„Баш майстори на Дръзки", четем от първата страница на „Стандарт"
Фрегатата "Дръзки" ще лази до Либия. Баш майстори на борда й ще оправят в движение гордостта на военноморския ни флот. Шефът на отбраната Аню Ангелов обяви специална обществена поръчка за "някои аварийни ремонти по време на операцията, преди нея и след нея". "Ще направим всичко възможно да замине така, както трябва", каза Ангелов. 160 души екипаж отплават на 1 май. 12 командоси, обучени като щатските тюлени, ще пазят гърбовете на военните и майсторите. Спецотрядът е от секретното поделение "Тихина" край Варна и това е първата му мисия. Решението за нея взема днес кабинетът.

Изпращането на "Дръзки" ще струва около 1,5 млн. лв. на месец. Очаква се фрегатата да е в Средиземно море до 90 дни. Командировъчните на моряците ще са колкото на рейнджърите ни в Босна и Херцеговина.
Още от статията на „Стандарт"

„Кабинетът спешава министрите да уволнят чиновниците пенсионери", разкрива от първата си страница „Сега"
Хиляди чиновници в пенсионна възраст ще бъдат ударно освободени от постовете си в близките месеци. "Правителството ще приеме постановление, с което ще припомним на министрите да изпратят едномесечни предизвестия на всички служители, достигнали възрастта за пенсия", обяви вицепремиерът Симеон Дянков. Според Дянков това няма да затрудни работата на администрацията и ще е справедливо и към младите, и към пенсионерите. Ударното освобождаване на хиляди чиновници със сигурност ще доведе до трусове, а министрите могат и да откажат да го приложат.

"Изисках справка за това колко пенсионери работят в държавната администрация. Оказва се, че са няколко хиляди. В същото време законът казва, че месец преди навършването на пенсионна възраст работодателят трябва автоматично да прати предизвестие и по този начин да има повече възможност за младите хора. Ще изпратим утре постановление към Министерския съвет, което казва как да се спазва законът", обяви Дянков. Той не уточни колко точно са служителите в пенсионна възраст и само обяви, че пенсионерите са най-много във вътрешното и военното министерство. Според Дянков не е редно тези хора да продължават да работят и да получават едновременно пенсия и заплата, а трябва да си почиват, след като законодателят е преценил така. "Ако тези хора искат да работят, това показва, че явно пенсионната възраст е твърде ниска и трябва да я увеличим. При мен няма нито един", застрахова се вицепремиерът. От думите на Дянков не стана ясно дали всички освободени позиции от пенсионирани служители ще бъдат заети от новоназначени кадри, или мярката ще се използва за допълнително орязване на щатовете в администрацията.

Справка на "Сега" показа, че вицепремиерът чете законите превратно. И кодексът за социално осигуряване, и законът за държавния служител позволяват на работодателя да прекрати едностранно с едномесечно предизвестие договорите на служителите в пенсионна възраст, но само ако желае това. Няма проблем служителите в пенсионна възраст да продължат да работят, като получават едновременно пенсия и заплата, или съвсем да отложат получаването на пенсия.
Още от статията на „Сега"

„Центърът на София - офлайн", съобщава от първата си страница „Дневник"
Акцията на строителния контрол по премахването на висящите кабели в центъра на София разкри нормативен абсурд, заради който тези столичани, както и жители на други големи градове в страната могат да останат без интернет и кабелна телевизия, показа проверка на "Дневник".

Законовата забрана за опъването на висящи кабели в населени места с над 10 000 жители се сблъсква с ограниченията на подземната мрежа в най-старите градски квартали, която не стига до сградите.

В същото време според операторите изискванията за лицензиране на висящите мрежи, заложени в наредба към Закона за устройство на територията, са изключително сложни и това ги прави неприложими за определени райони.

