Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева подписа договора за безвъзмездна финансова помощ за изграждане на Северната скоростна тангента.

Проектът се финансира от ОП „Регионално развитие", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. Общата дължина на предвидения за строителство участък е 16,54 км, а договорът за БФП е за 235 млн.лв.

„Дългоочакваният договор за Северната скоростна тангента е вече факт, проектът е особено важен за София", заяви след подписването министър Терзиева. Тя припомни, че благодарение на усилията на правителството, с подготовката на проекта за Светната скоростна тангента страната ни не е загубила нито стотинка от ЕС по Оперативна програма „Регионално развитие".

Терзиева посочи, че проектът свързва магистралите „Хемус", "Люлин", „София- Калотина" и „Тракия". Реализацията му ще доведе до намаляване на трафика по околовръстния път, ще намали вредните емисии, а и ще подобри безопасността на движението. „Разчитам на Агенция „Пътна инфраструктура" и строителите да свършат качествено и в срок проекта, за да може в края на 2015 г. да имаме чисто нов път, от който да се ползват гражданите на София и всички, които преминават през страната ни", каза още регионалния министър.
Десислава Терзиева обясни, че след изготвянето на техническия проект ще бъде съставена пътна карта, в която ще бъдат разписани детайлно ангажиментите и сроковете, които имат АПИ и Столична община за успешното изпълнение на проекта.

По отношение на отчуждителните процедури на частните терени и недоволството на част от собствениците на имоти от определените цени министърът заяви, че експертните оценки на засегнатите имоти са изготвени от външни изпълнители в съответствие с разпоредбите на Глава трета от Закона за държавната собственост.

„Методиката по Закона за държавната собственост в този й вид е приета в края на 2010 г. и съгласно нея лицензираният оценител по закон няма правно основание да издирва по своя инициатива вписани сделки и да ги използва като пазарни аналози, заяви министър Терзиева. Тя добави, че Експертните оценки са подготвени от експерти, определени с обществена поръчка и по методика, приета от предишното правителството „Експертните оценки подлежат на съдебно обжалване, така че всеки собственик може да обжалва оценката. Крайно ще е решението на съда", подчерта Терзиева. Тя каза, че като министър еднолично не може да реши и да отмени оценките. „Аз нямам такива правомощия, затова решението на съда е решаващо", подчерта министърът.

Председателят на УС на агенцията инж. Стефан Чайков и членовете на УС - инж. Илиана Захариева и инж. Дончо Атанасов, за трети пореден път днес се срещнаха с представители на собствениците на имотите, недоволни от определената им оценка.

Отново са обсъдени юридическите възможности за действия от АПИ. УС на АПИ пое ангажимент представители на засегнатите собственици да участват в работните групи при изпълнението на техническия проект, за да не се допуснат технически решения, застрашаващи нормалното ползване на земите край на Северната скоростна тангента.
Направената оценка на имотите е изцяло съобразена с разпоредбите на Закона за държавната собственост, отнасящи се до принудителното отчуждаване на имоти за държавни нужди. В изпълнение на нормативната уредба лицензираният оценител е работил, както следва:

• за землища Орландовци и Враждебна са налице подходящи пазарни аналози и оценката е изработена чрез осредняване на посочените в тях цени. Осреднената стойност е между 16 000 - 20 000 лв./дка;
• за землища Бенковски, Илиенци, Требич и Малашевци от представените вписани сделки не са открити подходящи аналози и оценката за земеделските земи е изготвена по Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи. Стойността е между 400 - 1 200 лв./дка;
• За засегнатите урегулираните имоти, поради липса на подходящи пазарни аналози, равностойното парично обезщетение е определено като удвоена данъчна оценка и е между 37 000 - 47 000 лв./дка.

Отчуждителните процедури на този етап не са пречка за изпълнението на подписаните договори, тъй като той е на инженеринг. Първо ще се извърши проектиране на обекта, а след това ще се предприемат строителните дейности, обясни инж. Чайков.