Пред два дни Оливие Морне, изпълнителен вицепрезидент по продажбите и маркетинга на AвтоВАЗ, докладва за резултатите от марката Lada за 2020 г. и очерта някои моментги от бъдещето развитие на компанията. На няколко важни неща от изявлението на топ мениджъра, се спира специализираното издание kolesa.ru.
Оливие Морне признава, че напоследък и бранда Lada, и производителя AвтоВАЗ като цяло са изправени пред редица трудности, включително финансови.
"Причините за това са много: спад в натоварването на конвейера в Толиати с договорени модели, загуба на потребителски интерес към Lada Xray, което бе регистрирано още през предкарантинната 2019 година, големи загуби на дъщерните дружества на AвтоВАЗ и т.н.
През 2020 г. AвтоВАЗ също така напусна Европа, след което показателите за износ също плъзнаха надолу. И това бе единствената трудност пред ковпанията, на която Оливие Морн се спря в речта си, оставяйки останалото на журналистите.
Междувременно, отговаряйки на въпроси, топ мениджърът засегна няколко важни теми, които дават представа за възможните начини за развитие на продуктовата линия Lada, или по-точно нейното "недоразвитие".
Оливие Морне заяви, че не се очакват нови модели в гамата търговски превозни средства, освен дългоочаквания рестайлинг на Largus. В същото време топ мениджърът потвърди, че компанията не възнамерява да въведе автомобил тип Ван в състава. От това следва, че Renault Dokker определено няма да влезе в поточната линия в гр. Толиати, поне под марката Lada, въпреки че в началото на 2020 г. проектът не се считаше за напълно безперспективен и се появяваше в плановете точно като Lada Van. Припомнете си, че известно време, без особен успех, Renault Dokker се продаваше в Русия - но колата беше внесена от Мароко. Вероятно, Автоваз отчете опита си с лада Xray и повече няма намерение да се свързва с модели на базата на платформата В0 даже и под собствената си марка.
Обновена Lada Vesta определено няма да се появи през 2021 г., въпреки че работата по модела, според Оливие Морн, "върви по план", докато "проектът показва добро ниво на зрялост". Вероятно ще видим актуализираната кола без X-дизайна, поне по отношение на решетката и бронята. Най-вероятно въпросът за рестайлинга на Vesta трябва да бъде свързан с разработването на нов корпоративен стил.
Припомняме, че от 1 януари 2021 г. вместо Стив Матин, който работи в AвтоВАЗ девет години, Жан-Филип Салард отговаря за дизайна на Lada. Оливие Морне уточни, че разпознаваемите характеристики на X-образния стил, разработен от Матин, все още ще бъдат видими в актуализираните модели Lada, но колкото по- далеч, толкова по-малко. Всъщност това може да се види от обновения модел Ларгус. Оливие Морне изрази надежда, че Жан-Филип Салар ще може да представи достойнаалтернатива на Х- стила.
В същото време Оливие Морн отхвърли по-нататъшното развитие на линията Sport, като уточни, че наличните модели (Vesta Sport и Granta Drive Active) са достатъчни. Припомняме, че тези версии не се произвеждат от самия AвтоВАЗ, а от компанията Lada Sport. Тя е изцяло собственост на руския автомобилен производител и от 2013 до 2019 г. донесе на AвтоВАЗ повече от милиард рубли загуби, така че нежеланието на висшето ръководство да инвестира допълнителни средства е напълно разбираемо.
И накрая, Оливие Морн каза, че няма нужда да очакваме кросоувър Lada с пълно задвижване. Припомнете си, че дори преди няколко години се планираше да се оборудва Vesta с задвижване на четирите колела, да не говорим за факта, че плановете на марката включват компактен кросоувър с всички задвижващи колела.
Въпреки това, AвтоВАЗ няма нужда да харчи пари за тези и други нови разработки: в условията на тотално обедняване на населението, последователното задушаване на вносителите от властите и непрекъснато затягащите се изисквания за локализиране производството на моделите Lada в сегашния им вид, с гарантирани и стабилни продажби. Освен това можем спокойно да прогнозираме по-нататъшно увеличение на дела на Lada на руския пазар. Но това увеличение едва ли може да се счита за повод за гордост.
В същото време от компанията съобщиха, че AвтоВАЗ ще пусне четири нови модела, които трябва да навлязат на пазара до 2025 г., включително изцяло ново поколение на SUV Niva през 2024 година. Очаква се компанията да продължи да надгражда съществуващите синергии с Groupe Renault, особено в Русия, както и да използва нови бизнес звена.
Предвижда се АвтоВАЗ да си партнира по-тясно с Dacia с друг бранд на компанията. Двата производителя ще работят успоредно с цел повишаване на ефективността на производството и навлизането на нови пазари, пише сайтът Emerging Europe.
"Бизнес звеното Dacia-Lada ще подобри нашата ефективност и ще развие допълнително продуктите си в областта на конкурентоспособността, качеството и атрактивността. Ще имаме всичко, от което се нуждаем, за да достигнем по-големи върхове, като водещ в това отношение ще бъде Bigster", посочва главният изпълнителен директор на Dacia и Lada Денис ле Во.