"В момента изискванията за изграждане са неизпълними на практика", каза Страхил Иванов, председател на Сдружението на независимите интернет доставчици.
Още от статията на „Дневник"

„Българинът не ще стоки ,,втора ръка", разкрива от първата си страница „Монитор"
На българите не им допадат стоките втора употреба. У нас се предпочитат новите вещи, дори когато не са по джоба на гражданите. Това става ясно от проучване на „Евробарометър" за отношението към отпадъците, направено в 27-те страни членки на ЕС. Един от трима българи би посегнал към употребявани мебели, 34 на сто са склонни да използват техника втора ръка или пък текстил. В същото време в богатите страни като Швеция, Финландия, Франция и Дания между 90 и 70% от анкетираните са готови да вземат употребявани мебели, електроника или дрехи. У нас 53% нямат доверие в качеството на стоките втора ръка , 43% са загрижени за здравето си, а 17 на сто не харесват да носят чужди дрехи или да седят на стари дивани. На 3% от българите пък не им е приятно околните да ги възприемат като потребители  на стоки втора ръка и затова ги избягват.

Българинът е скептично настроен и към новите стоки, изработени от рециклирани материали. Само около 63 на сто от нашенци биха взели нещо, ако знаят, че е от преработени материали, в сравнение с 86 на сто средно за ЕС. Водещ мотив за българина отново е съмнението в качеството на рециклираните стоки. Страхът, че могат да навредят на здравето си, също възпира българите от покупка, а 2%  се притесняват от мнението на съседа.
Още то статията на „Монитор"

„Очакват 1,3 млрд. лв. инвестиции в инфраструктурата тази година", съобщава от първата си страница „Класа"
„Очакваме инвестициите в пътната инфраструктура да достигнат до 1,3 млрд. лв. през тази година", каза Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството на форум в хотел „Шератон". До 2008 г. средствата, които са давани за пътни проекти, са били между 300 млн. лв. и 500 млн. лв., а целта е до 2020 г. в сектора да бъдат вложени около 5 млрд. евро, допълни той.

Според данните на регионалното ведомство 40% от пътната настилка в страната е в добро състояние, 40% от пътищата са със задоволителни параметри, а 20% - с лоши. Плановете предвиждат до 2013 г. в страната да има 700 км магистрали. Сега тяхната дължина е 413 км. От миналата година до момента е започнало изграждането на още 180, а в момента вървят тръжните процедури за други 100 км. „При търга за строителството на „Марица" са въведени нови начини за провеждане на обществени поръчки", заяви още Плевнелиев. Той обясни, че в работата по този проект ще бъдат включени и проджект мениджъри. До края на седмицата се очаква Европейската комисия да информира как ще се възлагат проектите на експертите, които ще работят в Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). Според строителния министър екипите на Световната банка и на Европейската инвестиционна банка вече работят заедно, ясни са и изискванията към тях, остава само да се определи начинът.

Предварителната апликационна форма за строителството на „Хемус" ще е готова до 15 октомври, след това ще започне работа по проектирането и оценките на въздействие на околната среда. Регионалното ведомство предвижда до края на годината да има строително разрешително за тунела под Шипка, а до няколко седмици да приключи и работата по пилотните проекти за скоростните пътища.
Още от статията на „Класа"

„ЕК се чуди защо България не си взима европарите за "Тракия", информира „Сега"
Три месеца след като Брюксел даде зелена светлина автомагистрала "Тракия" да се строи с пари от европрограма "Транспорт", изненадващо представителят на ЕК Карстен Расмусен обяви, че страната ни все още не е усвоила нито едно евро. Вместо да поемат отговорност, три наши министерства започнаха да си прехвърлят топката за пропуска.

"Виждам високо ниво на амбиция в думите на регионалния министър Росен Плевнелиев, но това, което ми се иска да видя, е малко скорост при разплащанията", бе категоричен зам.-шефът на отдел "България" в главна дирекция "Регионална политика" на ЕК Расмусен.

"Това, което той (Карстен Расмусен - бел. ред.) не вижда и каза, че се бави, е плащането от ЕК към българския разплащателен фонд в Министерството на финансите. Това не означава, че ние не плащаме за "Тракия" - напротив, изплатени са на строителните фирми над 50 млн. лв.", отби удара Росен Плевнелиев. Той подчерта, че строителството не е спирало и редовно се плаща от бюджета. От думите му се разбра, че на практика МФ спъва усвояване на европарите за вече извършени работи, защото "националният орган за разплащане в МФ трябва да поиска възстановяване на тези средства от Брюксел, а това още не е станало". Плевнелиев видя извинение за това: "Те са осигурили достатъчно много пари и няма зор в системата. ЕС предостави за магистралата авансово 35 млн. евро и те още не са изчерпани. Вероятно затова националният орган е преценил, че не е спешно и драматично да иска парите от Брюксел".
Още от статията на „Сега"

