на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Този план, който включва изграждането на новата атомна мощност, все още е в сила. Тепърва ЕСО трябва да подготви нов план за развитие на мрежата, който да бъде одобрен до края на годината. Във все още действащия план обаче се предвижда към проекта АЕЦ "Белене" да бъдат изградени една нова подсанция и пет нови дълекопровода високо напрежение, един от които е въпросният АЕЦ "Белене" - "Царевец". Според писмото той вече има одобрен подробен устройтвен план, а технически съвет на НЕК е избрал трасето на далекопровода от два възможни варианта. Дали обаче това е станало, преди проектът за централата да бъде спрян, или след това, ще стане ясно тепърва.
Според плана на ЕСО средствата, които ще са необходими за изграждането на инфраструктура за "Белене" са на стойност 568.5 млн. лв. В публичното пространство обаче досега е обсъждана двойно по-голяма сума от над 1 млрд. евро.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Майки на бунт", четем от първата страница на „Стандарт"
Майките тръгват на бунт на 22 октомври. Въоръжени с памперси и биберони, те ще искат от властта детски надбавки за всички малчугани и увеличение на майчинството през втората година - от сегашните 240 на 310 лв. Ще настояват още да има данъчни облекчения за семейства с хлапета под 18 г. и да се построят още забавачки.
Протестът се организира във Фейсбук. Около 4400 българки досегаа са се зарекли, че ще участват в "похода на памперсите".
Стачката на майките започва в 12 ч в понеделник. Недоволните софиянки ще се съберат на жълтите павета пред Народното събрание. "Колежките" им от Пловдив, Варна, Сливен, Шумен, Разград, Стара Загора, Плевен, Бургас, Благоевград ще протестират пред областните и общинските управи.
Още от статията на „Стандарт"
„Хлебар пече калашници", разкрива от първата си страница „Монитор"
Боен арсенал и нелегална оръжейна работилница бяха разкрити в хлебопекарна за кроасани и ръчни самуни край Асеновград. Сигналът за незаконно преправяното от газово в бойно оръжие дошъл до родните служби от Холандия. Под ръководството на специализираната прокуратура в София антимафиоти обискирали имота по пътя за село Бачково, който се оказал собственост на реститута Тодор Ласков. 44-годишният асеновградчанин се укрил и вчера бе обявен за общонационално издирване.
Тодор Ласков е едноличен собственик на общо три фирми и е един от съдружниците във фирма „Мелница Никола Панайотов" ООД в Асеновград, сочи справка в Търговския регистър. През 90-те години той наследил дела си в мелницата и на свой отделен парцел в общия имот започнал да пече самуни и да прави кроасани. Именно сградите на хлебопекарната му „Веселина" били претърсени от антимафиотите и в тях била открита нелегалната оръжейна работилница за преправяне на газови в бойни пистолети. Бил разкрит и замаскиран зад секция тайник във външна стена към сградата. В него открили три автомата "Калашников", два от които на части, петнайсет пистолета, самоделен картечен пистолет, два револвера, две пушки, два заглушителя, 1100 патрона от различен калибър. От тайника били иззети и цеви, цевни кутии, затвори, затворни рами, както и заготовки за тях.
В пристройки към цеха за производство на хляб и кроасани на Ласков антимафиотите се натъкнали на изключително сериозен боен арсенал. Там имало дори нелегална работилница, която била оборудвана с всички необходими инструменти за изработване на огнестрелни оръжия и за преработване на газови пушкала в бойни.
Още от статията на „Монитор"
"Дипломатите ще се броят наесен" е водещото заглавие на „Труд"
"Той е дипломат." Звучи престижно. Винаги е било така, във всички времена, при всички народи. И затова не един амбициозен младеж мечтае за дипломатическа кариера. Но как да пробие?
Има няколко начина за започване на дипломатическа кариера. Всички са свързани с явяване на конкурси, спечелването им, после стажуване, след това дълго катерене по кариерната стълбица, преди да се стигне до посланически пост, нещо, което може да се сметне за нейния връх.
Всичко започва от стажант-аташе
Най-разпространеният начин за започване на работата в Министерството на външните работи е чрез спечелване на конкурс за стажант-аташе. Такъв сигурно ще бъде обявен идната пролет, издадоха дипломатически източници пред "Труд".
