Държавата готви нов амбициозен закон, с който да се насърчат покупката на електромобили и изграждането на зарядни станции, съобщи БНТ. Очаква се проектът на закона да бъде представен през 2024 година.
"До края на 2026 г. да постигнем поне 30 000 автомобила по пътищата на държавата ни и да имаме не по-малко от 10 000 зарядни точки", каза Мартин Гиков, заместник-министър на иновациите и растежа.
Насърчителни мерки са предвидени и за инвеститорите в зарядни станции, и за гражданите, за да може повече хора да си купят електромобил.
Експерти се надяват, че България ще последва френския пример за подпомагане на домакинства с по-малки финансови възможности.
"Има някакъв критерий за неголеми доходи и на тази база човек може да вземе под наем от 6-7 различни модела за 100 евро на месец електромобил", Мартин Заимов, председател на Българската асоциация "Електрически превозни средства".
От автомобилния бранш посочват, че все повече модели са с пробег от 600 км, а времето за зареждане на публични станции се съкращава до 25 минути. Макар цените на електромобилите да остават високи, в бранша прогнозират, че това ще се промени.
В началото на декември стана ясно, че държавата има и друга идея - вносителите на коли втора ръка да плащат такса от 500 лв., а натрупана сума да се използва за фонд, с който да се подпомага купуването на електромобили.
Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС
Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) публикува по-рано тази година проучването си за политиките за подпомагане на придобиването на нискоемисионни или 100% електрически автомобили (BEV). Изнесените данни показват изключително полюсна стратегия по отношение стимулирането на покупката на нови екологични превозни средства.
В 20 от включените в проучването 27 държави съществуват политики за финансово подпомагане на покупката на нов електрифициран или изцяло електрически автомобил, Според доклада на ACEA изключенията в това отношение са Белгия, България, Дания, Финландия, Латвия, Словакия и Швеция.
В зависимост от държавната политика на местно ниво, желаещите да придобият нов нискоемисионен или 100% електрически автомобил, могат да разчитат на парична субсидия, както за придобиването на самата кола, така и за такова за зарядна инсталация.
Като пример може да бъде посочена Австрия, пише auto-press.net, където са предвидени 3000 евро бонус при закупуването на BEV модел, 1250 за такъв със зареждаема (PHEV) хибридна система и 1800 евро за домашна зарядна инсталация.
Държавата с най-добра политика за подпомагане на покупката на електромобил от последните няколко години - Румъния, със субсидия от до 11 500 евро, отстъпва първото си място на Кипър. Потребителите в страната могат да разчитат на премия от до 20 000 евро, като 19 000 от тях са предвидени за придобиването на BEV модел, а още 1000 евро се дават при връщането на употребяван такъв.
Сериозни преференции за покупката на нов BEV автомобил има също така в Малта (11 000 евро), Хърватия (9291 евро), Унгария (7350 евро), Люксембург (8000 евро) и други.
Във Франция, субсидирането е на стойност от до 5000 евро, а в Германия до 6750 евро.
vladimir-mladenov
на 30.12.2023 в 00:01:11 #3А и зарядни за тези които живеят в блок, нямат на разположение гараж където да се инсталира зарядно, а паркират на улицата където намерят свободно място зареждането може да е проблематично. В квартал където е проблем да си намериш място за паркиране, каква е вероятността мястото където евентуално ще има зарядно да бъде свободно? Как ще убедите тези с автомобил с ДВГ да не паркират на мястото със зарядно? По света на този проблем са намерили не едно решение, остава да видим у нас какво ще направят. Преди две години пак се заговори за субсидии за електрически автомобили, имаше идея да се обособят зони в кварталите само за електрички. Смятам че идеята е добра, мисля че може и по платените паркинги също да се инсталират зарядни, и да се регулират така че автомобила да може да се паркира там без да имаш абонамент за платения паркинг.
vladimir-mladenov
на 29.12.2023 в 23:29:11 #2А по отношение на субсидиите защо не да има такива, въведени са в много страни по света, не само в ЕС, но и в страни от останалата част от света. Но доста често има ограничение за цената на автомобила, да не превишава дадена граница, но това обикновено означава по малка батерия, съответно по малък пробег на автомобила. А пробега на такъв автомобил е изключително важен параметър. Също така се ограничава и избора от марки и модели, защото много често даден модел има цена по висока с може да е с малко, но по висока, съответно колата не може да се вземе със субсидия. Много хора в момента разсъждават така, защо аз да плащам данъци, за да може богаташа да си вземе толкова скъп автомобил? Аз скоро бих предложил да се постави условие, човека който ще получи субсидията, да има доходи до определено ниво, този който изкарва повече ще може да си позволи да си вземе такава кола и без чужда помощ. За богатия може да се измислят други видове нефинансови стимули. Друго предложение което бих направил, е да се постави условие за мощността на автомобила, много от тези коли се правят със задвижване на задния мост и имате опция за втори двигател на предния мост. Получавате автомобил с 4х4, и с много конски сили. Неотдавна в столицата имаше протести срещу войната по пътищата, у нас има такова явление - войната по пътищата, а по голямата мощност на колата е предпоставка за ПТП с потенциални жертви. Вие какво мислите?
vladimir-mladenov
на 29.12.2023 в 23:24:53 #1Само да споделя, тези автомобили дето можеш да ги наемеш за 100 евро на месец нямат 600км пробег. Автомобилите с 600км пробег цената им е 100+ хилядарки, или ако е на лизинг вноската може да е 1400-1800лв за автомобил с цена от 100000-133000лв, и това е с мининмалната пърсоначална вноска. А пробега е много важен тук!