Комисията за защита на конкуренцията започва разследване на големите германски търговски вериги у нас.
Това става ясно от съобщение на държавния орган от петък, в което обявява образувано производство срещу „Кауфланд България”, „Билла България”, „Лидл България” и „Метро Кеш енд Кери България”.
Информацията за разследването идва само ден, след като от КЗК обявиха „внезапна проверка” на място в две от веригите – „Кауфланд” и „Билла”.
В мотивите си за започнатото проучване от комисията посочват съмнения в договаряне на нетните на собствените марки и техните производители. Ето част от тях:
„Евентуално незаконосъобразно съгласуване между водещите търговски вериги, целящо осигуряване на благоприятна среда за налагането на собствени марки, посредством фиксиране на ценови нива по отношение на стоки на производител.”
От Комисията за защита на конкуренцията посочват, че разследваните вериги увеличават през последните години своя пазарен дял, което налага допълнителен стимул.
„Прекомерното увеличение на дела на стоките със собствена марка в асортимента на търговските вериги също така може да повлияе по негативен начин процеса на ценообразуване както на доставните цени, така и на цените на дребно на стоките с марка на производителя.”
От КЗК ще се опитат да докажат картел по отношение на собствените марки на веригите. От там обаче са категорични в обратното.
"Абсолютно със сигурност не сме правили картелно споразумение или каквито и да било договорки с други вериги. Няма от какво да се притесняваме. Предоставили сме в КЗК цялата документация и сме осигурили на служителите на комисията достъп до информационната ни система", коментира пред вестник „Капитал” шефът на „Кауфланд” Димитър Спасов.
От „Лидл България” посочват, „че проверката касае само една част от участниците на пазара, а именно само чуждите вериги” и питат „Има ли готова присъда вече?”.