Температурата на двигателя изобщо не е условен или маловажен индикатор, който просто не трябва да влиза в "червената зона" на циферблата. За важността на този показател за безаварийната експлоатация на автомобила: каква е нормата, за често срещаните проблеми, за причините за неизправностите на охлаждащата система пишат експертите на Autonews.
Какво е работна температура на двигателя?
Работната температура на двигателя е температурният диапазон охлаждащата система, който определя оптималното му функциониране. Всеки силов блок е проектиран за много тесен диапазон от вътрешни работни температури. Именно в тези граници се постигат изчислените показатели за максимална ефективност, екологичност, сцепление и други характеристики. Освен това, над разчетените от производителя температурни граници, двигателният ресурс започва да намалява - толкова по-силно, колкото стойността е по-далеч от оптималната. Струва си да запомните, че работната температура на двигателя се отнася до температурата на охлаждащата течност. Действителните стойности на нагряването на метала в различни точки винаги ще се различават от него (понякога значително). Но само инженерите се нуждаят от подробни данни, така че подобни тънкости не са предмет на познаване от водачите.
Работна температура на бензинов двигател
Средната работна температура на бензинов двигател е в диапазона 85-110 градуса. Освен това, като правило, колкото по-стар и по-опростен е двигателят, толкова по-ниска е нормалната му средна температура. Например, класическите атмосферни двигатели с вътрешно горене от "старата школа" поддържат около 90 градуса при равномерно движение, докато съвременните турбо двигатели с малък обем могат да имат оптимален режим на работа до 100 или даже малко повече градуса. Интересен факт: температурният манометър на съвременните автомобили като правило не отразява точната действителна стойност. Ако при старите автомобили тя се движеше "онлайн", в зависимост от режима на шофиране, днес при повечето модели, след загряване, стрелката стои неподвижна в средата. Дори ако в действителност температурата на охлаждащата течност варира леко в нормални граници.
Работна температура на дизелов двигател
Нормалната работна температура на съвременния дизелов двигател е 80-90 градуса. Както всеки двигател с вътрешно горене, дизеловият мотор също е проектиран за строго определен температурен диапазон, при който ще работи с максимална ефективност. Любопитно е, че температурата в горивната камера на дизеловия двигател в момента на запалването е по-висока от тази на бензиновия двигател. В същото време, както можете да видите, връзката с температурата на охлаждащата течност е обратната: дизеловите двигатели обикновено са "по-студени".
Всичко е заради разликата в ефективността. Дизеловият двигател използва енергията от изгарянето на горивото по-ефективно от своя бензинов аналог. Смята се, че средната ефективност на двигателите с тежко гориво е около 40%, докато за бензиновите двигатели този параметър е на ниво 25-30%. Разбира се, цифрите са много приблизителни и всичко зависи от конкретния агрегат. Но във всеки случай, при равни други условия, в дизелов двигател делът на газовете, извършващи полезна работа, е по-висок и съответно по-малко енергия се изразходва за нагряване на частите.
Защо двигателят прегрява?
Прегряването на двигателя е доста често срещано явление и доста собственици на автомобили, по-стари от 10-15 години, са се сблъсквали с него поне веднъж. Друго нещо е, че този процес може да се осъществи по различни начини. Понякога собственикът дори не подозира, че нещо не е наред с охладителната система. Нека изброим основните причини за прегряване на двигателя.
Неизправност на термостата. Термостатът е устройство, което разпределя охлаждащата течност по веригата на системата. Когато двигателят е студен, термостатът кара охлаждащата течност да циркулира само вътре в стените на двигателя, ускорявайки загряването му. Това се нарича малък охлаждащ кръг. И когато достигне работна температура, термостатът насочва течността към радиатора, за да го предпази от прегряване - или в големия охлаждащ кръг. Ако устройството е заседнало в затворено положение, охлаждащата течност няма да достигне до радиатора и двигателят ще започне да прегрява.
Неизправност на системата за управление на термостата. Повечето автомобили все още имат конвенционален церезин-меден саморегулиращ се термостат, но все повече производители инсталират по-скъпи, електронно управлявани устройства. Който може да се повреди не поради механична повреда, а поради грешка във външната система за управление.
Запушени охладителни радиатори. По време на работа мръсотия, прах и други отпадъци от пътя се залепят към "сандвича" от радиатори пред двигателя. Съответно ефективността на отстраняване на топлината намалява и температурата на двигателя се повишава.
Вентилаторът за охлаждане на радиатора не се включва. В този случай, по време на шофиране, температурата на двигателя ще се върне към нормалното, а при празен ход (или забавено движение) ще се увеличи.
Ниска ефективност на помпата. Помпата за охлаждащата течност може да не се върти достатъчно или може да има нащърбени (или дори счупени) зъбци. В този случай антифризът няма да бъде доставен към радиатора в необходимия обем.
Ниско ниво на охлаждащата течност.
Тази точка не се нуждае от обяснение.
Формално всеки преход на стрелката в червената зона и дори до нейната граница (например при голяма жега в задръстване с включен климатик) вече е прегряване. Но ако температурата не се повиши повече, няма да се случи нищо особено ужасно, въпреки че няма това да добави експлоатационен живот на двигателя. Друг е въпросът, ако температурният индикатор хронично "живее" близо до червената зона, а когато не работи на светофарите, изпод капака на резервоара излизат облаци пара или тръбите са напълно разкъсани. И двата горни примера не са норма, но в първия случай симптомите са на ранен етап, а във втория е необходима намеса веднага.
Двигателят не се загрява до работна температура: Причини
Пак термостатът. Освен отделни и много редки случаи, това всъщност е единствената причина за недогряване на двигателя. Но в описания по-горе пример той беше заседнал в затворено положение и сега той винаги е в отворено положение. Това означава, че от момента, в който двигателят стартира, дори и през студените зими, антифризът веднага тече по големия кръг през радиатора. Поради това двигателят ще загрява много бавно. При определени обстоятелства (например шофиране по магистрала в студено време) двигателят няма да може да достигне работна температура.
Неизправност на системата за управление на термостата. И отново, аналогия с описаната по-горе причина за прегряване: в редица ситуации е възможна електронна грешка. Ако конвенционалният термостат е автономно устройство (степента на отваряне зависи пряко от температурата на течността), тогава електронният се подчинява на командите на ECU. Следователно са възможни следните варианти: късо съединение, прекъснато окабеляване, "бъг" на електронния блок и др.
Каква е нормалната работната температура на двигателя през зимата?
Отговорът на този въпрос е ясен: същото като през лятото. Работеща охладителна система (при приемливи климатични условия) винаги поддържа работната температура на двигателя в същия диапазон. Разбира се, известна вариация е неизбежна - в зависимост от режима на шофиране и метеорологичните условия. Например, при стандартните 97 градуса, зададени от проекта, през зимата на магистралата показанията могат да паднат до 90, а в лятно задръстване те могат да се повишат до 105. Но все пак тези стойности ще бъдат в рамките на изчислената норма.
Нека обобщим:
- Терминът "работна температура на двигателя" се отнася до температурата на охлаждащата течност отчетена и показана на таблото от датчика.
- Работната температура на среден бензинов двигател е между 85-110 градуса.
- Работната температура на среден дизелов двигател е между 80-90 градуса.
- Прегряването на двигателя най-често се свързва с неправилно работещ термостат (постоянно затворен). Други вероятни причини обикновено са проблеми с радиатора или помпата.
- Подгряването на двигателя също почти винаги е следствие от неправилно работещ термостат (винаги отворен).
- Работната температура през зимата на двигател с работеща охладителна система почти не се различава от лятото.