За първи път от близо две десетилетия Apple понижи прогнозата си за приходите, посочвайки по-малко от очакваните покупки на нови модели iPhone, забавяне в икономиката на Китай и ограничение на доставките на по-новите модели на Apple Watch, iPad Pro и AirPods, съобщава компанията в писмо до инвеститорите.

Производителят на iPhone очаква продажби от около 84 млрд. долара през тримесечието, завършило на 29 декември, в сравнение с предишните оценки между 89 млрд. долара и 93 млрд. долара. Цифрата е значително по-ниска от предвижданията на анализаторите от 91.5 млрд. долара.

Предишната година Apple отчете продажби от 88.3 млрд. долара през първото тримесечие на фискалната си година (започва през октомври, б.р.). Това означава, че компанията от Купертино за първи път при управлението на Тим Кук (поел властта през 2011 г.) отчита забавяне през ваканционното тримесечие.

Големият проблем на Apple: Потребителите вече не се вълнуват от iPhone, както преди

Големият проблем на Apple: Потребителите вече не се вълнуват от iPhone, както преди

Интересът към новите поколения смартфони намалява, показват данни

Това е и първият път, когато Apple издава предупреждение за насоките си за приходите, преди да обяви тримесечни резултати, откак представи iPhone през 2007 г., пише Reuters.

Проблеми в Китай

Спадът на приходите за току-що приключилото тримесечие подчертава, че икономическото забавяне в Китай е по-рязко от очакваното, хващайки компании и лидери в Пекин неподготвени и принуждавайки някои да коригират плановете си на пазара, пише Bloomberg.

Континентален Китай и други развиващи се пазари допринесоха за по-голямата част от годишния спад на приходите от iPhone, но и потребителите на някои развити пазари избират да преминат към новите модели на смартфона по-рядко от очакваното, отбелязва Кук.

Apple реже наполовина производството на iPhone X

Apple реже наполовина производството на iPhone X

Доставчиците на компанията от Купертино ще изгубят милиарди долари

"Макар че очаквахме някои предизвикателства на ключови развиващи се пазари, не предвидихме мащаба на икономическото забавяне, особено в континентален Китай", признава в писмо до инвеститорите изпълнителният директор на Apple Тим Кук.

"Фактът, че пропуснаха (очакваните приходи), не беше шокът. Шокираща беше степента и че беше ограничено само до Китай", казва Даниел Айвс, анализатор в Wedbush Securities. По думите му това внася огромна несигурност сред инвеститорите.

Технологичният гигант се намира в трудна позиция в Китай, ключов пазар за продажби и производство на по-голямата част от емблематичните си продукти, продавани в световен мащаб, след ареста в Канада на финансовия директор на местния конкурент Huawei Technologies.

Apple ще заобиколи забрана в Китай със софтуерна актуализация

Apple използва малък трик, за да остане на най-големия пазар на смартфони

Китайският съд спря продажбите на iPhone, докато проучи възможно нарушение на 2 патента, притежавани от Qualcomm

След задържането на Мън Ванджоу се появиха информации, че китайските потребители се отказват от продуктите на Apple. Но още преди това местните конкуренти като Huawei отмъкнаха пазарен дял от производителя на iPhone.

Но Кук заяви пред CNBC, че продуктите на Apple не са под прицела на китайското правителство, въпреки че някои потребители може да са избрали да не купуват iPhone или други устройства на Apple, тъй като компанията е американска.

"Много по-големият проблем е забавянето на (китайската) икономика, а след това и напрежението в търговията, което още повече го натоварва", казва Кук.

Apple има план Б за намаляващото търсене на телефони. Но доставчиците ѝ нямат

Apple има план Б за намаляващото търсене на телефони. Но доставчиците ѝ нямат

Американските пазари затвориха на червено заради притеснения около iPhone

Високи цени

Компанията от Купертино има проблеми с продажбите на най-новите iPhone, пуснати през септември. Водещият продукт генерира около 2/3 от приходите на Apple, давайки възможност на компанията да печели повече пари от свързани продукти като часовниците Apple Watch, слушалките AirPods и услуги като Apple Music.

Някои анализатори посочват като причина за забавянето стремежа на Apple да продава продуктите си на високи цени. "Продажбите на Apple в Китай не се справят добре в продължение на няколко тримесечия, като част от причината е, че ценовите им нива са прекалено високи, след като преминаха 1000 долара", смята Киранджийт Каур, анализатор в маркетинговата компания IDC.

"(Това е) почти 3 пъти по-скъпо от телефони на други доставчици, които запълват масовия пазар", посочва Каур, цитиран от Reuters.

Идва ли краят на iPhone X през 2018 г.?

Идва ли краят на най-скъпия iPhone през 2018 г.?

Юбилейният модел е твърде скъп и не се търси особено

През последната фискална година, приключила на 29 септември, продажбите на iPhone са почти непроменени спрямо предходната година, докато приходите от моделите на смартфона са нараснали с 18% до 166.7 млрд. долара. Този растеж се дължи изцяло на по-високите цени.

След изявлението на Тим Кук акциите на Apple паднаха със 7.7% в търговията след края на работния ден, издърпвайки пазарната стойност на компанията под 700 млрд. долара. В по-широкия пазар фючърсите на S&P 500 спаднаха с 1.5%.

"Въпросът за инвеститорите ще бъде степента, до която агресивното ценообразуване на Apple е влошило тази ситуация и какво означава това за по-дългосрочната ценова сила на компанията в рамките на iPhone франчайза", казва Джеймс Кордуел, анализатор в Atlantic Equities.