"Изискванията са високи", смята Христо Полендаков, директор "Човешки ресурси" в министерството.
Кандидатите трябва да имат образователна степен "магистър" и да владеят най-малко два чужди езика, единият от които е от официалните на ООН. Това са английски, арабски, испански, китайски, руски или френски. Конкурсът обаче се провежда само при необходимост от попълване на бройките. При тези обяви конкуренцията обикновено е голяма.
През 2011 г. от 160 постъпили кандидатури за участие в конкурси са приети документите на 91 души. След писмения и устния изпит са филтрирани 21 стажант-аташета, които и в момента ходят по коридорите на Външно. Те преминават през задължителен курс в Дипломатическия институт към министерството и стажуват в някоя от дирекциите.
Още от статията на „Монитор"
"Строежът на завод за боклук в София почва на лято", информира „24 часа"
Въпроси, свързани с допустимостта на данък добавена стойност като разход, и държавната помощ, са причина Европейската комисия все още да не е дала окончателно одобрение на проекта за завод за боклук в София.
Забавянето обаче касае всички големи проекти на страните членки и е на ниво Европейски съюз, а не само софийската инсталация. Причината те да чакат е случай с унгарски проект, при който се е стигнало до съд с Европейската комисия. Заради този казус Брюксел взел решение да се изчака становището на съда. То вече е факт и според него за всеки проект отделно ще се решава дали ДДС може да бъде признат за разход. Така че очакваме скоро Брюксел да се произнесе по проекта за завода за боклук, съобщи за "24 часа" зам.-кметът на София по екология Мария Бояджийска.
Тя посочи, че първата фаза на проекта, която включва изграждане на депо за неопасни отпадъци, инсталации за третиране на зелени и биобоклуци, инженерна инфраструктура и др., е одобрена с 20% ДДС. За държавната помощ пък Брюксел се интересувал от формата на експлоатация на съоръжението, дейностите на бъдещото общинско предприятие, което ще го управлява, и разходите за издръжка. Министерството на финансите подготвя отговор на въпросите, които скоро ще бъдат изпратени. Бояджийска обаче е категорична, че ЕК няма нови технически въпроси за съоръжението и препоръки.
"Още в началото на тази година ЕК даде зелена светлина да започнем процедурата за избор на изпълнител. Кандидатите са 11. В момента се прави техническа оценка на офертите. Строителят на завода ще е ясен до Нова година. Срокът за проектиране и строителство е 21 месеца. Проектирането ще отнеме между 4 и 6 месеца, така че реалното изграждане на инсталацията ще стартира следващото лято. До края на 2014 г. заводът трябва да заработи", обясни Бояджийска.
Още от статията на „24 часа"
„Решение на Европейския съд може да спре създаването на БДЖ-2", пише на първата си страница „Класа"
Решение на Европейския съд може да блокира промените в Закона за железопътния транспорт, чиито проект бе публикуван преди две седмици на сайта на транспортното министерство. Тези промени дават правото на Национална компания „Железопътна инфраструктура" да извършва собствени превози. Според жп експерти с тези промени се създава възможността за създаване на холдингова структура между инфраструктурата и БДЖ „Пътнически превози".
Подобен холдингов модел съществува в момента в Германия и Австрия, където съответно DeutcheBan (DB) и Австрийските федерални железници (OBB) отговарят за инфраструктурата и извършват операторска дейност. Точно тези два случая обаче в момента са на фаза съдебно дело в европейския съд по прилагане на наказателна процедура за неизпълнение на Първия железопътен пакет. Според Европейската комисия съществуването на тези холдинги противоречи на прилагането на европейските изиквания за либерализация на пазара.
Генералният адвокат в съда Нийло Яскийнен коментира, че от правна гледна точка съществуването на тези холдинги е законно и не нарушава директивите. Според него не съществува правно изискване жп инфраструктурата да бъде отделно дружество от пътническия превозвач.
Ако съдът приеме решение против DB и OBB, то евентуалното обединяване на НКЖИ и „БДЖ - пътнически превози" ще бъде повод за образуване на наказателна процедура и срещу България.
