Туризмът е едно от най-ярките постижения на българския преход. Той успя да се адаптира към пазарните механизми и световните стандарти. Това заяви президентът Георги Първанов в речта си пред Първия Конгрес на инвеститорите в туризма, който се състоя на 8 май в Международен панаир Пловдив. Той приветства усилията за обединяване на браншовите организации за взаимодействие с правителството, кметовете на общини и всички институции, имащи отношение към отрасъла.

Форумът бе организиран от Националния борд по туризъм и Международен панаир в Пловдив. Конгрес на инвеститорите в туризма се провежда не само за първи път у нас, но и в Европа и по света, заяви Нели Сандалска, изпълнителен директор на „Балкантурист", цитирана от пресцентъра на панаира.

Вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин, министърът на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов, министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова, министърът на държавната администрация Николай Василев, представители на браншови организации, кметове на общини, банкери, бизнесмени и експерти участваха в работата на трите панела на конгреса. В тях бяха обсъдени стратегии за развитие на България до 2013 г., международния брандинг на страната и предимствата на публично-частното партньорство.

„Не случайно форум от такъв мащаб се провежда в Международен панаир Пловдив. Той е мястото, което показва облика на България, а туризмът е индустрията, която също я представя по света. И панаирът, и туризмът трябва да са флагмани на рекламата, която сме длъжни да направим на нашата държава и нейните постижения", заяви във встъпителното си слово Георги Гергов, председател на Националния борд по туризъм и изпълнителен директор на Международен панаир Пловдив. Според него туризмът е двигателят на българската икономика, който би могъл да тласне напред още редица отрасли. Затова диалогът и партньорството между държавата и бизнеса са особено важни в момент, когато България има шанса да получи финансиране от фондовете на Европейския съюз.

Според Георги Гергов дългосрочната стратегия за развитие на туризма трябва да се базира на 5 приоритета: сигурността на туристите, същественото подобряване на инфраструктурата, международния брандинг на България, инвестициите в подготовка на кадри, балканското сътрудничество. Учредяването на национална Конфедерация на туристическата индустрия и включването на бранша в министерство, а не в агенция, както е сега, са двете големи цели, за които ще работят занапред инвеститорите от отрасъла. Предвижда се в конфедерацията да влязат организации от други отрасли и Националното сдружение на общините в Република България.

„Убеден съм, че настоящият конгрес ще отбележи едно добро начало на търсенето на европейски тип решения за развитието на българския туризъм като част от европейския туристически пазар. Убеден съм, че дискусиите ще спомогнат за намирането на нови, взаимноизгодни механизми за публично-частно партньорство в изграждането на инфраструктурата, в нейното модернизиране, в обучението и подготовката на квалифицирани кадри за отрасъла", заяви Георги Първанов. Той подчерта необходимостта публично-частното партньорство да приеме по-реални форми и да има видими резултати.

Според президента това са пътищата за отстраняване на деформациите в туризма - презастрояването, което предизвиква пределно натоварване на износената на много места обща инфраструктура; недостигът на подготвен персонал за туристическите обекти; появата на свръхпредлагане в някои райони, което води до намаляване на приходите и конкурентоспособността.

Първанов определи като общонационална задача формирането и налагането на новия образ на България. „Аз съм готов - заяви той - да дам тласък, да подпомогна създаването на един колектив, който да включи представители на научните среди, на бизнеса, на шоу бизнеса дори, защото важно е не просто да изградим привлекателния образ на страната, важно е да намерим продаваемия начин да го поднесем на нашите европейски и международни приятели."

Вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин се спря на необходимостта от по-добра координация и взаимодействие между държавата и туристическия бизнес. Той е на мнение, че от изключително значение е сдружаването в туризма, но без държавен натиск. Ивайло Калфин предложи своя формула: изграждане на държавно-обществена консултативна комисия с координиращи функции, в която ще участват ресорни министри и представители на бизнеса.

Да се инвестира в личностите, които ще дават облика на туризма, да се намерят подходящи начини за квалификация и преквалификация, да се търсят гъвкави форми на заетост, за да се подобри туристическия продукт на България, призова министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова. Тя напомни, че в момента към България се насочват много ресурси от европейски програми и те трябва да се използват пълноценно и ползотворно. 80 милиона евро са предвидени за обучение и подготовка на кадри в области, от които бизнесът се нуждае, а общо за пазара на човешки ресурси сумата е 1.214 милиарда евро.

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов също призова бизнесмените да побързат с изготвянето на проекти, с които да бъдат усвоени 200 милиона евро, отпуснати за развитие на туризма до 2013 година. Иска ми се да се виждаме по-често и то по проекти, които сте разработили и за които искате финансиране, каза той.

Като слабости от страна на властта министърът на държавната администрация Николай Василев посочи недостатъчната реклама на България, инфраструктурата и граничните контролно-пропускателни пунктове. Чрез публично-частни партньорства и концесиониране може да се привлекат частни инвестиции в тези сектори, смята министър Николай Василев.