Общият размер на кредитите за фирми и домакинства към края на първото тримесечието на тази година възлиза на 39,08 млрд. лв. Само за март повишението е с 833,15 млн. лв., или 2,2%, а на годишна база ръстът е 56,2 на сто, сочи статистиката на БНБ.
През март обаче е регистрирано първото месечно намаление на потребителските кредити за домакинствата от октомври 2006 година насам. Намалението през миналия месец е с с 1,6 на сто до 6,14 млрд. лв., показва статистиката на Българска народна банка. Това е първото им месечно понижение от октомври 2006 г. насам.
Лошите кредити в този сегмент заемат дял от 4,03% спрямо 4,26% година по-рано.
Месечният темп на нарастване на кредитите през март е по-нисък от този през февруари (2,9%) и по-висок от януари (1,8%). За миналата година средното месечно повишение бе от 4,2%.
При жилищните кредити за домакинствата през март е отчетен ръст от 1,2% на месечна база до ниво от 6 млрд. лв., а делът на лошите кредити достига 2,23% в сравнение с 2,08% към края на март 2007 г.
На годишна база жилищните кредити нарастват с 57,8%, а потребителските - с 45,6%.
Корпоративните кредити се повишават с 3,3% през март до ниво от 24,45 млрд. лв., като на годишна база изменението им е положително в размер на 60,5 на сто.
Увеличението на лихвите по заемите, което засегна повечето клиенти на банките напоследък, се пренесе и върху лизинговите вноски. Голяма част от финансовите къщи, предлагащи лизинг, са увеличили лихвите, а на други предстои да го сторят, твърдят от Българската асоциация за лизинг.
Месечните вноски по лизинга на масовите леки автомобили, които са от порядъка на 400 лв., се качват с 10-15 лв., при положение че годишната лихва от 8% става 8,25 - 8,50%", сочат разчетите.
Причината за увеличението е поскъпването на финансовия ресурс, който лизинговите дружества взимат от банките. От друга страна две водещи рейтингови агенции - "Фич" и "Кофас", понижиха перспективата за кредитния рейтинг на страната. Вследствие на това всички кредити, които се теглят от чужбина, поскъпват още повече, обясниха финансисти.
"Алфа Рисърч": 84% от българите "за" трудова полиция, съобщава „Дума"
Проучването на "Алфа рисърч" сочи още, че 64 на сто от българите са на мнение, че са необходими радикални промени в политиката и приоритетите на правителството. 92 процента пък смятат, че без реформа в МВР не може да се постигне сигурност за гражданите, като 59% от избирателите обаче си дават сметка за сериозността на проблемите в МВР и ограничените шансове те да намерят разрешение до края на текущия мандат. Въпреки това 39 на сто, в които влизат симпатизанти на управляващата коалиция и една трета от привържениците на десноцентристката опозиция, са склонни да дадат кредит на премиера в това направление.
Според проучването 82 процента от анкетираните искат промени в работата на съдебната система, 89% - в здравеопазването, 81% - в социалната политика.
Избирателните нагласи на българите са проучили през същия период от "Барометър инфо". Според агенцията, ако изборите бяха днес, 39,31% от хората биха гласували, а 33,47% със сигурност не биха отишли пред урните. ГЕРБ запазва лидерската си позиция с 21,98 на сто, следвана от БСП с 14,99%, ДПС - 6,05%, "Атака" - 5,04%, СДС - 2,22%, ВМРО - 2,08%, ДСБ - 1,01%, и НДСВ - 0,6%.
НДСВ поема всички негативи от управлението на тройната коалиция и това според "Барометър инфо" е причина за рязък спад на електоралната подкрепа до 0,6 на сто.
„Половината пловдивчани не могат да си платят парното", алармира „Новинар"
Над 50 процента от жителите на Пловдив не са в състояние да платят сметките си за парно, съобщиха вчера от пловдивската топлофикация. До средата на април дружеството е събрало от длъжници 18 млн. лв., но очаква от абонатите си още над 20 млн. лв. Въпреки това от топлофикацията отчитат ръст при плащането на сметки. Само през зимния сезон дружеството е събрало около 2 млн. лв от потребители.
„Софийският "Автотранспорт" бил източван повече от "Топлофикация", твърди „Дневник"
Схема за източване на софийската общинска фирма "Автотранспорт" заподозря съветникът от БСП Георги Свиленски. В отговор на негово питане общинската администрация е предоставила доклад от проверка на Държавната финансова инспекция (ДФИ) на гаража в кв. "Дружба". Според Свиленски документът показва източване на общинското дружество чрез частната фирма "Автогаз М". При обстойна проверка ще се окаже, че нарушенията в "Топлофикация", "Софийски имоти" и "Озеленяване" бледнеят пред тези, заяви общинарят. Проверката на ДФИ, която само констатира фактите, е от март тази година.