"Намериха причина да вдигат лихвите", съобщава „Стандрат", като се позовава на изявление на банкера Левон Хампарцумян пред БТА
Инфлацията, която е налице в световен мащаб, ще окаже влияние върху лихвите и е възможно в следващите месеци да започне тяхното плавно повишаване, заяви Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк. Популизъм са опитите да се лобира за намаляване на банковите лихви по заемите, доваби още той. Банкерът обаче уточни, че повишаването ще става плавно. Увеличението няма да е драстично, а ще бъде само с около четвърт или половин процент, уточни Левон Хампарцумян.

Повишаването на инфлацията в световен мащаб ще доведе до антиинфлационни мерки от страна на банковите регулатори. Най-силната мярка срещу инфлацията е повишаването на основната лихва и най-вероятно в средносрочен план ще видим по-високи основни лихви в някои държави, което ще се отрази на цената на кредита, каза банкерът.

Според Хампарцумян световните тенденции няма как да не се почувстват и в България. През 2008 г. имаше теории, че някои държави се развиват добре и кризата в другия край на света може да не им се отрази, но видяхме, че това не се случва - кризата стана световна, каза Хампарцумян.
Още от статията на „Стандарт"

"76% е ръстът на изплатените застрахователни обезщетения", съобщава „Класа"
Разходите на застрахователите вследствие на природните и причинените от човешка дейност бедствия през миналата година са нараснали със 76% до $43 млрд. заради по-големите загуби от земетресения като тези в Чили и Нова Зеландия, сочи доклад на Swiss Re, предаде Ройтерс. Изплатените обезщетения заради природни бедствия са на стойност 40 млрд., докато тези, причинени от човека, са малко над 3 млрд. долара. Земетресенията са причинили една трета от загубите на застрахователите и ще са над средните нива и през тази година, се посочва в доклада на базирания в Цюрих презастраховател.

Изминалата 2010 година се характеризираше не само със силни земетресения, които се класираха между едни от взелите най-много жертви и с най-голям магнитуд в историята, но и със серия от екстремни метеорологични събития като големите наводнения, коментира Томас Хес, главен икономист на Swiss Re.

Най-много загуби заради аварии, причинени от човека, са отчетени след взрива на сондата Deepwater Horizon на ВР в Мексиканския залив, казват от компанията. Там застрахователите е трябвало да изплатят 1 млрд. долара под формата на обезщетения.

Според доклада на Swiss Re, природните и причинените от човешка дейност катастрофи през 2010 г. са стрували на световната икономика 218 млрд. долара. Общите икономически загуби миналата година са скочили близо три пъти спрямо равнището от 68 млрд. долара през 2009 г.

Според ежегодното изследване бедствията са причинили през 2010 г. смъртта на 304 000 души - най-големия брой от 1976 г.
Още от статията на „Класа"

"България със 700 км аутобани след 2 години", прогнозира „Монитор"
Около 700 км магистрали ще има България до края на 2013 г. Това прогнозира вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев по време на конференцията „Стратегическа инфраструктура, България 2011. Приоритети 2020". „В момента в страната има общо 421 км аутобани, поясни той. -  Конкретните данни показват, че до 1989 г. имаме построени и вкарани в експлоатация 250 км магистрали. В последните 20 години изградените аутобани са само 170 км. Вече се строят 180 км и вървят тръжните процедури за още 100", посочи министърът.

Според него остават още 560 км, защото плановете предвиждат до 2020 г. България да има 7 магистрали и трябва да построи общо 1264 км нови аутобани до края на десетилетието.

„Вече проектираме новите трасета, каза още Плевнелиев. - За съжаление, ние имахме три изгубени години и това е факт, от който не можем да избягаме - от 2008 до 2010 г. почти нищо не се направи за подготовката на проекти. Амбицията ни до 2020 г. е да инвестираме 5 милиарда евро в пътната инфраструктура - 3 милиарда в магистрали и 2 милиарда в седемте високоскоростни пътя", обясни още Росен Плевнелиев.

