След цели 40 години производство в Европа, популярният градски автомобил Volkswagen Polo вече ще се произвежда само извън Стария континент, съобщават специализирани медии. Заводът, от който излизаха колите, се готви да прави компактни електрически модели на марките от VAG.
VW Polo се появява още през 1975 г., а след придобиването на SEAT през 80-те производството се концентрира в испанския град Памплона. От него са тръгнали над 8,4 млн. бройки, като в силните си години моделът беше един от най-популярните в света. През годините градският автомобил излизаше от поточните линии още в Бразилия, Китай и ЮАР.
Още през миналата година FT цитира свои източници, според които твърде строгите регулации за вредните емисии поставят европейското производство на Polo под въпрос. Тогава VW отказаха коментар, но вече е ясно, че решението е взето - от юли заводът в Испания не е ангажиран с модела, а новите бройки (включително и за Европа) ще се сглобяват само в Кариега, ЮАР.
Освен EV прехода, бестселърът на Volkswagen има и други проблеми - все по-силна конкуренция в супермини класа, но и промяна в потребителските предпочитания към SUV модели като T-Roc и T-Cross. Така Polo се срина до осмо място при малките автомобили през тази година.
Какво го заменя
В Памплона все още се правят T-Cross и Taigo, но паралелно тече и преоборудване за производството на електромобили, планирано за 2026 г. Заводът ще бъде ангажиран с два чисто нови компактни EV модела. Те ще използват скъсена версия на познатата MEB платформа и ще са с предно предаване.
Единият ще е на Volkswagen и ще надгражда концептуалния ID.2all, като важни акценти ще са вместителният багажник и автономията от максимум 450 километра. Другият нов автомобил ще е Skoda Epiq, като той се очаква да има подобни характеристики.
И двете коли ще са с начална цена от около 25 000 евро, което е сериозен скок спрямо Polo... а освен това купуването на електромобил от VW трябва да се разглежда и като "вот на доверие" за германския автомобилен гигант. Той много трудно прави крачката отвъд двигателя с вътрешно горене и се готви да затваря заводи и да съкращава хиляди работници на фона на спадащ пазарен дял и сериозно поевтинели акции.