През 2002 г. "Автотранспорт" е сключила договор с дупнишката "Автогаз М" за наем на метанстанция, собственост на общинското дружество. Документът е подписан от директора на превозвача Асен Добранов и един от управителите на частната фирма - Кирил Единаков. Според договора дупнишката фирма наема метанстанцията срещу 0.40 лв. на кв.м и бунгало за 2 лв. на кв.м. Общият наем е 527 лв. на месец.
"Автогаз М" получава и правото да продава метан на частни клиенти. Срещу това компанията трябва да обслужва колите на градския транспорт, които се движат на метан, и да поддържа газовите им уредби. За всяко зареждане на автобус "Автогаз М" получава по 6.50 лв. от "Автотранспорт", а за поддържането на уредбите цената е 478 лв. на месец на кола, установява ДФИ. Така за периода септември 2005 г. - декември 2007 г. общинската компания е платила на частната над 1 млн. лв. само за поддържане на автобусите, обясни Свиленски.
Източването на "Автотранспорт" според Свиленски ставало и чрез сметките за ток. За три години - от началото на 2005 г. до края на 2007 г., частната фирма платила 3300 лв. Само компресорът, който обслужва станцията, харчи енергия за 10-15 хил. лв. на месец, твърди общинарят. Според него е показателно, че за двата месеца в началото на тази година, в които метанстанцията не е работила, сметките за ток на "Автотранспорт" са били 8 хил. лв., докато преди това фирмата е плащала по 30-40 хил. лв.
Директорът на "Автотранспорт" Добранов каза пред БТА, че "Автогаз М" обслужва общинските автобуси, защото е предложила най-ниската цена. Фирмата плащала и комисиона за това, че продава газ на частни лица, а общинското дружество имало около 1 млн. лв. приходи годишно от станцията.
"Ще направим проверка веднага с полицията и прокуратурата. Ако това е вярно, срещата с виновните ще е много кратка, те ще си заминат", обеща от трибуната на общинския съвет кметът Бойко Борисов.
„БТК изплаща 459 млн. лв. дивидент от 9 май", съобщава „Монитор"
Българската телекомуникационна компания (БТК ) започва изплащането на дивидент от 9 май 2008 г., съобщиха от Българската фондова борса-София. Компанията планира да разпредели общо 235 млн. евро, или 459,62 млн. лв., като дивидент между акционерите си, или по 1,51 лв. нетен дивидент/акция.
Акционерите, които имат клиентски подсметки при инвестиционни посредници, ще получат дължимия им дивидент чрез съответните инвестиционни посредници, става ясно от информация на борсата.
Акционерите, които нямат клиентски подсметки при инвестиционни посредници, ще получат дължимия им дивидент по посочена от тях банкова сметка с банков превод от БТК чрез "Ситибанк Н. А. - клон София", или съответната банка, при която акционерът има открита банкова сметка.
За целта е необходимо съответният акционер да представи подписано от него заявление с нотариална заверка на подписа, посочващо банкова сметка в лева или в евро, по която да бъде изплатен дължимият дивидент, припомнят от фондовата борса.
„Данъчните почват акция за укрити доходи в чужбина", предупреждава „Сега"
Офшорните зони вече не са удобно прикритие за доходите на богатите българи. За пръв път тази година Националната агенция по приходите (НАП) ще получи информация за доходите от лихви, получени от български граждани с банкови сметки в някои държави и територии със статут на данъчен рай.
До 30 юни всички страни-членки на ЕС, Швейцария, Монако, Лихтенщайн, Андора, Сан Марино, както и 10 зависими и асоциирани територии на Великобритания и Холандия - Холандски Антили, Аруба, Ангила, Търкс и Кайкос, Джърси, Гърнси, Монтсерат, Британски Вирджински острови и остров Ман, ще изпратят данъчна информация на НАП. Част от договорите предвиждат лицето да плаща данъка си в България, а в останалите случаи налогът да се събира в съответната територия, като тя е длъжна да преведе 75% от сумата в българския бюджет. Обменът на информация между данъчните органи на държавите става най-късно до 6 месеца след края на данъчната година, в случая - до 30 юни.
Българите трябва да обявят пред данъчните и доходите си от лихвите по облигации, държавни ценни книжа и от колективни инвестиционни схеми, изплатени им в чужбина. Срокът за плащане на налога върху тези доходи е 30 април. НАП обеща проверки и ревизии на укрилите информация.
Лихвите у нас по принцип са необлагаеми, но това не важи, ако те са от банкови сметки в чужбина. Досега обаче данъчните нямаха възможност да проверят доколко верни са декларациите за доходи в чужбина, защото държавата ни не беше член на ЕС, а офшорните зони отказваха информация. Сега вече е в сила Директивата на Съвета на ЕС за данъчното облагане на доходи от спестявания под формата на лихвени плащания. Със страните, които не членуват в ЕС, България сключи в края на лятото на 2007 г. споразумения за обмен на данъчна информация.