По данни на строителното министерство в момента едва 40 на сто от пътната инфраструктура в България е в добро състояние. Още толкова от шосетата са в средно добро състояние, а над 20 на сто - в лошо.  „България е много амбицирана да направи прелом в лошата си инфраструктура до 2020 г.", заяви Плевнелиев. По думите му сред стратегическите проекти за периода 2014-2020 г. са магистралите „Хемус", „Струма" и „Черно море".
Още от статията на „Монитор"

„Пълен блъф е, че токът от АЕЦ "Белене" ще бъде евтин", казва в интервю за „Дневник" Иван Хиновски, председател на Български енергиен форум
Ядрената енергетика има втора трагична дата в историята си - 11 март 2011 г. Тогава земетресение с магнитут от 8.9 по скалата на Рихтер разтресе Япония, последва огромно цунами, което унищожи бреговете в северната част на страната и заради което аварира АЕЦ "Даиичи" край Фукушима. Вече трета седмица Япония не може да овладее изтичането на радиация. Това накара светът отново след Чернобил да се замисли за сигурността на атомната енергетика, а Европейският съюз да заговори за стрес тестове на всички централи в общността. За възможностите и проблемите на ядрената енергетика и за проекта за АЕЦ "Белене" разговаряме с Иван Хиновски, бивш член на съвета на директорите на НЕК, участвал в експертната група за подновяване на проекта "Белене" през 1998 г.
Г-н Хиновски, каква е реалната цена на АЕЦ "Белене" към момента? В публичното пространство буквално валят числа, които тръгват от 4 млрд. евро и стигат до 11.5 млрд?
- Цената на "Белене" във всички случаи е около 10 млрд. евро, но тя може и да се повиши в резултат от новите, по-тежки инженерни изисквания към безопасността на ядрените съоръжения в света. Очаквам сериозни проблеми за много страни заради стрес тестовете.

Паралелно с това очаквам и разходите за производство на електроенергия от АЕЦ да се увеличават вследствие на повишаването на застрахователните тавани за щети, която всяка централа заплаща като задължение, произтичащо от Виенската конвенция за ядрена щета на трети лица. Проблемите ще възникнат по 2 линии: първо ще се вдигне тавана на щетата, който за ЕС се обсъжда да стане 700 млн. евро на реактор, и второ - ще се осигурява всеки отделен блок на площадката.

За сравнение - таванът на компенсируемите щети, приет от България, е 96 млн. евро, и то за всички реактори на площадка "Козлодуй". По всяка вероятност ние ще бъдем принудени да го повишим на поне 200-300 млн. евро, и то за всеки блок поотделно. Това е дискусията в момента в ЕС. Т.е. това са първите ефекти от аварията в АЕЦ "Фукушима 1" и макар че засега те са само финансови, влошават икономиката на ядрената енергетика...

Според последния доклад на Института за пазарна икономика за нуждите на АЕЦ "Белене" трябва да бъдат изградени над 600 км далекопроводи. Какво показват вашите изчисления?
- Факт е, че електрическата инфраструктура за "Белене" трябва тепърва да се изгражда и тя е една от най-сложните и проблемни части от цялото строителство. Тепърва трябва да се проектират подстанции и електропроводи, което при днешните тежки изисквания на Закона за устройство на територията е дълъг и сложен процес.

Преминаването на трасетата през частни парцели е свързано с тежки преговори със собствениците на тези земи. Средният период за изготвянето на парцеларен план на един електропровод от 10 км е между една и две години. Какво остава тогава за 600 км трасета?

Бившият енергиен министър Румен Овчаров (БСП) обаче твърди, че дължината на далекопроводите ще е много по-малка и те трябва да свързват централата с подстанцията във Велико Търново...
- Това може да се приеме като временно решение, и то само за един от двата блока, но за 2000 мегавата със сигурност няма да е достатъчно. По време на аварията във Фукушима се оказа, че именно резервирането на електрическите връзки на централата е било едно от слабите места.

В този момент, в който атомните централи се преоценяват и от инженерна гледна точка, в никакъв случай не може да се лицензира проект, при който цялата мощност на централата да не може да се изнесе през три независими електрически връзки, както и обратното - тя да не може да получава в случай на авария доставка на електроенергия отвън.
Още от интервюто на „Дневник"