Шведската верига за дома IKEA отчeтe спад в основната си годишна печалба, която е засегната от по-високите цени на дървесината и металите.

След десетилетия на бърз растеж, най-голямата марка за обзавеждане в света се бори, за да се адаптира към възхода на онлайн съперници като Amazon и made.com, като паралелно се опитва да запази традиционно ниските си цени на фона на поскъпващите суровини и други разходи.

Шведската компания е дълбока трансформация и реорганизация, която тече от 2016 г. Дизайнът, вътрешното производство и управлението на веригата за доставки се прехвърлиха на собственика на марката Inter IKEA от IKEA Group, която притежава повечето магазини.

Нетната печалба на Inter IKEA за 12-те месеца до август е 1.45 млрд. евро, в сравнение с 912 млн. евро година по-рано.

Бъдещето на IKEA: Малки магазини и добавена реалност

Бъдещето на IKEA: Малки магазини и добавена реалност

Apple и шведите с приложение, което ни показва как ще изглеждат мебелите вкъщи

"Ако извадим това от резултата за финансовата 2017 г., ще получите нетен резултат от 1.7 млрд. евро, така че всъщност падаме", каза главният финансов директор на Inter IKEA Мартин Ван Дам в интервю за Reuters.

Inter IKEA отчита 12% увеличение на нетните продажби до 25.5 млрд. евро, но разходите - главно за дърво и метали - надхвърлят продажбите на едро, а компанията не ги е прехвърлила на франчайзополучателите.

"Виждаме, че разходите за суровини и материали се повишават. Виждаме тарифни предизвикателства. Виждаме постепенно увеличаване на заплатите. По тази дефиниция получаваме по-скъпа начална цена за нашите продукти, което е предизвикателство", обясни Ван Дам.

"Би било много лесно да натоварим търговците на дребно с това и да го наречем щастлив ден, но това не работи, защото искаме да се ангажираме с цялостната концепция на IKEA за ниските цени. По тази дефиниция трябва да се откажем от маржа, за да бъдем колективно успешни във франчайз аспект", добави той.

Ikea се готви за бъдещето на мегаградовете

Ikea се готви за бъдещето на мегаградовете

В което хората ще имат "малко пространство" и "тънки портфейли"

Свиване на маржа

Inter IKEA произвежда около 10% от предлаганите продукти, а останалите идват от външни доставчици. Компанията повиши цените на франчайзополучателите с 0.2%, но изгуби 1% от брутния си марж при тези продажби.

Инвестициите във веригата на доставки, развитието на гамата и концепциите и услугите, свързани с новите магазини също натежават. IKEA отваря по-малки магазини в централните части на градовете, опитвайки се да привлече все по-голям брой купувачи, които не желаят да пътуват до големите й обекти извън града, а предлага и услуги като сглобяване на мебели.

"Също така, с нарастването на онлайн продажбите, ние правим промени в нашата верига за доставки, за да можем да предложим алтернативни начини да доставим продуктите на IKEA на крайни клиенти, но все пак трябва да станем по-ефективни", обясни Ван Дам.

Шведската търговска верига търси варианти да се адаптира към мита, като тези, наложени от САЩ, вторият й най-голям пазар, върху стоки, внесени от Китай, където се произвеждат някои нейни продукти.

IKEA отваря нови магазини в десетки държави

IKEA отваря нови магазини в десетки държави

Компанията планира да достигне до 3 милиарда клиенти през 2025 г.

"Можем да произведем същото на две места, просто да го изпратим на различни места", посочи финансовият ръководител.

Компанията обяви през октомври, че франчайзополучателите са продали стоки и услуги за 38.8 млрд. евро през 12-те месеца до август, ръст от 5% в местни валути.

Растежът е приблизително същият като през предходната година, но продажбите на дребно са по-ниски от очакваното, твърди Вам Дам.

IKEA има 422 магазина в над 50 държави по света в края на август, притежавани от 11 франчайзополучатели, които плащат 3% от приходите си на Inter IKEA.