Катя Николова Димитър Караненов, зам.-председател на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите разказа пред Агенция "Фокус" за развитието на туризма и проблемите през този туристически сезон, както и начините за тяхното разрешаване. Г-н Караненов, като зам.- председател на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България, имате пряк поглед върху случващото се в Слънчев бряг. Как бихте определили сезон 2008 - още повече, че навлязохме в неговата заключителна фаза? Този сезон е традиционно силен по отношение на хотелиерите, менажиращи базата си съвместно с водещи туроператорски фирми по формулата семеен туризъм. Легловата база, експлоатирана на този принцип е запълнена изцяло от началото на май почти до края на септември. Не така стоят нещата обаче със собствениците на малки хотели или частни квартири. Според мен там определено туристите не достигат. Причините са комплексни - високи цени на предлаганите услуги, съчетани с интензивния шум от нощните дискотеки и увеселителни заведения, неспиращите строително-ремонтни дейности и липсата на добре уредена инфраструктура. Българският турист си прави сметка, че е далеч по-изгодно да почива в Гърция или Турция на цени в пъти по-ниски, отколкото в Слънчев бряг или в останалите курорти по Южното Черноморие. Едновременно с това се обогатява и в културен план, като съчетава приятното с полезното. Като се има предвид колко голямо и значимо е културно-историческото наследство, разположено в непосредствена близост до Слънчев бряг, изумително е според мен да не се използват по достойнство тези дадености. Преориентирането от младежки към семеен туризъм е вярната формула за спечелване на лоялния турист, който ще почива не само веднъж в курорт, пленил го с гостоприемство и любопитни занимания. Не искам да съм голословен и за това веднага ще подкрепя думите си с примери – в повечето клубни хотели в Слънчев бряг, легловата база е резервирана плътно до края на септември. Истината е, че в България климатът определено е благоприятен и сезонът се удължава с почти месец. Голяма е групата туристи, която по едни или други съображения избира да почива преди началото на пиковия сезон или в близост до неговия край. Това са семейни туристи, които предпочитат по-спокойната почивка, ненаситена с интензитет и шумни преживявания. Тези туристи са наясно предварително какво може да се открие в клубните хотели в Слънчев бряг, където отсядат, тъй като предлаганите екстри и услуги, са абсолютно идентични на услугите в подобни хотели извън България. Ето защо в клубните хотели компромиси по отношение на хотелските стандарти не са допустими. От тук се стига и до повишаване качеството на туристите, които вместо само за едно лято в Слънчев бряг, ще се връщат да почиват тук и години след това. Ако правилно съм ви разбрала, вие смятате, че с алкохолния имидж на България ще се приключи, ако успеем да си върнем позициите сред фамилните туристи? Точно така. Трябва да се набляга на семейния туризъм, а не на младежкия. Защото Слънчев бряг се превърна в една огромна евтина дискотека. Младежите идват за един сезон, опитват всичко, което им се предлага и после си отиват, без дори да си спомнят къде са почивали. Докато фамилният туризъм е поставен на други основи – с течение на времето порасналите деца ще продължат да се връщат там, където са почивали с родителите си. За тях България ще е добър спомен, ако всички ние се погрижим да го направим такъв. Ако покажем и другата страна на монетата, а именно културата и самобитността на народа ни, обичаите и любопитните моменти от историята ни. Но само с желание нещата не могат да се променят – необходима е и целенасочената работа. Там не е ли всъщност ролята на рекламирането на страната ни като туристическа дестинация? По мое мнение в рекламния пазар в сферата на туризма се работи хаотично, на парче. Да не кажа, че рекламата на възможностите за туризъм по Южното Черноморие e под критичното ниво. Всичко е оставено в ръцете на представителите на хотелиерския и туроператорски бизнес, които на собствени разноски се опитват да градят добрата представа за българските курорти. Стабилна политика в тази насока липсва, а това