Темата за или против холдинговите структури ще бъдат център на предстоящите дебати по проекта за Четвърти железопътен пакет от мерки. Според ЕК трябва да съществува пълно разделяне на превозвач от инфраструктура. Еврокомисарят Сим Калас в края на септември обяви, че е скептично настроен към възможността на компаниите, поддържащи релсовия път да предоставят равни условия на всички жп оператори, при положение, че те им се явяват конкуренти. Според евродепутата от Люксембург Георг Бах (ЕПП) не трябва да се използва единен модел за всички страни-членки, а да се разглеждат случай по случай.
Още от статията на „Класа"
"Поевтинялата железница", обобщава „Капитал Daily"
След неуспешния първи опит за продажба на държавното "БДЖ Товарни превози" до дни Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол ще пробва отново. В четвъртък надзорният съвет на ведомството прие нови критерии към участниците в конкурса, които са силно занижени. "Това ще увеличи повече конкуренцията и със сигурност ще има повече инвеститори", каза Юлия Ненкова, председател на надзорния съвет.
За да влязат още кандидати
Предложението на ръководството на агенцията е стратегическите кандидати да имат оборот от по 100 млн. евро за всяка от последните три години. В провалената първа процедура условието беше за четири пъти по-голям оборот. Освен това от кандидатите се искаше да имат лиценз за жп превозвоч от поне 10 години, сега срокът е намален наполовина. По-приятни ще са изискванията и за финансовите инвеститори - първо те трябваше да доказват, че управляват активи за 1 млрд. евро, а сега критерият е свит до 400 млн.
"С новите условия очакваме в сделката да участват и румънски, и чешки инвеститори", допълни Ненкова. Вероятно става въпрос за две компании, които закупиха документи още при първия конкурс, но не покриваха изискванията за оборот с малко. Това са най-голямата румънска частна жп компания Grup Feroviar Roman (която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания") и чешката транспортна компания Advanced World Transport (която развива железопътна транспортна дейност).
По-бързо и по-евтино
През лятото от шест закупени документации само новорегистрираната "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. Само дни по-късно директорът на АПСК Емил Караниколов реши да прекрати конкурса заради слабата конкуренция и да направи промени в условията при втория опит. Освен облекчените изисквания има и две други новости.
Първо, сделката ще може да е по-бърза, защото от кандидатите вече няма да се изисква разрешение за допуск до класифицирана информация (което, освен че е излишно условие, отнемаше и 90 дни).
Още от статията на „Капитал Daily"
„Даваме на Дянков по 4320 лева", четем в „Стандарт"
По 4320 лв. ще извади от джоба си всеки българин, за да бъдат покрити заложените разходи в Бюджет 2013, обявиха експерти от Института за пазарна икономика (ИПИ). Те представиха свой алтернативен бюджет за 2013 г., в който няма дефицит, а разходите са свити с 2,8 млрд. лв. Според анализа на ИПИ, чрез вноските за данъци и осигуровки, всеки българин догодина ще плати 1081 лв. за пенсии, 456 лв. за здраве, 391 лв. за образование, 284 лв. за социални помощи и 218 лв. за администрацията. Най-малко пари от нашите данъци ще отидат за религиозно дело - по 1 лев на човек. Заложените разходи през 2013 г. са рекордните 30,548 млрд. лв. "Разходната част пада върху средната класа, без право на избор", посочи Петър Ганев, старши икономист в ИПИ. Според анализите средна класа у нас от хора със заплати между 500 и 2500 лв. възлиза на 1,2-1,3 млн. българи или 16% от населението.
Още от статията на „Стандарт"
"Опрощават с лотария борчове за парно", съобщава „Монитор"
До 1000 лева опрощаване на текущи и стари сметки за парно може да получи всеки абонат на софийската „Топлофикация", който плати от 20 до 30 октомври 2012 година чрез платформата на ePay.bg. Всеки ден през този период клиентите, които плащат онлайн, ще участват в томбола. Късметлиите ще получат обратно общо 10 000 лева. Амбицията на организаторите е тази промоция да бъде повторена и през ноември и декември, като по този начин възстановените суми ще достигнат 30 000 лева.
74 на сто от абонатите на столичното парно са с просрочени сметки и те се броят за коректни. 7 на сто от клиентите обаче висят с дългове от повече от 3 години, а някои рекордьори дори от 25 г., сочат сметките.
