В своите 50 години работа в автомобилната индустрия във Великобритания, Джон Купър е преживял множество катаклизми. Но нито един не го плаши толкова, колкото Brexit, разказва Bloomberg.

Да бъдеш отделен от най-големия ти пазар означава, че намаляването на работни места и забавянето на производството, което автомобилните производители наложиха в последните месеци, може да се превърне в изцяло затваряне на заводите.

От октомври насам 650 колеги на Купър са загубили работните си места в завода, в който Vauxhall Motors произвежда Astra. Оставащите 1 200 служители се притесняват, че заводът може да прекрати работа, ако Великобритания загуби безмитния си достъп до Европа.

През реката Мърси, Jaguar Land Rover също планира съкращения на производството.

"Хората не трябва да подценяват опасностите, които Brexit носи", казва Купър. "Защо Nissan да продължи да инвестира тук, когато има завод в Испания, където може да произвежда същия автомобил, но без 10-процентното мито?"

Ако премиерът Тереза Мей постигне целта си, до следващата година Великобритания ще започне да къса връзките си с блока по време на преходния период, включително излизане от митническия съюз, от който е част от 1973 година. Дали ще бъде въведено мито при търговията, е въпрос, който все още не е решен.

Но въвеждането му, както и други пречки пред търговията, може да се окаже унищожително за автомобилната индустрия, тъй като необходимите части минават през границите по няколко пъти по време на производството.

Да вземем за пример BMW Mini, произведено в Оксфорд. Преди да достигне производствената линия, всеки колянов вал е произведен във Франция. След това той се праща в завода за двигатели на BMW във Великобритания, а след това заминава за Австрия.

Бъдещето на завода на Vauxhall (Opel в континентална Европа) зависи и от решението на PSA Group дали ще произвежда следващата Astra там. Предвиждайки тези рискове, Купър е участвал активно в кампания срещу Brexit, но въпреки това в района гласовете са били предимно "за". "Трудно е да разбереш защо някой ще гласува за нещо, което ще направи бизнеса по-труден", казва Питър Саутууд, който работи в завода от 21 години.

Излизането на страната от ЕС нанася пореден удар в момент, в който индустрията се опитва да се нагоди към прехода към електрически автомобили и плановете на правителството да забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили през следващите 2 десетилетия.

Продажбите на автомобили на Острова се сринаха най-рязко от 2009 г. насам. Цената за производство на един автомобил във Великобритания може да се увеличи с 2 372 паунда (3 337 долара) при т.нар. "твърд" Brexit и мито от 10%, показват изчисления на базираната в Лондон PA Consulting.

Най-вероятно заводите на Honda и Toyota ще бъдат затворени, тъй като те изнасят най-много от автомобилите, които произвеждат на Острова.

Чуждите компании няма да останат, "ако няма печалба от продължаващо производство във Великобритания", каза японският посланик Коджи Цуруока.

Вероятно ще бъде твърде рисковано и за двете страни да позволят преговорите да се разпаднат без сделка, която да позволи търговията през границите без мита, казва Тим Лоренс от PA Consulting. Великобритания е вторият най-голям автомобилен пазар в Европа и е важен за германските производители, допълва той.

Но разговорите относно търговията даже още не са започнали, а ЕС не очаква те да приключат преди окончателното излизане на Великобритания.