В средата на февруари Германия купи списъци с хора, които укриват доходи в сметки в банки в Лихтенщайн, и започна мащабна акция срещу длъжниците на хазната. Повечето европейски страни, включително България, поискаха от Германия данни и за свои граждани с банкови сметки в Лихтенщайн. След отговора в над 20 държави започнаха съдебни дела срещу длъжниците. До този момент не е известно получило ли е нашето министерство на финансите отговор и какъв е той.
„32-ама загинали при трудови злополуки", пише „Новинар"
Само за първите три месеца на тази година у нас са станали близо 1000 трудови злополуки. По време на работа са загинали 32-ама работници. Това стана ясно вчера на дискусия за безопосността на труда, организирана от КНСБ. Най-честата причина за инцидентите е неспазването на правилата и инструкциите за работа, обясни Гълъб Донев, директор на Главната инспекция по труда (ГИТ). Често допускат грешки и млади работници без опит. По-възрастните им колеги пък нарушават правилата, въпреки че са запознати с тях и с последиците от тяхното неспазване.
Традиционно най-много злополуки стават в строителството, в производството и миннодобивния сектор, смятат експертите. За последните 10 години в страната при трудови злополуки са загинали над 2500 души. Трайно са инвалидизирани повече от 1500 българи, а повече от 220 000 временно са загубили работоспособността си. Според данните на КНСБ поради това страната ни е загубила няколко стотин милиона евро непроизведен брутен национален продукт.
В същото време вчера синдикатите и работодателите не успяха да се договорят какво трябва да бъде увеличението на заплатите през тази година.
"Майкрософт" привлича българи в централата си", информира „Дневник"
Около 300 са българите програмисти, които работят за "Майкрософт" в САЩ, каза управляващият директор на "Майкрософт България" Огнян Киряков по време на техническата конференция "Дни на "Майкрософт". Част от лекторите на форума тази година бяха именно от средите на разработчиците българи в Редмънд. Всяка година софтуерният гигант организира летни стажове за студенти, които се провеждат в развойните му бази в САЩ. Квотата за стажанти за региона на Европа, Близкия изток и Африка, част от който е и България, е 25 души. Последното лято българите печелят 9 от всички отпуснати места, каза Киряков.
Осмото издание на дните на "Майкрософт" привлече близо 1000 участници и партньори на компанията. "Конференцията е истинска лаборатория, в която разработчиците тестват продукти на компанията и се упражняват в създаването на приложения", каза Киряков. Според него компанията винаги търси обратна връзка с програмисти и ИТ специалисти, за да чуе техните коментари и препоръки при тестването на бета-версии на новите продукти.
Тази година фокус на форума са обявените през февруари нови версии на Windows Server, SQL Server и Visual Studio, както и най-новите решения за управление на бизнеса - ERP и CRM системи, върху които софтуерната компания се фокусира. Големите компании първи се възползваха от тези решения, сега разработваме системи и за малките и средните предприятия, посочи Киряков. Участниците в конференцията могат да се запознаят и с концепциите за виртуализация на "Майкрософт". "Ние сме "зелена" компания и постигаме екоефект чрез виртуалзиацията, която е в основата на Windows Server 2008. Тя позволява върху една машина да се инсталират повече от едно приложения, което намалява броя на използваните сървъри и пести електроенергия, подчерта шефа на българския офис.
„Бизнесът разговаря безплатно с нов тарифен план на М-Тел", предаде "Монитор"
Бизнесклиентите на М-Тел, които представляват 70% от компаниите в България, вече могат да разговарят безплатно помежду си с новите тарифни планове М-Тел Бизнес класа. Това съобщиха от мобилния оператор, ръководен от Йозеф Винацер. Безплатните минути са валидни както за разговори между номерата на дадена фирма, така и за обаждания към всички партньори и клиенти, които са бизнесабонати на М-Тел. С М-Тел Бизнес класа абонатите получават и безплатни минути към всички мобилни и фиксирани мрежи в страната.
Клиентите на мобилния оператор могат да избират между 4 абонаментни плана: М-Тел Бизнес класа A, М-Тел Бизнес класа B, М-Тел Бизнес класа C, М-Тел Бизнес класа D. Така например за месечна такса от 69 лв. абонатите на М-Тел Бизнес класа D ще разговарят безплатно 300 минути с всички бизнесклиенти на М-Тел.
Освен това те получават 600 безплатни минути за обаждания в своята корпоративната мрежа, както и 300 минути с всички национални мрежи. След изчерпване на безплатните разговори повикванията ще се таксуват по 1 ст./мин в корпоративната група и 5 ст./мин за бизнесразговори.