"Стартираме кампанията както за коректните си клиенти, така и за да мотивираме абонатите, които са забавили плащането на сметки към компанията до 1000 лева по една или друга причина", каза Стоян Цветанов, Изпълнителен директор на „Топлофикация София". Той посочи, че сериозен процент от потребителите погасяват наведнъж дължимото за отопление, след като получат изравнителната си сметка. Други се издължават непосредствено преди старта на новия отоплителен сезон. „В този случай сме благодарни на партньорите ни от ePay, тъй като идеята е тяхна и сумата, която ще бъде подарена на столичани е за сметка на техния бюджет. Така клиентите ни няма нужда да се притесняват, че тази промоция ще се отрази по какъвто и да е начин в сметките им за парно.", каза още Стоян Цветанов.
В промоцията може да участва всеки клиент на „Топлофикация София", който плаща сметките си през системата ePay.bg и има регистриран профил. Всеки ден от 20 до 30 октомври на случаен принцип един или няколко от абонатите на компанията могат да спечелят безплатна сметка за парно, която включва стари и текущи задължения към „Топлофикация София". Сумата, която ще бъде възстановена по един абонатен номер, обаче не може да надвишава 1000 лева, за да бъдат изключени абонатите с по-големи задължения, които системно и дългосрочно са отлагали заплащането им.
Още от статията на „Монитор"
"Иззеха 3 тона масло от Дряново", съобщава „Труд"
Три тона краве масло с изтекъл срок на годност и без документи за произход засякоха от Агенцията по безопасност на храните в Габрово вчера. Негодната стока е намерена в дряновската фирма "Милпак" ООД, след подаден сигнал.
Взети са проби от всички изделия във фирмата, за да се установи дали в тях няма от негодното масло. Конфискуваният продукт е изпратен в екарисаж, а фирмата е затворена, докато текат проверките, уточни шефът на агенцията в Габрово д-р Светослав Спасов. Предстои налагане на глоби.
Фирмата изкупува масло от различни мандри, преработва го и го пакетира. Предполага се, че тя е купила на безценица въпросното масло и се готвела да го пусне в мрежата, но проверяващите пресекли далаверата.
Още от статията на „Труд"
"Еколози и граждански организации: Нона Караджова съдейства на „Аурубис" да трови Златица", пише „Класа"
Министъра на околната среда и водите Нона Караджова съдейства на германската компания „Аурубис" да трови Златица и околните селища в ущърб на местното население, алармираха граждански организации, обединени в Граждански екологичен обществен съвет - ГЕОС.
През юни 2011 г. „Аурубис" подава Уведомление за изграждане на инсталация за производства на черна (известна и като анодна) мед. Съгласно законодателството на България и ЕС, при металургичното производство на черна мед задължително се изисква доклад за ОВОС.
На 17 и 21.06. 2011 г. уведомлението на „Аурубис" е публикувано в местните вестници „Камбана" и "Регион". Точно на 21.06. същата година, мин.председателя Бойко Борисов прави първата копка на проекта. И едва на 12.01. 2012 г.министър Караджова издава решение, с което постановява, че производството няма нужда от ОВОС, въпреки че то се изисква по закон. Това решение е обжалвано във ВАС от инициативни комитети от Пирдоп и Златица, като в насрочено заседание на ВАС за м.януари 2013 г. Въпреки това, с писмо от 30.08.2012 г., ръководството на „Аурубис" моли ръководството на МОСВ да разреши предварително изпълнение на Решение №2-ПР, молба която веднага е удовлетворена.
Един от основните мотиви на Караджова за отказа от ОВОС е "Забавяне реализирането на проекта ще доведе до значителни финансови вреди за дружеството". Тоест вместо да е загрижена за опазването на околната среда и здравето на хората в Средногорието, в същото решение №255 Нона Караджова посочва и какви загуби ще претърпи „Аурубис", ако не се реализира инвестиционното намерение, което ще се отрази върху годишния финансов резултат на дружеството.
От ГЕОС също извадиха на показ обръч от фирми на Нона Караджова, които са печелили поръчки на министерството. Техни собственици или директно свързани са нейни бивши съдружници от фирма „София консултинг груп". Друга част от тях са били назначени на ключови позиции в МОСВ като пряко отговарящи за оперативните програми и възлагането на поръчки.
Още от статията на „Класа"