Българският автопарк прилича на заплаха за националната сигурност и се нуждаем от бърза и смислена реакция, заяви автомобилният експерт Калоян Желев пред Bloomberg TV Bulgaria.

"България има критична нужда от обновяване на автопарка, защото в това отношение още сме в 20-ти век. Ние сме кошчето за автомобилни отпадъци на Европа." Според Калоян Желев България трябва да започне да мисли как да се възползва от потенциала на Зелената сделка.

"Цифрите показват, че имаше шоков спад в автомобилната индустрия в световен мащаб. Първоначално кризата изглеждаше като V-образна, защото след свиването в Китай страната, заедно с Южна Корея, бързо се възстанови", обяснява автомобилният експерт.

Той обаче обърна внимание на факта, че възстановяването в Европа е свързано с решителната подкрепа на много правителства, включително на Германия и Франция, които стимулираха продажбите на електрически автомобили.

"Това даде подкрепа на продажбите, но от друга страна парите за тези бонуси се изчерпват и след приключването на цикъла наблюдаваме вторичен спад, както стана през август. Налице е индикатор, че не сме излезли от кризисната ситуация, но по-голямото притеснение е свързано с неизвестността".

Калоян Желев определи три фактора, които оказват влияние на автомобилния сектор в момента - преходът към електрификация, деглобализацията и изчерпването на досегашния бизнес модел на автомобилната индустрия в традиционния ѝ вид.

"Настъпват времена, в които транспортът ще се предлага като услуга, а дигитализацията даже превръща автомобилите в компютри на колела. Всичко това променя картината драстично и води до декапитализация на автомобилните компании".