Когато преди две години съдружниците решават да построят логистичен център в Костинброд за нуждите на бързорастящия си бизнес, не подозират, че иначе амбициозният им инвестиционен план ще бъде препънат още на първата крачка. Като всеки инвеститор, който няма опит в строителството, те поръчват на случайно избрана проектантска компания да изработи проекта за бъдещото хале. И това се оказва първата, най-голямата и впоследствие единствена грешка, която допускат.

Братята Гарби заедно с Константин Доковски създават през 2015 година компанията "Сървиз Логистик" ООД, която 6 години по-късно вече има амбицията да се превърне в един от ключовите играчи на пазара. И това никак не е случайно: Константин Доковски идва с богат логистичен опит от друга фирма в бранша, а натрупаните в продължение на 13 години идеи от работата си за нея влага в новото си начинание. Фамилията Гарби, от своя страна е позната с небезизвестната си компания за тоалетна и домакинска хартия "Санитекс Пейпър Продуктс". И двамата ги обединява желанието да развият бизнес ниша, за която са нужни два основни елемента - качествени логистични услуги и собствен склад.

Най-мащабният проект на "Фантастико", по който работят 1000 души и не е в София

Най-мащабният проект на "Фантастико", по който работят 1000 души и не е в София

Търговско-развлекателният комплекс в Перник ще бъде новата визитна картичка на веригата

Качествените услуги са осигурени от опитния екип, с който работи Константин Доковски, но не така стоят нещата със склада. "С времето, докато увеличавахме клиентите си, установихме, че много от тях имат проблеми с намирането на складови площи", казва той. До този момент "Сървиз Логистик" е позната в сектора като дружество, което разполага с един от най-високите лимити за транзитни гаранции в страната - в размер 8 милиона лева, което му печели доста клиенти. Предприемачът обаче усеща ниша за разрастване на бизнеса извън рамките на документалните услуги и големите гаранции. И така заедно с партньора си Уалид Гарби решават да изградят собствен логистичен център.

Един проект изхвърлен в кошчето

Като бизнесмени без експертиза в строителството, те се обръщат към специалисти проектанти за създаването на необходимия проект, по който по-късно да бъде изградено съоръжението. "За съжаление, този проект не сработи", казва Доковски и обяснява, че е имал "доста пропуски" и не е бил "професионално изготвен". Така, въпреки немалката платена за него сума, той така и не влиза в употреба. За щастие не след дълго предприемачът се запознава с Костадин Чуклев, собственик на строителната компания "Бараж Груп", който му дава така необходимото в този момент решение - не просто да му изготви проект, но и да го реализира, поемайки цялата строителна и проектантска отговорност.

Всъщност, предложението на "Бараж Груп" е познато още като design and build - услуга, която обединява всички етапи, необходими за построяването на една сграда - в случая индустриална. Компанията "Бараж Груп" е една от малкото, които я предлагат на българския пазар. Строителят определя като най-голямо нейно предимство постигането на добра цена - благодарение на огромния си опит в изграждането на индустриални площи, компанията е натрупала достатъчно опит, с който да проектира най-икономически изгодните решения за съответния клиент. "По-добрата цена не е за сметка на качество или на липсата на функционалност, тя е изцяло за сметка на правилните технически решения за изграждането на базата", обяснява Костадин Чуклев.

Снимка 536984

Именно цената се явява препъникамъка при проектирането на сградата на "Сървиз Логистик". Оказва се, че първоначално заложеният бюджет не би бил достатъчен за изпълнението на проекта, което напълно го обезсмисля и го праща буквално в кошчето за боклук. Костадин Чуклев обяснява простичко тази сконфузна за всеки инвеститор ситуация: "конструирането на една сграда и вземането на различни по вид решения води до по-скъпо или по-евтино изпълнение със същия краен резултат". С други думи, само опитен изпълнител познава всички детайли дотолкова, че може да избере най-изгодните решения за своя клиент и с прецизна точност да прогнозира най-важния елемент - бюджета.

Design and build - инженерингово решение, което спестява пари на всеки инвеститор

Този метод е известен още като инженерингово решение - когато строителната компания ръководи процеса и наема на собствена отговорност подизпълнители, включително и проектанти. "Инженерингово решение е много добро за инвеститори, които нямат дълга история в строителството", обяснява Костадин Чуклев. За жалост обаче, повечето клиенти го избират след горчив опит - точно какъвто има "Сървиз Логистик" - "в повечето случаи това решение идва тогава, когато инвеститорите вече са изхвърлили един проект. Имаме вече няколко такива клиента, които са платили проект, който не използват", казва Костадин Чуклев.

"Бараж Груп", която изгражда доверие

Българската компания, която строи магазините на големите вериги у нас

Костадин Чуклев и Атанас Атанасов създават истински лидер в областта на строителството

А когато строиш висок склад на 4 нива на стелажите с 2500 квадратни метра площ и още 1070 квадрата офис сграда, не можеш да си позволиш финансови грешки и трябва да се внимава с цената, която и без друго не е никак малка. Обектът в промишлената зона на Костинброд бива построен от идеята до разрешенията за експлоатация за около 10 месеца, но той е само началото на по-мащабен инвестиционен план. "Сървиз Логистик" възнамерява в близко бъдеще да разшири базата си на още два етапа - в първия ще построи нови 3000 кв.м. складови площи, а във втория - още до 17 000 кв.м. Когато реализира плановете си, компанията ще притежава най-голямата логистична база в района Костинброд и една от най-големите въобще около София.

Мястото за построяването на базата не само не е избрано случайно, но има потенциалът да й осигури добавена стойност, каквато много други нямат - връзка с железопътен транспорт. Само на 700 метра от халето се намират релсите на железопътната линия София-Драгоман, които в бъдеще могат да осигурят интермодална връзка - голямо предимство за всяка една логистична компания. Подобно инфраструктурно развитие със сигурност ще запълни капацитета на бъдещите складове още по-бързо. В момента те са пълни със стоки от буквално цял свят - САЩ, Канада, Китай, Тайван, Турция и други.

Снимка 536985

Съдружниците смятат, че за собствените нужди на "Сървис Логистик" ще ползва около 6 000 кв.м., докато останалите 17 000 кв.м. ще бъдат на разположение за наемане от други компании. Отдаването на складови площи обаче ще бъде само вторична дейност, защото предприемачът има план да наложи "Сървиз логистик" като лидер на пазара у нас, предоставяйки пълната палитра от логистични услуги. "Пазарът на логистични услуги в България е разделен на две - логистици, които работят основно международен транспорт и митници и логистици, които извършват т.нар. "трипиел услуги" на територията на страната", казват те. Идеята им е да се обединят двата пазарни профила и да осигури всичко, необходимо за придвижването на една стока.

Впрочем, може би затова "Сървиз логистик" намира бързо общ език с "Бараж Груп" - и двете компании предлагат комплексна услуга, която ги превръща в лидери на съответните пазари и за която са нужни две важни неща - опит и доверие.