Минута разговор в мрежата на М-Тел и към фиксираните мрежи в страната ще струва 18 ст. Разговорите към други мобилни мрежи пък ще струват 25 ст.
„Погват туризма за нелегален софтуер", твърди „Сега"
Сдружението на издателите на бизнес софтуер призова вчера фирмите от туристическия бранш и спортните клубове да легализират софтуера, с който работят. Кампанията, която постепенно ще обхване и други отрасли, предвижда на първо време отстъпки и намаления за фирмите от сектора, които решат доброволно да си платят за ползваните програми. До около 500 водещи фирми от бранша ще бъдат разпратени информационни материали как да разпознават нелегалните компютърни програми и как да узаконяват ползването им.
От сдружението обаче предупредиха, че предстоят и "координирани действия с правоприлагащите органи". Досега акциите бяха по градове, като навсякъде ГДБОП претърсваше офиси и ведомства за нелегален софтуер. Акцията сред туристически и спортни фирми започва във вторник.
„Словенската "Меркатор" вече договори първите обекти", пише „Дневник"
След моментното затишие и забавяне в развитието на търговските вериги в България на пазара пак настана оживление. Новите компании, които бяха обявили още преди години, че ще стъпят на пазара, най-накрая започнаха да реализират плановете. Същевременно стана ясно, че други, неспоменавани до момента имена, също имат интерес към страната. Ако разбуждането премине в реални действия, може да се очаква, че към края на тази и през следващата година търговията в България ще придобие сериозен конкурентен облик.
Първата новина идва от словенската верига "Меркатор", която подготвя навлизането си на българския пазар. Представителите на компанията за България все още не искат да обявяват конкретните си планове и намерения, но според източници от пазара веригата има вече набелязани обекти, в които ще отваря магазините си. Веригата ще има магазини в два от търговско-развлекателните центрове "Галерия" на полската компания GTC в Стара Загора и Бургас, съобщиха източници от пазара. Галерията в Бургас трябва да бъде готова до лятото на 2009 г., а в Стара Загора - до юни 2009 г., сочат предварителните планове на инвеститорите. Очаква се магазин на "Меркатор" да има и в търговския парк, който "К и К електроникс" в момента строи на столичния булевард "Владимир Вазов", съобщиха от компанията. Двете компании имат успешно сътрудничество в Сърбия, където българското дружество развива мрежата на "Техномаркет".
Раздвижване има и при веригите с отстъпки
Дълго време след като съобщиха, че ще влизат на българския пазар, двете германски дискаунт вериги "Пени маркет" и "Лидл" бяха застопорили малко развитието си. Основната причина беше свързана с това, че на компаниите им отне много време намирането на подходящи терени на ефективни цени. Сега и двете компании се активизираха и придвижиха плановете си напред, потвърдиха техни представители. От "Лидл" съобщиха, че в момента се готвят да започнат строителството на първите си обекти. Те ще са извън София и изграждането им се очаква да започне до три-четири месеца. "Лидл" на няколко пъти през последните години правеше опити да стъпи на пазара и след това замразяваше проектите си.
Пробуждане има и при другата дискаунт верига "Пени". "Пени маркет България" беше регистрирана в страната още през 2004 г. и за периода досега предимно търсеше терени за магазините си. Веригата е част от "Реве груп", под чиято шапка е и веригата "Билла". От няколко месеца "Пени" активно набира търговския си екип, като ветригата планира да започне да работи още в рамките на тази година. Информацията потвърдиха неофициално от компанията.
Австрийската "Шпар" с интерес към България
Австрийската компания за търговия "Шпар" (Spar) също влиза на българския пазар. Като начало обаче тя ще стъпи с една от дъщерните си компании - "Хервис" (Hervis), която е специализирана в продажбите на спортни стоки. Информацията потвърди за "Дневник" пресаташето на австрийската компания Никол Беркман. По думите й веригата ще започне да работи до края на годината. Асортиментът на компания включва разнообразни спортни стоки от различни сегменти и спортове. Веригата е създадена през 1972 г., като освен в Австрия, има още бизнес в Хърватия, Словения, Чехия, Унгария и Румъния. Веригата стъпи в Румъния едва през есента на миналата година. В България тя би се конкурирала с друга международна верига за спортни стоки - "Интерспорт", която стъпи на пазара преди две години.
От австрийската група обясниха, че имат интерес да развиват и другите си вериги в страните от региона и в България, но засега нямали конкретни планове. В търговията с бързооборотни стоки компанията развива няколко свои марки - Spar, Eurospar, Interspar и Maximarkt. Под марката "Шпар" са магазините с по-малък размер и супермаркетите. "Интершпар" е верига за хипермаркети между 2500 и 6 хил. кв.м площ. Компанията е един от основните играчи на европейския дискаунт пазар. В този сегмент се съревновават още "Лидл", "Пени", "Плюс", "Едека" и др.