е грешка, която носи само негативи за браншовиците. Ако се наблегне на отворената реклама, ползват се възможностите на интернет и печатните издания зад граница, и по този начин се изтъкват предимствата на българския туризъм, доверието в курортите ни ще се върне, а с него ще се върнат и качествените туристи. Точно на тях можем да покажем уникалността на старите Несебър и Созопол, паметниците на културата по цялото Южно Черноморие, невероятните нестинари и смайващите природни дадености в Бургаски регион. Но само с това туристи не можем да привлечем, необходимо е за комфорта им да се направят определени подобрения в инфраструктурата. Веднага се сещам за срива в електричество на Слънчев бряг и околните селища в началото на юли месец. Представете си туристите, заседнали в асансьорите, липсата на елементарни условия за приготвянето на топла храна, хаосът сред хотелиерите, на които никой не обясни какво точно става и колко време ще продължи – и на този фон, желанието ни туристите да останат с хубави спомени от почивката в България. За това казвам, само с пожелания ефект не се постига, а е необходима много работа и желание за промени в положителен аспект. Един от проблемите в комплекс Слънчев бряг е паркирането. Какво смятате, че може да се направи в тази ситуация, така че туристите, спирайки автомобила си в комплекса, да не установяват с почуда впоследствие колко висока е паричната санкция за неправилното паркиране? Давам си сметка, че паркирането определено напомня на бомба със закъснител. Преди време режимът за влизане с коли в Слънчев бряг беше ограничителен. Съществуваха бариери на определени КПП, в които дежуреха и полицейски служители. Раздаваха се пропуски за постоянно нуждаещите се от достъп до курорта хора, а всички останали можеха да паркират на определени места срещу заплащане. В края на миналия сезон бариерите бяха свалени и се стигна до положение, което можеше да се очаква – пълен хаос. Всеки спира, където намери място, задръстват се алеи, паркоместата пред хотелите не стигат, скандали, глоби и въобще тъжна гледка. Но мисълта ми е за туриста – не мога да се съглася, като хотелиер, че ще направиш огромен хотел, а няма да предвидиш място за паркиране. Разсъждения от вида - "туристите ми идват с чартъри и затова няма да помисля за паркинг към хотела", са меко казано несериозни. Възможно е да дойдат и туристи от Румъния, например. Те няма ли да са с коли? И ако е така, то къде ще си паркират автомобилите? Това не е ли проблем на хотелиера? Проблем е и още как. Всичко, което по един или друг начин касае комфорта на туриста е важно. Това трябва да е двигателят на всички дейности в сферата на туризма. Какво от това, че хотелът е суперлуксозен и е на метри от морския бряг, когато персоналът е трагичен, без необходимата квалификация, с ниско ниво на езикова подготовка. Спасителите по плажа и на басейните, аниматорите, кухненския персонал изкарат по няколко години в Слънчев бряг, понаучат се и бягат в чужбина. А, подготвени, мотивирани и работещи с хъс българи се намират все по-трудно. Защото това съм го забелязал отдавна в някои от българите – имаш претенции към по-високо заплащане и по-добри професионални позиции, а си без покритие, както откъм образование, така и откъм възпитание. Но да се върнем към паркирането – с разрастването на Слънчев бряг и околните селища, този проблем също ще се нагнетява. Необходими са радикални мерки. Необходимо е създаване на повече платени паркинги, които да обслужват посетителите на курорта. Хората ще са сигурни, че колата им е на сигурно място, а и цената за услугата ще е ясна предварително. По този начин ми се струва, че ще се тушира и голяма част от притеснението на шофьорите, които обикалят с автомобила си из Слънчев бряг, търсейки място за що годе удачно паркиране. Хотелиерите също могат да бъдат полезни в решаването на проблема, като направят малък компромис с площи от хотела си, които да превърнат в зони за паркиране. Тези от тях, на които предстои изграждането или довършването на хотели или почивни комплекси също могат да помислят предварително за паркинг-местата и по този начин да подсигурят комфорта на туристите и гостите на Слънчев бряг.