Тръгва родно производство на бирите "Хайнекен" и "Холстен"
Валентин Георгиев
Две нови световни марки бира - "Хайнекен" и "Холстен" ще се произвеждат у нас от тази пролет, научи "Монитор". Те се притежават съответно от германския концерн "Хайнекен", собственик на "Загорка", и от датския "Карлсберг", който държи "Карлсберг България". Досега двете марки са се внасяли. За да тръгне родното им производство обаче, трябва да минат всички тестове, с които да се докаже, че отговарят 100% на прочутите оригинали.
С "Хайнекен" и "Холстен" общият брой на лицензираните бири, произвеждани в България, става 9. Само през миналата година на нашия пазар са се появили 4 марки пиво - King`s на "Болярка ВТ", Kaiser на "Загорка", Tuborg зимно на "Карлсберг България" и Ambrozius на Ломско пиво, съобщиха от браншовия съюз на пивоварите /СПБ/.
За пръв път през 2006 г. продажбите на бира у нас надминаха равнището на 1991 г. с произведените и реализирани 5.228 млн. хектолитра, каза шефът на СПБ Владимир Иванов. Вчера той и главните мениджъри на трите най-големи компании в страната - "Загорка", "Каменица" и "Карлсберг" представиха отчет за дейността на сектора през 2006 г.
Сред причините за този нов рекорд е не само топлото време през м.г., но и цялостното развитие на икономиката ни. За сравнение през кризисната 1997 г. потреблението бе спаднало 2 пъти, припомни Владимир Иванов.
Общо 9 са пивоварните заводи у нас днес. През м.г. заради неефективност бяха затворени 2 производствени мощности в София, както и фабриките "Варненско пиво" и "Плевенско пиво". В същото време трите големи компании "Загорка", "Каменица" и "Карлсберг България" развиват успешен бизнес в изострена конкурентна среда, като държат общо 74% от българския пазар на бира, каза шефът на СПБ. През 2006 г. в пивоварната ни индустрия са направени инвестиции за 52 700 000 лв. Тези средства са насочени за развитие на производствените мощности, пускането на нови марки на пазара и за обучение на персонала. В сектора директно заетите лица са 2,4 хил.
Прогнозите на бранша са за ръст на потреблението с около 4-5% през 2007 година, която норма е в рамките на нормалното за пивоварната промишленост.
Експертите не очакват рязко навлизане на нови марки на пазара, предвид членството на страната ни ЕС. Причината за това е ниската цена на нашия пазар. В момента, вносът съставлява около 1,5% от общото потребление. През 2007 година вносът може да се повиши с незначителните 1-2%.
Архив
/
Тръгва родно производство на бирите "Хайнекен" и "Холстен"