Въоръжените сили на Украйна ще могат да печатат военно оборудване с 3D технология благодарение на договор, възложен на Babcock International от Министерството на отбраната на Великобритания, пише The Engineer.
Компанията и неин партньор ще работят за създаване на цифрови чертежи и CAD файлове на военно оборудване, които след това могат да бъдат използвани за печат на части във воюващата страна.
Ще се прави и анализ на по-стари части за разбиране на тяхната функция и дизайн, което позволява дигиталното им пресъздаване при поискване. Така ще може да се поддържат и най-старите бойни системи на Украйна - без значение, че производството на компоненти за тях е приключило преди десетилетия.
Докато триизмерното принтиране доказва себе си на бойното поле на най-голямата война в Европа от 1945 г. насам, иновативната технология с доскоро нишова употреба се оказва с голям потенциал да помогне на индустрията в новия раздиран от мита и политически сблъсъци свят.
3D печатът на детайли вече се внедрява в индустрии - от строителство до медицински изделия
Оръжие в търговската война
Третата индустриална революция в лицето на т.нар адитивното 3D печатане, бързо навлиза на световната сцена, обезсмисляйки митата за огромен брой физически стоки, пише El Pais в свой материал.
Традиционната верига на доставките предполага наличието на един голям завод, който захранва няколко пазара с определен продукт. Какво обаче става, когато системата е децентрализирана - високотехнологични малки и средни предприятия просто изпращат файлове на местни дистрибутори, които след това "отпечатват" артикулите и ги доставят на географски близките до тях потребители?
Технологията поевтинява и се повишават нейните възможности. Така за все повече детайли и цели изделия става възможно да се заобикалят митата - те са върху физически стоки, а не върху трансфер на байтове от точка А до точка Б.
Както отбелязва испанското издание, ако се изградят "умни" предприятия с изкуствен интелект, ефективността на новите процеси ще скочи допълнително.
Икономическите последици са огромни и стигат далеч. През 2024 г. глобалните логистични разходи за транспорт на товари по море, въздух и суша се оценяват на 12,8 трилиона долара или 11,6% от световния БВП от 110 трилиона долара.
Частичното избягване на океанската, въздушната и сухопътната логистика, която върви ръка за ръка с движението на физически продукти по целия свят, означава драстично намаляване на разходите за бизнес, както и на цената, свързана с продажбата на стоки и услуги.
Deloitte съобщава, че по време на пандемията от Covid-19 компаниите, използващи 3D печат, са успели да "намалят сроковете за доставка със зашеметяващите 70% в сравнение с тези, разчитащи на традиционните вериги за доставки".
От еднакво значение е, че "оптимизирането на пристанищата" и намаляването на разходите за океанска, въздушна и сухопътна товарна логистична инфраструктура и придружаващите ги складове и пристанищни съоръжения елиминира до 11% от емисиите на парникови газове.
Шанс за малките
Тук има още един много важен момент. Грамадни компании като Airbus, Siemens, Volkswagen, Boeing, Medtronic, General Electric, Caterpillar и BASF също използват 3D принтиране, но технологията е особено полезна за високотехнологичните малки и средни предприятия.
Заради новия начин на производство те намаляват разходите си, но освен това и могат по-добре да се възползват от факта, че не са централизирани и вертикално интегрирани глобални компании.